Zarządzanie zespołem Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu, Patrick Lencioni – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Justyna Królak

Mam dziś dla Ciebie kilka arcyważnych pytań dotyczących Twojej firmy i osób, które w niej zatrudniasz – lub dopiero planujesz zatrudnić. Czy jesteś na nie gotowy?

Sprawdźmy... Uwaga...

Czy chciałbyś mieć w swoim zespole pionka? Byłby miły dla innych pracowników w firmie, uprzejmy, wolny od uprzedzeń. Nie wywoływałby burz, więc w firmie byłoby spokojnie, bez zmian, bez wyzwań. Taka bezpieczna stabilność. Wprawdzie taki ktoś nie czułby wielkiej potrzeby, aby cokolwiek faktycznie robić, ale ten święty spokój w zespole jest taki kuszący...

A może chciałbyś pracować z… buldożerem? Spokojnie, to tylko brzmi tak groźnie. Taki ktoś będzie za wszelką cenę działał, więc jeśli zależy Ci na wydajności pracy, buldożer będzie szalał w najlepsze.

A może wolisz czarusia? Z takim to będzie zabawnie! Będzie umiał postępować z ludźmi, oczaruje ich w mig, a sam przecież wiesz, jak ważne są w dzisiejszym świecie umiejętności komunikacyjne. To jak? Też nie?

Został nam jeszcze: mąciciel mimo woli, urokliwy obibok, wytrawny polityk… Też nie? Ach, no tak, chciałbyś mieć idealnego członka zespołu!

A to taki w ogóle istnieje?

Według książki Trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu – tak... I za chwilę wspólnie z jej autorem opowiemy Ci o każdej z nich.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jakie są trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu,
  • która z nich może okazać się dla Ciebie najważniejsza i….
  • … jak wykorzystać model Patricka Lencioniego w pracy z ludźmi.


Model Patricka Lencioniego a cechy idealnego pracownika

Zacznijmy zatem od cech takiego idealnego pracownika.

Patrick Lencioni w swojej niezwykle inspirującej książce Trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu mówi o tym, że grupa przypadkowych osób może stworzyć naprawdę spójny zespół WYŁĄCZNIE wtedy, kiedy ich pracodawca już na etapie rekrutacji będzie szukał w nich określonych cech.

Autor mówi o takich trzech najważniejszych cechach idealnego gracza, które sprawiają, że na ich fundamencie możesz zbudować silną kulturę organizacyjną. Są nimi:

  • pokora,
  • głód i…
  • … mądrość.

Wyruszmy zatem niczym Sherlock Holmes z lupą w dłoni (jak ktoś lubi fajkę, to proszę bardzo :)) i przyjrzyjmy się bliżej, o co z nimi chodzi…

Model Patricka Lencioniego – pokora

Lencioni pisze, że pokora to najważniejsza i najbardziej niezbędna cecha gracza zespołowego. Czy jednak nie kojarzy nam się w Polsce niezbyt przyjemnie? To nie jest raczej cecha pożyteczna w dzisiejszych czasach, gdzie promuje się agresywne parcie na wielki sukces. Człowiek pokorny kojarzy nam się trochę z taką niezdarą…

A może po prostu źle rozumiemy tę cechę? Oto, jak mówi o niej Lencioni:

„[…] członek zespołu, którego cechuje pokora, to ktoś, kto nie ma rozdętego ego i nie przywiązuje nadmiernej wagi do własnej pozycji. To ktoś, kto doceni wkład pracy innych, a nie będzie zabiegał o uwagę dla siebie. Będzie on wyżej stawiał interes zespołu, a nie swój własny. Cudownie mieć taką osobę w zespole, prawda?”

Człowiek pozbawiony pokory jest przecież arogancki, zabiega o własną uwagę, wydaje mu się, że świat kręci się wokół niego. Taki ktoś bardzo mocno osłabia zespół.

Inny typ osoby niepokornej to ktoś, komu brakuje pewności siebie. To ktoś, kto z lekceważeniem mówi o swoich zdolnościach, o swojej wartości w firmie. Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec tu brak pokory, jednak – tu piękny cytat z książki:

„człowiek prawdziwie pokorny nie przypisuje sobie cech, których nie ma, ale też nie umniejsza własnych uzdolnień czy zasług.”

