Zarządzanie zespołem Inspiracje

W trudnym czasie liczą się relacje

Małgorzata Trzaskowska

Pytania, obawy i niepewność. I sytuacja tak nieprzewidywalna, że trudno cokolwiek zakładać. W naszych głowach huśtawka: od lęku o to, co będzie jutro, do prób akceptacji rzeczywistości i poszukiwania optymalnych rozwiązań, aby zminimalizować straty. Przedsiębiorcy chyba jeszcze bardziej niż wirusa boją się załamania gospodarki i szukają szans na przetrwanie, nierzadko wykonując nerwowe ruchy. Pracownicy obawiają się utraty zatrudnienia i też nie jest im lekko.

Jak poradzić sobie w tej sytuacji? Jak opanować negatywne emocje? I jak komunikować się z pracownikami, by dawać sobie nawzajem wsparcie i pozostać jednym zespołem? Postaw na budowanie relacji. Szczerych, otwartych i pełnych wzajemnego zaufania.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • dlaczego ważne jest, by najpierw zatroszczyć się o siebie,
  • jak możesz optymalnie komunikować się z pracownikami,
  • jak zadbać o relacje wewnątrz firmy.


Najpierw zadbaj o siebie

Jeżeli jesteś szefem mniejszego lub większego przedsiębiorstwa, z pewnością doświadczasz mieszanki skrajnych emocji. Od lęku do względnego spokoju, w zależności od tego, jakie informacje akurat do Ciebie trafiły. W głowie masz natłok myśli: „Tracę grunt pod nogami. Moje obroty spadły prawie do zera. Co teraz będzie?”, a potem: „Muszę działać, muszę koniecznie coś robić, żeby utrzymać się na powierzchni”.

Jeżeli miotają Tobą emocje i nie wiesz, w którą stronę iść, najpierw zatroszcz się o siebie.

Daj sobie chwilę na to, żeby poczuć to, co czujesz. Najlepiej usiądź w samotności i po prostu pobądź ze swoimi emocjami. Jeżeli to jest strach – nie uciekaj przed nim, nie rzucaj się w chaotyczne działania, nie zagaduj. Pozwól mu być, oddychaj.

Ważne, by nie oceniać tego, co się pojawi, ani nie krytykować siebie. Nie mów sobie, że to źle, że się boisz albo że nie wiesz, co dalej. Możesz czuć to, co czujesz. I daj sobie do tego prawo.

Pamiętaj, że stłamszone emocje nie znikają, tylko czekają na kolejną sposobność, aby znowu „zaatakować”, tym razem z większą siłą. Jeżeli przestaniesz z nimi walczyć i pozwolisz sobie je poczuć, przepłyną przez Twoje ciało i stracą swoją paraliżującą moc. Wypróbuj!

A kiedy już tego dokonasz, skup się na tym, co możesz zrobić. Odróżniaj rzeczy, na które masz wpływ, od takich, które są całkowicie poza Twoją kontrolą i skoncentruj się na swojej strefie wpływu.

Benjamin Franklin twierdził, że nasz największy kapitał to czas. Teraz płynie inaczej niż zwykle. Może to okazja do przemyślenia swojej strategii? Rezygnacji z rzeczy, które Ci nie służą? Z działań, które przynosiły mierne rezultaty?

Skup się na WARTOŚCI, jaką możesz dać swoim klientom. Ona zawsze była najważniejsza, a teraz widać to jak w szkle powiększającym. Pomyśl, czego w tych trudnych czasach klienci mogą szczególnie potrzebować. A potem opracuj strategię i skup się na jej realizacji.

Nie działaj przypadkowo, nie idź za radami innych, nie podejmuj decyzji tylko po to, by mieć wrażenie, że coś robisz.

Stwórz swoją strategię:

  1. Zastanów się, co jest dla Ciebie ważne.
  2. Pomyśl, czy masz zasoby, żeby to zrealizować, i jak możesz je zdobyć, jeśli Ci ich brakuje.
  3. Optymalizuj koszty, procesy i narzędzia.

Bądź w kontakcie ze swoimi ludźmi

Teraz, kiedy już zająłeś się sobą, możesz w sposób merytoryczny rozmawiać ze swoimi pracownikami. Pamiętaj, że w kryzysie komunikacja jest ważniejsza niż kiedykolwiek.

Na bieżąco dziel się z ludźmi informacjami o aktualnej sytuacji w firmie, przedstawiaj planowane przez Ciebie działania, opowiedz o swojej strategii. Możesz także podzielić się swoimi emocjami i zaznaczyć, że Ty też odczuwasz obawy związane z sytuacją.

Taka postawa pokazuje Twoją autentyczność i buduje relacje z ludźmi. Szef odsłaniający „ludzkie” oblicze jest bardziej wiarygodny niż taki, który zakładając maskę chłodnego profesjonalizmu, udaje, że wszystko ma pod kontrolą, i nie okazuje przy tym żadnych emocji. Albo dokonuje drastycznych cięć, po prostu wręczając ludziom wypowiedzenia.

