W marketingu intuicja to nie wszystko. Ba, to nawet nie połowa sukcesu. Nie jesteś przecież jedynym specjalistą na świecie i zawsze znajdzie się ktoś, kto ma lepszy pomysł. I całe szczęście, bo dzięki takim „ktosiom” – zwłaszcza tym namiętnie publikującym – możesz całkiem sporo się nauczyć. I właśnie o tym chciałabym dziś porozmawiać.
Przygotowałam dla Ciebie listę książek, których desperacko potrzebujesz w swojej biblioteczce – bo pomogą zrozumieć klienta, nauczą sprzedawać słowem i otworzą Twoją głowę na zupełnie nowe pomysły. Tylko uwaga – to nie jest klasyczny ranking marketingowych bestsellerów.
Przygotuj się na odrobinę psychologii, copywritingu i parę innych tematów, które na pierwszy rzut oka mogą mieć niewiele wspólnego z branżą. Ale ostatecznie przecież marketing to dziedzina, którą trudno zamknąć w jednej szufladzie, a nieszablonowe myślenie wymaga wyjścia poza swoją utartą perspektywę. Prawda?
No to zaczynajmy!
Pułapki myślenia, Daniel Kahneman
Żeby zrozumieć motywy kierujące decyzjami Twoich klientów, musisz najpierw wgryźć się w ich umysły. A właściwie nie musisz, bo zrobił to za Ciebie Daniel Kahneman.
Pułapki myślenia to instrukcja obsługi… ludzkiej percepcji (nie mylić z czytaniem w myślach!). Książka pokazuje możliwości i ograniczenia wynikające z szybkiego myślenia i uczy, jak efektywnie wykorzystać jego potencjał. A na deser odpowiada jeszcze na pytanie dotyczące stopnia świadomości, z jaką podejmujemy życiowe decyzje. Spoiler alert – okazuje się, że jesteśmy łatwiejsi w obsłudze, niż mogłoby się wydawać. Twoi klienci również.
A skoro już mowa o klientach…
Siła nawyku, Charles Duhigg
Drugą naturą człowieka (również człowieka-konsumenta) jest przyzwyczajenie – tak przynajmniej twierdzi Charles Duhigg. No bo jak inaczej wyjaśnić nałogi, codzienne rytuały i chroniczne wybieranie nieodpowiednich partnerów?
Właśnie dlatego powinieneś zerknąć okiem na książkę Siła nawyku, która prowadzi za rękę przez zawiłe ścieżki ludzkiej świadomości. Dzięki niej zrozumiesz mechanizmy rządzące potrzebami klientów i dowiesz się, w jaki sposób zamieniać je w coś, bez czego nie wyobrażają sobie życia. Uwaga – przygotuj się na masę przykładów z podwórek największych marek i kilka znanych nazwisk. I na to, że przy okazji możesz uświadomić sobie, jak bardzo jesteś podatny na perswazję i marketing.
O właśnie, perswazja!
Hooked, Nir Eyal
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego niektóre produkty przyciągają uwagę klientów, podczas gdy inne zostają ledwie muśnięte ich łaskawym wzrokiem, zajrzyj do Hooked – książki, którą śmiało możesz potraktować jako podręcznik sprzedaży.
I to nie byle jakiej, bo Nir Eyal uczy, jak generować ją przez perswazyjne modelowanie określonych zachowań (nazwał je „hook cycles”). Mało tego, są to zachowania totalnie niezależne od agresywnych kampanii reklamowych i innych kosztownych sztuczek marketingowych. Brzmi interesująco, prawda?
Zatem przejdźmy dalej. Bo kolejną książkę na liście możesz potraktować jako ciąg dalszy tematu.
Efekt wirusowy w biznesie, Jonah Berger
Jeśli przeczytałeś już którąś z wymienionych wcześniej książek, to wiesz na pewno, że ludzie nie słuchają reklam – wolą opinie swoich znajomych. Wie to również Jonah Berger, który poświęcił spory kawałek swojego życia na badania związane z popularnością niektórych tematów i z tym, w jaki sposób otoczenie kształtuje nasze gusta. A kształtuje je poprzez…
…marketing szeptany i przekaz społeczny, czyli coś, co powinieneś brać pod uwagę, jeśli chcesz nadać rozgłos swoim produktom (lub firmie – techniki przedstawione przez autora działają też podobno w przypadku marek osobistych). A jeśli nie wierzysz w przełomowe teorie, to Jonah Berger ma dla Ciebie kilka solidnych tabel z wynikami badań naukowych i parę historii z życia wziętych.
A przy okazji historii – szukasz może dobrego podręcznika copywritingu?
Tak się składa, że mam dla Ciebie 2 interesujące tytuły.