I to moim zdaniem bardzo trafnie definiuje, czym ta pokora jest.

Głodni poznania kolejnej cechy? To bardzo dobrze się składa, bo zobaczymy bliżej, o co chodzi z tym głodem...

Model Patricka Lencioniego – głód

Lencioni pisze, że ludzie głodni – wiedzy, umiejętności i doświadczeń – to najlepszy materiał na pracowników. Dlaczego?

Widzisz, tacy ludzie po prostu chcą cały czas więcej. Nie mogą doczekać się, aby więcej robić, więcej się uczyć, brać na siebie więcej odpowiedzialności. Takiego kogoś nie musisz nakłaniać do ciężkiej pracy. Ma on już silną motywację wewnętrzną, żeby sumiennie wykonywać swoje obowiązki i ruszać dalej… A przy tym motywują swoim zachowaniem pozostałych członków zespołu.

Taki pracownik to marzenie każdego pracodawcy. Podobnie zresztą jak pracownik, którego cechuje...

Model Patricka Lencioniego – mądrość

Zacznę od tego, że tłumaczenie słowa mądrość w polskim wydaniu książki jest delikatnie mówiąc nietrafione. W oryginale angielskim pojawia się określenie people smart, które dużo lepiej wskazuje, że chodzi o radzenie sobie z ludźmi, umiejętność bardzo podobną do inteligencji emocjonalnej.

A o co właściwie chodzi z tym people smart?

Chodzi o zdroworozsądkowe podejście do ludzi. Człowiek mądry zwykle rozumie i wie, jak najlepiej postępować z innymi. Potrafi słuchać innych członków zespołu i zadawać im odpowiednie pytania. Taki ktoś potrafi trafnie ocenić sytuację i rozumie, jaki wpływ mogą wywrzeć na inne osoby jego słowa i czyny.

Podsumowując...

Oczywiście siłę modelu Patricka Lencioniego stanowi połączenie wspomnianych przeze mnie cech.

Jeśli ktoś jest tylko pokorny, ale brakuje mu głodu i mądrości radzenia sobie w relacjach w pracy, będzie tylko pionkiem. Ktoś, komu brakuje pokory i mądrości, a ma tylko głód, będzie buldożerem. Obie osoby bardzo mocno będą osłabiać zespół.

Jak zatem rozpoznać te cechy, rekrutując ludzi do swojej firmy? Tutaj już pełny wachlarz narzędzi daje Ci ta książka. Nauczysz się z niej, jak takie cechy rozpoznawać u ludzi oraz jak rozpoznawać ich brak, żeby przypadkiem nie zatrudnić buldożera, pionka lub czarusia. Dowiesz się też, czy możesz pójść na kompromis i zatrudnić kogoś, kto nie posiada całego kompletu cech.

Ale to nie koniec. Wiedzę, którą poznasz, możesz zastosować w swojej firmie w bardzo wielu obszarach. Przede wszystkim w rekrutacji podczas rozmów kwalifikacyjnych, zadając kandydatom konkretne pytania sprawdzające obecność tych cech (autor podaje w książce zestaw takich gotowych pytań).

Możesz też ocenić i doskonalić w ten sposób obecnie zatrudnionych pracowników oraz siebie jako szefa. Pamiętaj bowiem, że jesteś wzorem…

Ruszaj zatem niczym Sherlock Holmes z lupą w dłoni i sprawdź, jak się mają w Twojej firmie te trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu: pokora, głód oraz mądrość.

Patrick Lencioni – o autorze

Amerykański przedsiębiorca, założyciel i prezes The Table Group, która specjalizuje się doradztwem biznesowym z zakresu „zdrowia korporacyjnego”. Autor 9 książek, w tym bestsellerowej pozycji Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, która doczekała się licznych wydań poza granicami kraju.

Ken Blanchard, autor książki Jednominutowy menedżer spotyka małpę określił go Lencioniego mianem „osoby definiującej następną generację myślicieli zajmujących się przywództwem”.

Lencioni

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Justyna Królak

Pasjonatka lektur rozwojowych, biznesowych i ciągłego doskonalenia. Przez wiele lat szefowa Klubu Książki Tolle.pl. Prywatnie jest szczęśliwą żoną Coraz Lepszego Szefa.