Efektywność Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Jednominutowy Menedżer spotyka małpę, Ken Blanchard, Hal Burrows, William Oncken – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Anna Pudło

O czym może być książka, którą jej twórcy nazwali Jednominutowy Menedżer spotyka małpę?

Kiedy natknęłam się na ten oryginalny tytuł, przez głowę przeszło mi wiele myśli… Również takich, że Ken Blanchard i pozostali autorzy publikacji muszą być co najmniej interesującymi ludźmi o jeszcze bardziej interesujących poglądach na zarządzanie. Nie ukrywam, że bardzo chciałam je poznać.

A kiedy już do tego doszło, wsiąknęłam w Jednominutowego Menedżera bez reszty. Za chwilę dowiesz się, dlaczego.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jak zarządzać ludźmi, aby nie zwariować,
  • czy jest sposób na to, by w pracy skupiać się wyłącznie na… pracy i...
  • … co zrobić, aby pracownicy nie oczekiwali od Ciebie, że rozwiążesz każdy ich problem?


Ale po kolei. Wyobraźmy sobie taką sytuację...

Wstaje nowy dzień, pełen wyzwań i obowiązków. Budzisz się z dużą ilością energii i zapału do tego, by pracować najbardziej wydajnie jak się da, by rozwiązywać pojawiające się problemy szybko i skutecznie. Wchodzisz do biura, witasz się z pracownikami, siadasz za biurkiem w swoim gabinecie, otwierasz kalendarz i zaczynasz planować swój dzień. I wtedy się zaczyna….

„Szefie, bo dzwonił nasz dostawca, że nie zdążą dzisiaj przywieźć towaru. Może Pan do niego zadzwonić i powiedzieć co Pan o tym myśli?” – pyta jeden pracownik... „Szefie, zaciął mi się papier w drukarce i nie wiem jak to naprawić, pomoże Pan?” – krzyczy z drugiego gabinetu sekretarka... „Panie Prezesie, mam jednego dobrze rokującego klienta, ale chce 30% zniżki na naszą najnowszą kolekcje. Pogada Pan z nim?” – wtrąca handlowiec. „Słuchaj, bo miałem na dzisiaj zrobić analizę finansową za ubiegły miesiąc, ale nie dałem rady, zrób to za mnie, OK?” – retorycznie pyta wspólnik… Można zwariować, nie?

Ken Blanchard i spółka o tym, jak przestać rozwiązywać cudze problemy

Dr Ken Blanchard, Hal Burrows i William Oncken w książce pt. Jednominutowy Menedżer spotyka małpę udzielają niezwykle prostej i oczywistej rady, która jest lekarstwem na takie sytuacje: Nie zajmuj się rozwiązywaniem cudzych problemów! Proste, prawda? Tylko jak masz to zrobić? Odpowiedź może Cię zaskoczyć...

W połowie lat 70-tych William Oncken na łamach Harvard Business Review wydał artykuł (który nota bene jest jednym z najpopularniejszych artykułów wszechczasów wydanych przez HBR), w którym przedstawił Pięć zasad karmienia i opieki nad małpami. Natomiast w książce pt. Jednominutowy Menedżer spotyka małpę Blanchard, Burrows i Oncken rozwijają przedstawione w tym artykule idee i nadają im nowy wymiar.

Jednominutowy Menedżer spotyka małpę… Czyli kogo?

No dobrze, ale o co chodzi z tymi „małpami”? Nie chodzi tutaj bynajmniej o takie futrzane zwierzaki, a o sprawy do załatwienia, nazywane przez autorów symbolicznie „małpami”.

„Małpy” to sprawy i zadania, za które odpowiedzialność pracownicy świadomie (bądź nie) próbują zrzucić na menedżera lub szefa. A ten chcąc nie chcąc przejmuje na siebie te obowiązki kosztem, np. swojego wolnego czasu, energii czy nerwów.

Jak zatem skutecznie bronić się przed „małpami”? Oto 5 reguł.

Zasada 1

„Małpy” należy karmić lub przeznaczyć do odstrzału. Inaczej umrą z głodu i stracisz cenny czas na sekcje zwłok lub próby reanimacji.

Zasada 2

Liczebność „małp” należy utrzymywać poniżej maksymalnego poziomu, przy którym masz czas je nakarmić. Przyjęcie na siebie większej populacji oznacza ryzyko niedopatrzenia „którejś z małp”, a w konsekwencji pogorszenie jej kondycji lub śmierć głodową.

Zasada 3

Karmienie „małp” powinno odbywać się wyłącznie po uprzednim umówieniu się podwładnego z menedżerem na spotkanie w tym właśnie celu. Menedżer nie powinien szukać zagłodzonych „małp” ani karmić ich na zasadzie „na kogo wypadnie, na tego bęc”.

Zasada 4

„Małpy” należy karmić podczas spotkań osobistych lub przez telefon, ale nigdy za pośrednictwem poczty (obecnie e-mail). Nie należy używać formy pisemnej do porozumiewania się z pracownikami, gdyż autor może nam w ten sposób przekazać swój problem, a my nie chcąc go przejmować, musimy tracić czas na odpisywanie. Nie odpowiadając na pocztę, bierzemy z kolei na siebie odpowiedzialność za podesłany problem (i już mamy „cudzą małpę”).

Zasada 5

Każda „małpa” powinna mieć wyznaczony termin kolejnego karmienia i poziom inicjatywy ze strony podwładnego. Można je w dowolnym momencie zrewidować za obopólną zgodą, jednak ustalenia te nigdy nie powinny pozostać niejasne ani niedookreślone. W przeciwnym razie „małpa” albo zdechnie z głodu, albo rozsiądzie się na barkach menedżera.

Podsumowując...

Książka dedykowana jest menedżerom, jednak uważam, że każdy przedsiębiorca, szczególnie taki, który zatrudnia pracowników, powinien po nią sięgnąć. Dzięki niej nauczy się bowiem jak nie zajmować się rozwiązywaniem cudzych problemów, a skupić się na swoich obowiązkach.

Ken Blanchard, Hal Burrows i William Oncken – o autorach
Ken Blanchard to międzynarodowy autor i współtwórca serii książek o Jednominutowym Menedżerze. Poza działalnością redakcyjną prowadzi firmę zajmującą się rozwojem zasobów ludzkich, która może pochwalić się wyszkoleniem ponad stu tysięcy menedżerów.

William Oncken to właściciel firmy doradczej w Dallas, która specjalizuje się w szkoleniach i seminariach z zakresu zarządzania czasem dla menedżerów.

Hal Burrows to światowej sławy specjalista w dziedzinie negocjacji i zarządzania czasem. Poza tym kieruje własnym przedsiębiorstwem i pracuje jako konsultant w wielu firmach z listy Fortune 500.

Jednominutowy Menedżer spotyka małpę

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Anna Pudło

Nadzoruje realizację strategii Coraz Lepszej Firmy i doradza Klientom w zakresie zwiększania efektywności i wydajności ich pracy. Uwielbia patrzeć, jak działania Coraz Lepszej Firmy realnie pomagają przedsiębiorcom i zmieniają ich firmy w dobrze naoliwione maszyny.