Zarządzanie zespołem Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Odwaga w przywództwie, Brene Brown – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Paulina Pietrzak-Jaworska

Brene Brown od dwóch dekad jest światowym specem od wrażliwości. Z zaskakującą otwartością (jak na gwiazdę tego typu) dzieli się publicznie swoimi porażkami – tak że każdy z nas znajdzie w niej kawałek siebie i może poczuć z nią natychmiastową więź.

Ale nie jest to tylko mówienie o porażkach. Brene Brown uczy też, jak podnieść po nich głowę i wyciągnąć cenne lekcje na przyszłość. Opowiada o nich na spotkaniach TEDx, w gościnnych artykułach i swoich książkach. O jednej z nich chciałabym Ci dzisiaj opowiedzieć.

Pogadajmy o Odwadze w przywództwie.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • na czym polega odwaga w przywództwie,
  • czy będąc wrażliwym, możesz być dobrym szefem i…
  • …czy życie zgodnie z wartościami jest przereklamowane.


Zacznijmy od tego, czym jest książka Odwaga w przywództwie. Jeśli kojarzysz Brene Brown, to wiesz, że jest autorką fenomenalnych publikacji i wystąpień poświęconych rozwojowi. Wielokrotnie dawała światu nadzieję, że można nad sobą pracować i osiągnąć swoje cele. I gdyby tak skondensować jej dotychczas zdobytą wiedzę, to całą jej esencję znaleźlibyśmy w Odwadze w przywództwie. Ta książka jest prawie jak płyta „The best of”.

Czego więc dowiesz się z tej wyjątkowej składanki?

Tylko (nomen omen) posłuchaj.

Wrażliwość jest spoko

Brene Brown w swojej książce wielokrotnie podkreśla, że wrażliwość to jedna z najważniejszych cech dobrego przywódcy. Na pierwszy rzut oka brzmi to co najmniej dziwnie – stereotypowy lider kojarzy się raczej ze stanowczością i siłą. Ale kiedy pomyślisz nad tym dłużej, zaczyna to nabierać sensu.

Przede wszystkim bycie wrażliwym ułatwia nawiązywanie kontaktów z innymi. Wrażliwy człowiek bezbłędnie odczytuje emocje. Rozumie zachowania i motywacje, które za nimi stoją. Empatyzuje i wspiera. Mówiąc najprościej – czyta z ludzi jak z otwartych książek i dostraja się do nich.

To ważne, kiedy zarządzasz ludźmi. Wyobraź sobie taką sytuację: Twój pracownik od paru tygodni pracuje mniej wydajnie. Robi głupie błędy, zapomina o terminach i nie angażuje się w pracę. W teorii to najlepszy materiał do zwolnienia, ale w praktyce może się okazać, że przechodzi trudny okres i wystarczy dać mu kilka dni urlopu, żeby wrócił do formy. A wszystko to bez stresu, kłótni i wydatków na rekrutację i wdrożenie nowego człowieka.

Właśnie dlatego nie warto zmagać się ze swoją wrażliwością, ale po prostu ją zaakceptować. Zwłaszcza że – według autorki – to pierwszy krok do rozpoczęcia pracy nad kolejnymi obszarami.

Popatrz, co na ten temat mówi sama Brene Brown:

„Podstawową umiejętnością niezbędną do zdobycia odwagi okazuje się gotowość i zdolność do zmagania się z wrażliwością. Bez tego nie da się w sensowny sposób korzystać w praktyce z trzech pozostałych podstawowych umiejętności. Zdecydowanie warto wziąć sobie do serca myśl, że odwaga przywódcza zawsze kończy się tam, gdzie wyczerpuje nam się potencjał wrażliwości. Z chwilą rozpoczęcia pracy nad wrażliwością możemy też przystąpić do doskonalenia się w innych obszarach”.

Jeśli więc marzysz o tym, żeby pewnego dnia stać się odważnym i silnym przywódcą – zacznij od swoich obaw i słabości. A później możesz przejść na kolejny poziom, którym jest…

…życie według własnych zasad

W kolejnych rozdziałach Odwagi w przywództwie Brene Brown płynnie przechodzi do kwestii życia po swojemu – po prostu według własnych zasad. W świecie, gdzie wszystko jest łatwe, przyjemne i tymczasowe, może to wydawać się przereklamowane. Ale prawda jest taka, że obstawanie przy swoich wartościach jest jedną z tych niewielu rzeczy, które zrobią z Ciebie wiarygodnego człowieka – i przywódcę.