Tajniki warsztatu legendarnego copywritera, Claude Hopkins
Czyli zbiór przemyśleń człowieka, który praktycznie całe życie spędził na tworzeniu tekstów reklamowych, testowaniu technik sprzedażowych i próbach zrozumienia tego, co siedzi w głowach konsumentów. To naprawdę dobra, dowcipnie napisana książka, która da Ci solidne podstawy teoretyczne do tego, aby zacząć dobrze pisać (więcej na ten temat przeczytasz zresztą w recenzji na naszym blogu).
A znając teorię, możesz przejść do praktyki – i tutaj kłania się kolejny tytuł.
Biblia copywritingu, Darek Puzyrkiewicz
To prawdziwy konkret – tym słowem posłużyliśmy się nawet w blogowej recenzji tej książki. Sprawdzone narzędzia i wskazówki, dzięki którym zaczniesz pisać przekonujące teksty, solidna dawka wiedzy pozwalającej na lepsze poznanie potrzeb klientów, gotowe przepisy na odblokowanie głowy… Jest nawet kilka odniesień do Coraz Lepszej Firmy. ;)
Naprawdę potrzebujesz czegoś więcej, żeby zacząć pisać?
Tak myślałam – przejdźmy więc do designu.
Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona, David Airey
Logo to jeden z najważniejszych elementów tożsamości wizualnej marki – książki na ten temat nie mogło więc zabraknąć w naszym zestawieniu. Ale zanim opłacisz roczny abonament Photoshopa lub wykupisz połowę sklepu dla plastyków, zajrzyj do Logo Design Love. Choćby po to, żeby zobaczyć, jak projektują najlepsi, i zainspirować się ich niesamowitymi umiejętnościami.
Tę książkę pokochali graficy na całym świecie – pora na Ciebie, nawet, jeśli nie masz wiele wspólnego ze sztuką wizualną. Przygotuj się na solidną (i stymulującą zmysły twórcze!) dawkę szkiców, logotypów, wskazówek współpracy z klientami i praktycznych informacji na temat zamykania projektów. A stąd już tylko krok do budowania solidnej marki.
O właśnie – skoro już o niej mowa, to przejdźmy do kolejnej książki.
Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki, Paweł Tkaczyk
Bo marka zaczyna się w głowie konsumenta, a żeby ją zbudować, potrzebujesz dobrej strategii. Poda Ci ją na srebrnej tacy Paweł Tkaczyk – oczywiście pod warunkiem, że zajrzysz do jego książki Zakamarki marki.
Tytuł powstał na podstawie jego wieloletniego doświadczenia marketingowego i olbrzymiej wiedzy na temat bieżących trendów na świecie. Trudno o lepsze połączenie, jeśli szukasz przystępnego podręcznika tworzenia marki. Ten konkretny możesz na dodatek z powodzeniem czytać na wyrywki – poszczególne zagadnienia są rozdzielone i posegregowane tematycznie.
Świetne? Odkrywcze? Poczekaj na to, co mam na deser.
Marketing 4.0, Philip Kotler
Pomyślałam, że po tym, jak pochłoniesz ściśle specjalistyczne lektury, przyda Ci się coś bardziej „ogólnego” i mocno osadzonego w samym marketingu. Padło na Philipa Kotlera – człowieka, od którego zaczynają wszyscy studenci kierunków związanych z reklamą. Nieprzypadkowo zresztą.
Marketing 4.0 to instrukcja przekształcania konsumenta w prosumenta – ambasadora (orędownika?) marki, który swoim zachowaniem i zaangażowaniem zachęca do zakupu osoby w swoim otoczeniu. Mówiąc najprościej, Kotler poszerzył w ten sposób znaną nam dotychczas ścieżkę sprzedaży (zaistnienie w świadomości, przyciągnięcie uwagi, precyzowanie pytaniami i działanie) i pobudził nasze umysły do poszukiwania nowych rozwiązań. A tego przecież oczekujesz od dobrej książki! Czy to nie wspaniałe?
I w tym stanie euforii zostawiam Cię z własnymi myślami. Wybierz tytuły, które mogą Ci przydać się najbardziej i czytaj, czytaj, czytaj… A później wdrażaj pomysły – bo tylko praktyka czyni mistrza.
A jeśli masz własną listę marketingowych tytułów, które mogą odmienić życie, podziel się nią w komentarzu. Dzielmy się wiedzą!
Pobierz DARMOWY (0 zł) PORADNIK:
„100 pomysłów na duży rozgłos
bez wydawania dużych pieniędzy”
Znajdziesz w nim m.in. odpowiedzi na pytania:
- Tanio, łatwo czy szybko? Czym najłatwiej zrazić do siebie klientów? Odpowiedź Cię zdziwi
- Co działa na klientów znacznie lepiej niż rabaty? (strona 3)
- Jak raz na zawsze zmniejszyć do zera liczbę klientów niezadowolonych z Twoich produktów? (strona 4)
- Kiedy warto przyznać rację awanturującemu się klientowi (nawet gdy to on się myli), by zdobyć dzięki temu więcej nowych klientów? (strona 6)
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska
Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).