Dzielenie się z pracownikami rzetelną i szczerą informacją o sytuacji w firmie sprawia, że czują się oni jej częścią. To niezwykle istotne, bo pozwala im bardziej się zintegrować, poczuć, że są ważni, i wziąć odpowiedzialność. Zdać sobie sprawę, że wszyscy w firmie, niezależnie od stanowiska, tak naprawdę „jadą na tym samym wózku”. Takie poczucie wspólnoty, bliskości i współzależności powoduje też, że łatwiej jest komunikować i przyjmować trudne decyzje, np. o ewentualnym czasowym obniżeniu wynagrodzeń (i takie decyzje musi przecież podejmować nawet idealny kierownik).

Zadbaj o relacje

Co jeszcze możesz zrobić? Przede wszystkim bądź dostępny. Otwórz się na to, co mówią Twoi ludzie, posłuchaj, jakie mają obawy, co jest dla nich w tej sytuacji szczególnie trudne. Dementuj plotki. Stwórz możliwość zadawania pytań.

Dziel się, informuj, daj czas na „przetrawienie” trudnych wiadomości. Pozwól, by Twoi pracownicy wyrazili swoje emocje, opowiedzieli, co czują i czego się boją. Są ludzie, dla których najbardziej liczy się to, że po prostu zostali wysłuchani. Że ktoś, kto jest dla nich ważny, dał im przestrzeń na wyrażenie swoich emocji. Bez oceniania, komentowania i dawania dobrych rad.

Bądź takim człowiekiem dla swoich pracowników. Pozwoli Ci to zbudować z nimi bliższą relację, skrócić dystans i wzmocnić poczucie, że jesteście jednym zespołem (podziękowania za współpracę na pewno nie zaszkodzą). A oni stopniowo będą nabierać do Ciebie coraz większego zaufania. A gdy jest zaufanie, wtedy jest większa szansa, że nawet trudne decyzje zostaną przyjęte z większym zrozumieniem i akceptacją.

Fachowe wsparcie? Czemu nie.

Jeżeli masz poczucie, że potrzebujesz (albo Twoi pracownicy potrzebują) fachowego wsparcia, np. psychologicznego, sięgnij po taką możliwość. Nawet jeżeli nie miałaś/nie miałeś w firmie programu psychologicznej pomocy dla kadry pracowniczej, zawsze możesz poszukać odpowiedniego wsparcia w Internecie.

Niesamowicie budująca w tych trudnych czasach jest gotowość do dzielenia się, wzajemnego wspierania i oferowania różnorodnej fachowej pomocy zupełnie za darmo. Wiele osób świadczących usługi doradcze, psychologiczne, terapeutyczne czy coachingowe oferuje ostatnio swoje wsparcie online przez możliwość udziału w bezpłatnych webinarach czy odbywania gratisowych konsultacji telefonicznych lub mailowych. Udostępniane są nieodpłatne materiały, ebooki i artykuły, które zawierają konkretną wiedzę i sprawdzone sposoby postępowania w trudnych sytuacjach, a także umożliwiają radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami.

Jeżeli widzisz taką potrzebę, zorganizuj fachową pomoc online dla siebie i swoich ludzi. To da Wam poczucie wspólnoty i pozwoli przetrwać trudne czasy.

Chcesz ze mną porozmawiać o swojej sytuacji? Zapisz się na bezpłatną konsultację telefoniczną.

Jesteśmy w tym razem

Ostatni czas pokazuje nam, jak mało jest rzeczy pewnych i przewidywalnych. Trudno prognozować, jak sytuacja się rozwinie. Ale jedno wiemy na pewno: wszyscy jesteśmy w to zaangażowani. Tkwimy w tym niezależnie od branży, stanowiska, stopnia zamożności.

Bardziej niż kiedykolwiek widzimy, jak ważne jest to, jak się do siebie odnosimy, jak traktujemy siebie nawzajem, jak się ze sobą komunikujemy. I ważne, by była w tym szczerość, otwartość na drugiego człowieka, życzliwość i wsparcie.

Dlatego na pierwszy plan wysuwają się relacje. Z otoczeniem, z rodziną, z kadrą pracowniczą. Dbajmy o nie. Budujmy wzajemne zaufanie. Bo jesteśmy od siebie nawzajem zależni. I dzięki tej współzależności możemy lepiej funkcjonować.

Sprawdź, co zabija motywację
Twoich pracowników

Rozwiąż quiz i problemy ze swoimi ludźmi



Dowiesz się:

  • dlaczego Twoi pracownicy wymigują się od obowiązków,
  • dlaczego nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za pracę,
  • dlaczego zajmują się tylko tym, co pokażesz im palcem,
  • i co konkretnie zmobilizuje ich do świetnej pracy (uwaga – to nie pieniądze).

motiv_killer_form

Małgorzata Trzaskowska

Coach, trenerka rozwoju osobistego, autorka książki „Jesteś wartościowa! 10-tygodniowy trening doceniania siebie”. Propagatorka życia w zgodzie ze sobą, autorka bloga ogrodprzemian.pl i licznych artykułów o tematyce rozwojowej, mówczyni.

Po kilkunastu latach pracy menedżerskiej w międzynarodowych korporacjach rozpoczęła nowy etap swojej zawodowej drogi. Obecnie wspiera kobiety, prowadząc indywidualne sesje coachingowe i warsztaty oraz dzieląc się wiedzą i inspiracją na swoim fanpage’u.