Ta część wydaje się jasna i oczywista. Dobry lider zwykle kojarzy się przecież ze stanowczością w relacjach z pracownikami, podejmowaniu decyzji i budowaniu biznesu… I tak właśnie powinno to działać – nie zapominaj tylko, że trzeba, by Twoja „stanowczość” orbitowała wokół budujących wartości. Według Brene Brown może być to na przykład odwaga i wiara (dla Ciebie oczywiście może to być coś zupełnie innego).

Popatrz, co ma ona na ten temat do powiedzenia.

„Nie chcę żyć w strachu ani przewodzić pod sztandarami strachu. Mam po dziurki w nosie zbroi. Odwaga i wiara – to moje podstawowe wartości. Gdy dopuszczam do głosu strach, robię różne rzeczy, przez które oddalam się od swoich wartości i zaczynam postępować wbrew sobie. Wtedy przypominam sobie słowa Josepha Campbella, który skutecznie jak nikt inny wzywał liderów do odwagi: »Skarb, którego szukasz, kryje się w jaskini, do której boisz się wejść«”.

Według Brene Brown to właśnie Twoje zasady doprowadzą Cię do tego, czego szukasz w życiu. Zrobią z Ciebie odważnego przywódcę, za którym pójdą inni. Wystarczy tylko określić swoją drogę i trzymać się jej, choćby nie wiem co.

Na przykład jeśli chcesz być liderem w swojej branży, to rób tak, aby każde Twoje działanie Cię do tego przybliżało. Dokształcaj się, pojawiaj się na targach i rozwijaj swoich pracowników, żeby zbudować silny zespół profesjonalistów. Nie bój się wchodzić na nieznany teren – jeśli będziesz skupiony na celu, to prędzej czy później dotrzesz tam, gdzie sobie wymarzyłeś.

A ten artykuł to Twój znak, że najwyższa pora zadać sobie pytania o to, jakiego szukasz skarbu i do jakiej jaskini boisz się wejść.

Dla Brene Brown skarbem jest odwaga, a jaskinią – obawa przed pokazaniem, że nie ma wszystkich cech potrzebnych liderowi. A jak jest u Ciebie?

Kiedy odpowiesz sobie szczerze na te dwa pytania, możesz przejść do ostatniego etapu. Jest nim…

…budowanie zaufania

Odwaga w przywództwie według Brene Brown to wypadkowa wielu czynników. Dwa z nich już znasz – a trzecim jest zaufanie… Zastanawiasz się, dlaczego pojawia się na samym końcu?

Już tłumaczę.

Według autorki na zaufanie składa się wiele drobnych chwil i momentów wzajemnego okazywania sobie wrażliwości. To może być na przykład sytuacja, w której wysłuchujesz swojego pracownika i bierzesz pod uwagę jego opinię podczas wdrażania zmian w firmie. Albo zapytasz, czy wszystko w porządku i udzielisz mu urlopu ze względu na problemy w życiu prywatnym. Lub po prostu przyznasz się do tego, że ostatnio sam zmagasz się z kilkoma przeszkodami i potrzebujesz chwili wytchnienia od biurowych spraw (WZAJEMNOŚĆ – nie zapominaj o niej!). Chodzi o to, żeby najzwyczajniej w świecie pozostać człowiekiem i szukać pierwiastka ludzkiego w innych.

Tylko tyle i aż tyle.

Co ważne, budowanie zaufania zajmuje wiele czasu, a zburzyć je można dosłownie w jednej chwili – teoretycznie każdy z nas o tym wie, ale w praktyce często o tym zapominamy. Zbyt często. Odwaga w przywództwie pokazuje, że zaufanie i wrażliwość wzrastają razem, a pogwałcenie jednej z nich owocuje nadszarpnięciem tej drugiej. Pamiętaj o tym, kiedy następnym razem zechcesz odpuścić obiecaną premię albo wyjazd integracyjny z pracownikami. Dla Ciebie to może być drobiazg, ale dla nich to będzie pierwszy sygnał mówiący, że nie można na Tobie polegać.

Podsumowując…

Książka Odwaga w przywództwie to zbiór zasad, które pewnie każdy z nas ma z tyłu głowy, ale zdarza mu się o nich zapomnieć. Ale prawdopodobnie na tym właśnie polega jej siła – Brene Brown wyciąga na światło dzienne to, o czym my sami nie pamiętamy… A może nie chcemy pamiętać?

Warto więc sięgnąć po tę książkę, by w tych zabieganych i szalonych czasach przypomnieć sobie o tym, co najważniejsze. No a przy okazji zostać też odważnym przywódcą.

Odwaga w przywództwie. Okładka książki

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).