Marketing

Sprawdź najciekawsze przykłady Real Time Marketingu – zdobądź sympatię i zainteresowanie swoich klientów

Paulina Pietrzak-Jaworska

Co można zrobić w minutę?

Słyszałam o ludziach, którzy w ciągu 60 sekund potrafią ułożyć kostkę Rubika albo wyrecytować wartość stałej Archimedesa z dokładnością do kilkudziesięciu miejsc po przecinku. My – zwykli ludzie – w tym czasie możemy co najwyżej zalać wrzątkiem torebkę z herbatą albo sprawdzić godzinę w telefonie.

No chyba, że jesteśmy akurat online.

Bo widzisz, według badania Data Never Sleeps 8.0, każdego dnia w ciągu każdej minuty w internecie dzieje się cholernie dużo. Na Facebooku na przykład pojawia się 147 000 zdjęć. Playlisty Spotify w tym czasie rosną o kolejne 28 piosenek. 69 444 użytkowników LinkedIna zgłasza chęć podjęcia pracy. Baza YouTube’a rozszerza się o kolejne 500 godzin treści wideo… CZYSTE SZALEŃSTWO.

Równie szalone mogą okazać się dla Ciebie próby trafienia w tym chaosie do klientów – i właśnie dlatego przychodzę dziś z rozwiązaniem, które może w tym pomóc.

Poznaj Real Time Marketing.


Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • czym jest Real Time Marketing,
  • jak marki wykorzystują na co dzień Real Time Marketing,
  • czym różnią się od siebie Real Time Marketing i marketing kontekstowy.


Czym jest Real Time Marketing?

Zacznijmy od tego, że definicja Real Time Marketingu jest bardzo prosta.

Real Time Marketing to po prostu forma marketingu, która dzieje się w czasie rzeczywistym. Jest BŁYSKAWICZNĄ REAKCJĄ (Caps Lock jest tu celowy, bo żywotność RTM-ów to zwykle parę dni) marki na to, co dzieje się dookoła – może być na przykład reakcją na tweeta konkurencji, zabawnym komentarzem do aktualnego wydarzenia albo autorską interpretacją głośno komentowanej sceny w premierowym odcinku serialu. Chodzi w nim o zbliżenie się do odbiorców poprzez uważne śledzenie bieżących wydarzeń i odpowiednie wykorzystanie ich w komunikacji marki. Nie ukrywam, że przydaje się do tego coś, co nazywam marketingowym refleksem – czyli umiejętnością patrzenia na świat jak na bibliotekę RTM-owych inspiracji.

A skoro już wspomniałam o inspiracjach…

Czym różni się Real Time Marketing od marketingu kontekstowego?

Zdarza się, że – na przykład planując harmonogram wpisów w mediach społecznościowych – bierzemy pod uwagę nadchodzące święta albo wydarzenia, jak choćby piłkarskie mistrzostwa świata, finał Eurowizji albo premierę kolejnej części sagi „Zmierzch” (Boże, uchowaj!). I chcę w tym miejscu podkreślić, że NIE JEST to Real Time Marketing – to marketing kontekstowy.

Różnice między jednym a drugim najlepiej obrazują poniższe grafiki z Twitterowego konta Oreo.

Przykład marketingu kontekstowego Przykład real time marketing
Źródło: https://twitter.com/Oreo/


Ta po lewej to przykład marketingu kontekstowego z okazji Święta Dziękczynienia. Ten wpis można było zaplanować wcześniej, ponieważ nawiązuje do cyklicznego wydarzenia, a przedstawiona treść zawsze będzie aktualna – możemy przecież założyć, że w kolejnych latach Amerykanie również będą zmagali się z przejedzeniem w okolicach czwartego czwartku listopada.

Grafika po prawej to z kolei przykład Real Time Marketingu. Wpis sugerujący, że ciasteczka Oreo można maczać w mleku nawet po ciemku (słowo „dunk” oznacza zarówno „zanurzanie”, jak i „trafianie do kosza”), był spontaniczną reakcją marki na awarię oświetlenia podczas koszykarskich rozgrywek Mercedes-Benz Superdome. Tego wpisu nie dało się zaplanować, a jego treść przestała być aktualna chwilę po zakończeniu meczu – i na tym właśnie polega różnica między RTM-em a marketingiem kontekstowym… Kreatywne, prawda?

Popatrzmy zatem na kolejne przykłady Real Time Marketingu.

