Marketing Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy Inspiracje

Książki o marketingu, których potrzebujesz na swojej półce

Paulina Pietrzak-Jaworska

W marketingu intuicja to nie wszystko. Ba, to nawet nie połowa sukcesu. Nie jesteś przecież jedynym specjalistą na świecie i zawsze znajdzie się ktoś, kto ma lepszy pomysł. I całe szczęście, bo dzięki takim „ktosiom” – zwłaszcza tym namiętnie publikującym – możesz całkiem sporo się nauczyć. I właśnie o tym chciałabym dziś porozmawiać.

Przygotowałam dla Ciebie listę książek, których desperacko potrzebujesz w swojej biblioteczce – bo pomogą zrozumieć klienta, nauczą sprzedawać słowem i otworzą Twoją głowę na zupełnie nowe pomysły. Tylko uwaga – to nie jest klasyczny ranking marketingowych bestsellerów.

Przygotuj się na odrobinę psychologii, copywritingu i parę innych tematów, które na pierwszy rzut oka mogą mieć niewiele wspólnego z branżą. Ale ostatecznie przecież marketing to dziedzina, którą trudno zamknąć w jednej szufladzie, a nieszablonowe myślenie wymaga wyjścia poza swoją utartą perspektywę. Prawda?

No to zaczynajmy!

Pułapki myślenia, Daniel Kahneman

pulapki_myslenia66

Żeby zrozumieć motywy kierujące decyzjami Twoich klientów, musisz najpierw wgryźć się w ich umysły. A właściwie nie musisz, bo zrobił to za Ciebie Daniel Kahneman.

Pułapki myślenia to instrukcja obsługi… ludzkiej percepcji (nie mylić z czytaniem w myślach!). Książka pokazuje możliwości i ograniczenia wynikające z szybkiego myślenia i uczy, jak efektywnie wykorzystać jego potencjał. A na deser odpowiada jeszcze na pytanie dotyczące stopnia świadomości, z jaką podejmujemy życiowe decyzje. Spoiler alert – okazuje się, że jesteśmy łatwiejsi w obsłudze, niż mogłoby się wydawać. Twoi klienci również.

A skoro już mowa o klientach…

Siła nawyku, Charles Duhigg

sila_nawyku66

Drugą naturą człowieka (również człowieka-konsumenta) jest przyzwyczajenie – tak przynajmniej twierdzi Charles Duhigg. No bo jak inaczej wyjaśnić nałogi, codzienne rytuały i chroniczne wybieranie nieodpowiednich partnerów?

Właśnie dlatego powinieneś zerknąć okiem na książkę Siła nawyku, która prowadzi za rękę przez zawiłe ścieżki ludzkiej świadomości. Dzięki niej zrozumiesz mechanizmy rządzące potrzebami klientów i dowiesz się, w jaki sposób zamieniać je w coś, bez czego nie wyobrażają sobie życia. Uwaga – przygotuj się na masę przykładów z podwórek największych marek i kilka znanych nazwisk. I na to, że przy okazji możesz uświadomić sobie, jak bardzo jesteś podatny na perswazję i marketing.

O właśnie, perswazja!

Hooked, Nir Eyal

hooked66

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego niektóre produkty przyciągają uwagę klientów, podczas gdy inne zostają ledwie muśnięte ich łaskawym wzrokiem, zajrzyj do Hooked – książki, którą śmiało możesz potraktować jako podręcznik sprzedaży.

I to nie byle jakiej, bo Nir Eyal uczy, jak generować ją przez perswazyjne modelowanie określonych zachowań (nazwał je „hook cycles”). Mało tego, są to zachowania totalnie niezależne od agresywnych kampanii reklamowych i innych kosztownych sztuczek marketingowych. Brzmi interesująco, prawda?

Zatem przejdźmy dalej. Bo kolejną książkę na liście możesz potraktować jako ciąg dalszy tematu.

Efekt wirusowy w biznesie, Jonah Berger

efekt_wirusowy66

Jeśli przeczytałeś już którąś z wymienionych wcześniej książek, to wiesz na pewno, że ludzie nie słuchają reklam – wolą opinie swoich znajomych. Wie to również Jonah Berger, który poświęcił spory kawałek swojego życia na badania związane z popularnością niektórych tematów i z tym, w jaki sposób otoczenie kształtuje nasze gusta. A kształtuje je poprzez…

…marketing szeptany i przekaz społeczny, czyli coś, co powinieneś brać pod uwagę, jeśli chcesz nadać rozgłos swoim produktom (lub firmie – techniki przedstawione przez autora działają też podobno w przypadku marek osobistych). A jeśli nie wierzysz w przełomowe teorie, to Jonah Berger ma dla Ciebie kilka solidnych tabel z wynikami badań naukowych i parę historii z życia wziętych.

A przy okazji historii – szukasz może dobrego podręcznika copywritingu?

Tak się składa, że mam dla Ciebie 2 interesujące tytuły.

Tajniki warsztatu legendarnego copywritera, Claude Hopkins

tajniki_warsztatu66

Czyli zbiór przemyśleń człowieka, który praktycznie całe życie spędził na tworzeniu tekstów reklamowych, testowaniu technik sprzedażowych i próbach zrozumienia tego, co siedzi w głowach konsumentów. To naprawdę dobra, dowcipnie napisana książka, która da Ci solidne podstawy teoretyczne do tego, aby zacząć dobrze pisać (więcej na ten temat przeczytasz zresztą w recenzji na naszym blogu).

A znając teorię, możesz przejść do praktyki – i tutaj kłania się kolejny tytuł.

Biblia copywritingu, Darek Puzyrkiewicz

biblia-copy66

To prawdziwy konkret – tym słowem posłużyliśmy się nawet w blogowej recenzji tej książki. Sprawdzone narzędzia i wskazówki, dzięki którym zaczniesz pisać przekonujące teksty, solidna dawka wiedzy pozwalającej na lepsze poznanie potrzeb klientów, gotowe przepisy na odblokowanie głowy… Jest nawet kilka odniesień do Coraz Lepszej Firmy. ;)

Naprawdę potrzebujesz czegoś więcej, żeby zacząć pisać?

Tak myślałam – przejdźmy więc do designu.

Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona, David Airey

logo_love66

Logo to jeden z najważniejszych elementów tożsamości wizualnej marki – książki na ten temat nie mogło więc zabraknąć w naszym zestawieniu. Ale zanim opłacisz roczny abonament Photoshopa lub wykupisz połowę sklepu dla plastyków, zajrzyj do Logo Design Love. Choćby po to, żeby zobaczyć, jak projektują najlepsi, i zainspirować się ich niesamowitymi umiejętnościami.

Tę książkę pokochali graficy na całym świecie – pora na Ciebie, nawet, jeśli nie masz wiele wspólnego ze sztuką wizualną. Przygotuj się na solidną (i stymulującą zmysły twórcze!) dawkę szkiców, logotypów, wskazówek współpracy z klientami i praktycznych informacji na temat zamykania projektów. A stąd już tylko krok do budowania solidnej marki.

O właśnie – skoro już o niej mowa, to przejdźmy do kolejnej książki.

Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki, Paweł Tkaczyk

zakamarki_marki66

Bo marka zaczyna się w głowie konsumenta, a żeby ją zbudować, potrzebujesz dobrej strategii. Poda Ci ją na srebrnej tacy Paweł Tkaczyk – oczywiście pod warunkiem, że zajrzysz do jego książki Zakamarki marki.

Tytuł powstał na podstawie jego wieloletniego doświadczenia marketingowego i olbrzymiej wiedzy na temat bieżących trendów na świecie. Trudno o lepsze połączenie, jeśli szukasz przystępnego podręcznika tworzenia marki. Ten konkretny możesz na dodatek z powodzeniem czytać na wyrywki – poszczególne zagadnienia są rozdzielone i posegregowane tematycznie.

Świetne? Odkrywcze? Poczekaj na to, co mam na deser.

Marketing 4.0, Philip Kotler

marketing66

Pomyślałam, że po tym, jak pochłoniesz ściśle specjalistyczne lektury, przyda Ci się coś bardziej „ogólnego” i mocno osadzonego w samym marketingu. Padło na Philipa Kotlera – człowieka, od którego zaczynają wszyscy studenci kierunków związanych z reklamą. Nieprzypadkowo zresztą.

Marketing 4.0 to instrukcja przekształcania konsumenta w prosumenta – ambasadora (orędownika?) marki, który swoim zachowaniem i zaangażowaniem zachęca do zakupu osoby w swoim otoczeniu. Mówiąc najprościej, Kotler poszerzył w ten sposób znaną nam dotychczas ścieżkę sprzedaży (zaistnienie w świadomości, przyciągnięcie uwagi, precyzowanie pytaniami i działanie) i pobudził nasze umysły do poszukiwania nowych rozwiązań. A tego przecież oczekujesz od dobrej książki! Czy to nie wspaniałe?

I w tym stanie euforii zostawiam Cię z własnymi myślami. Wybierz tytuły, które mogą Ci przydać się najbardziej i czytaj, czytaj, czytaj… A później wdrażaj pomysły – bo tylko praktyka czyni mistrza.

A jeśli masz własną listę marketingowych tytułów, które mogą odmienić życie, podziel się nią w komentarzu. Dzielmy się wiedzą!

Pobierz DARMOWY (0 zł) PORADNIK:

„100 pomysłów na duży rozgłos
bez wydawania dużych pieniędzy”



Znajdziesz w nim m.in. odpowiedzi na pytania:

  • Tanio, łatwo czy szybko? Czym najłatwiej zrazić do siebie klientów? Odpowiedź Cię zdziwi
  • Co działa na klientów znacznie lepiej niż rabaty? (strona 3)
  • Jak raz na zawsze zmniejszyć do zera liczbę klientów niezadowolonych z Twoich produktów? (strona 4)
  • Kiedy warto przyznać rację awanturującemu się klientowi (nawet gdy to on się myli), by zdobyć dzięki temu więcej nowych klientów? (strona 6)

100pom-form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).