Real Time Marketing – przykłady ze świata

Poza ciasteczkami Oreo, absolutnym mistrzem Real Time Marketingu jest Ikea. Marka od wielu lat błyskawicznie reaguje na otaczającą ją rzeczywistość i komentuje ją w zabawny sposób. Dzięki szerokiej ofercie wiele razy udawało się jej dopasować produkty do wydarzeń, którymi żył internet – na przykład sceną z serialu „Gra o tron”, w której jeden z bohaterów próbował zamknąć drzwi, krzycząc bezustannie „Hold the door!” – co ostatecznie doprowadziło go do szaleństwa, przez które już do końca życia powtarzał słowo “Hodor”. Zainspirowało to markę do poszerzenia asortymentu o… ogranicznik do drzwi o nazwie HODOR.

Przykład real time marketing
Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/


Real Time Marketing Ikei nie boi się też trudnych, często politycznych przykładów. Szwedzka sieciówka meblarska była na przykład jedną z pierwszych marek, które zareagowały na wieść o Megxicie (grafika poniżej, lewa strona) i porażce Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich (grafika poniżej, prawa strona).

Przykład real time marketing Przykład real time marketing
Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dzieki-akcjom-real-time-marketingowym-marka-staje-sie-kumplem

Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/ty-te%C5%BC-w%C5%82a%C5%9Bnie-si%C4%99-przeprowadzasz-je%C5%9Bli-przed-twoimi-drzwiami-brakuje-jeszcze-wy/10158537519772479/


Poza Ikeą w RTM-ie świetnie radzi sobie też LEGO. Duński producent klocków wykorzystuje swoje produkty do zabawnego komentowania rzeczywistości. W tym przypadku marka skupia się jednak głównie na wydarzeniach związanych z popkulturą (jak wyczekiwany Oscar dla Leonardo DiCaprio po lewej stronie poniżej) i rozrywką (na przykład pamiętna #dressgate z 2015, której chyba do dziś ostatecznie nie rozstrzygnęliśmy) – ale przecież nikt nie oczekuje, żeby firma skierowana do najmłodszych poruszała w swojej komunikacji kwestie polityczne.

Przykład real time marketing lego Przykład real time marketing lego
Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

Źródło: https://www.researchgate.net/figure/Figura-3-Ejemplos-de-Real-Time-Marketing-RTM-con-el-vestido-que-se-hizo-famoso-en_fig2_303540947

Real time marketing – przykłady z Polski

Zapadające w pamięć przykłady Real Time Marketingu znajdziemy też na wielu polskojęzycznych kontach w mediach społecznościowych, m. in. u marek: Solgaz (mój absolutny faworyt!), Castorama, x-kom i Żywiec. Sam zobacz, co przygotowały dla swoich klientów w ciągu kilku ostatnich lat:

  • jako reakcję na premierę nowego iPhone’a, który okazał się być droższy od piekarnika Solgaz;
Przykład real time marketing Apple
Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

  • jako odpowiedź na narodową radość z powodu pięciu bramek strzelonych w ciągu 9 minut meczu przez Roberta Lewandowskiego;
Przykład real time marketing Castorama
Źródło: https://paczaizm.pl/strzel-sobie-piec-pilek-promocja-trwa-9-minut-castorama-lewandowski-5-goli/


  • jako komentarz do viralowego filmu o latającym samochodzie suzuki, którego kierowca wjechał z pełną prędkością na rondo, dosłownie przeskakując nad nim;
Przykład real time marketing x-kom
Źródło: https://www.facebook.com/xkompl/

  • jako reakcję na oficjalne ogłoszenie składu reprezentacji Polski;
Przykład real time marketing Żywiec
Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

Podsumowując RTM…

Real Time Marketing jest wspaniałą okazją do tego, by Twoja firma zbliżyła się trochę do klientów i przy okazji spróbowała za darmo podkręcić swoje zasięgi w mediach społecznościowych. Szybkie wiadomości sprzedają się przecież jak świeże bułeczki, a odpowiednie „ugryzienie” tematu może w ciągu kilku minut zrobić z Ciebie gwiazdę internetu… Że nie wspomnę o wymiernych korzyściach pod postacią sprzedaży i większej rozpoznawalności Twojej marki.

Wystarczy tylko uruchomić swój marketingowy refleks.

Pobierz 30 pomysłów na 30 dni

Twój kalendarz publikacji w mediach społecznościowych

Sprawdź:

  • co opublikować na Facebooku jutro, a co w kolejnych dniach,
  • jakie wpisy pomogą Ci zdobyć serca klientów w różnych mediach społecznościowych,
  • jaki powinien być cel Twoich publikacji.
30pom_form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).