Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Dale Carnegie – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Agnieszka Zasuń

Nie przecieraj oczu. Dobrze widzisz. Książka Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi Dale’a Carnegiego na portalu biznesowym. Dlaczego? Bo to fantastyczny poradnik o komunikacji, byciu świetnym liderem i zwiększeniu sprzedaży. A to na pewno przyda się w Twoim biznesie.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jakie są podstawowe techniki kontaktów z ludźmi (niezmienne od prawie 90 lat!),
  • jak OD RAZU wywierać dobre wrażenie i takie już pozostawić,
  • za jakim liderem podążają ludzie
  • i… jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi :)


John Rockefeller powiedział kiedyś: „Umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi jest takim samym towarem jak kawa czy cukier. I za tę umiejętność zapłacę więcej niż za każdą inną pod słońcem”.

Już wtedy było wiadomo, że sztuka (mocne słowo) komunikacji i tak zwane „umiejętności miękkie” służą nie tylko temu, żeby było miło. Dale Carnegie pisze tak:

Badania przeprowadzone kilka lat temu na zlecenie Carnegie Foundation for the Advancement and Teaching przyniosły bardzo istotne i znaczące wyniki, które później potwierdziły badania Carnegie Institute of Technology. Otóż nawet w zawodzie inżyniera, tak wydawałoby się specjalistycznym, sukces finansowy zaledwie w 15% wynika bezpośrednio z umiejętności fachowych; pozostałe 85% zależy od „inżynierii dusz” – osobowości i zdolności przywódczych.


Zakładam, że te 15 procent w swoim biznesie już masz. A co z pozostałymi 85?

Chcesz czuć się pewniej w rozmowie sprzedażowej? A może panicznie boisz się rozmowy z trudnym klientem? Przed Tobą ważne negocjacje? Albo po prostu – chcesz być lepszym szefem?

Sprawdź, jakie wskazówki biznesowe wybrałam z książki Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi (spoiler alert: na końcu tekstu zdradzam, jaką jedną, najważniejszą rzecz wybrał sam Dale Carnegie).

Biznesowa lekcja nr 1: podstawowe techniki kontaktów z ludźmi

Najważniejszą rzeczą, o jakiej musimy pamiętać w kontaktach z ludźmi, jest to, że często nie kierują się oni logiką. Wszyscy tak mamy. I nieważne, jak bardzo będziemy zaprzeczać, faktem jest, że kierują nami emocje, przez które niejednokrotnie nie dostrzegamy własnej winy, nawet jeśli jest olbrzymia.

Przypuśćmy, że masz do czynienia z taką sytuacją: pracownik nie wykonał tego, o co go poprosiłeś. Albo jeszcze gorzej! Tak bardzo źle wykonał swoje zadanie, że naraził Cię na duże straty. A przecież wystarczyło, żeby Cię posłuchał. Najgorsze, co możesz zrobić w takiej sytuacji, jest jednocześnie pierwszym, co instynktownie przychodzi do głowy (wiadomo, emocje…). Wykrzyczeć mu, jak bardzo jest niekompetentny i od razu postarać się o jakąś dotkliwą karę. Ale czy to przyniesie jakiś efekt?

Dale Carnegie pisze tak:

Krytykowanie jest bez sensu, ponieważ zmusza do obrony i zwykle powoduje, że zaczynamy się usprawiedliwiać. Jest niebezpieczne, gdyż rani naszą dumę, poczucie wartości i budzi niechęć.
(...)
Uraza i niechęć spowodowane krytyką mogą tylko zdemoralizować pracowników, członków rodziny i przyjaciół; nie zmienią tego, co już się stało.


Efekt, owszem, będzie. Ale czy taki, na jakim Ci zależy?

Krytyka sprawiła, że Thomas Hardy, jeden z najlepszych powieściopisarzy, na zawsze porzucił pisanie prozy, a angielskiego poetę Thomasa Chattertona doprowadziła do samobójstwa.

Krytykować, potępiać i pouczać potrafi każdy głupiec. I prawie każdy głupiec to robi. Ale aby zrozumieć i darować, potrzeba charakteru i samokontroli. Dlatego nie skupiaj się na winie. Spróbuj zrozumieć człowieka i zastanów się, dlaczego zrobił to, co zrobił.

Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany, zerknij do książki i przeczytaj choćby tekst Ojciec zapomina. To krótka opowieść, która działa naprawdę magicznie i uderza w najczulsze struny czytelników.

Po jej lekturze zapamiętasz na długo zasadę numer 1: Nie krytykuj, nie potępiaj i nie pouczaj.

Biznesowa lekcja nr 2: jak wywrzeć dobre wrażenie i od razu zainteresować ludzi?

Jest takie jedno niezmiernie ważne prawo ludzkiego zachowania, którego przestrzeganie przyniesie Ci liczne grono przyjaciół i szczęście. Mówi ono: Zawsze sprawiaj, by inny człowiek czuł się ważny.

Każdy z nas pragnie akceptacji. Jest nam miło, kiedy okazuje się, że jesteśmy naprawdę ważni w swoim małym świecie. Nie chcemy tanich komplementów, ale szczerego uznania.

Możesz śmiało używać tego na co dzień. Skomplementuj fryzurę, wyręcz kogoś w jakimś drobiazgu, przytrzymaj drzwi. I nie chciej nic w zamian. Możesz komuś naprawdę uratować dzień.

Dale Carnegie opisuje historię, która przydarzyła się uczestnikowi jego kursu.

Pewien prawnik z Connecticut wraz z żoną wybrał się z wizytą do jej rodziny na Long Island. W pewnym momencie pan R. (jak go nazywa Carnegie) został sam na sam z ciotką żony. Wiedział, że na przyszłych zajęciach będzie opowiadał o własnych doświadczeniach ze stosowaniem zasady doceniania innych, więc postanowił sprawdzić ją w rozmowie ze starszą panią. Rozmowę zaczął od skomplementowania domu i wysiłku, jaki ciotka włożyła w urządzanie go. Kobieta aż promieniała, kiedy oprowadzała go po domu, snując opowieści sprzed lat. A on? Słuchał. Nie przerywał. I szczerze zachwycał się zgromadzonymi skarbami.

Na koniec wycieczki ciotka zaprowadziła go do garażu i pokazała przepiękne auto. Powiedziała „Potrafisz doceniać piękne rzeczy, więc pragnę ci go podarować”.

Ta starsza samotna kobieta mieszkająca w dużym domu była okrutnie spragniona odrobiny uwagi i uznania, ale nikt jej tego nie dawał. Więc kiedy już je znalazła, chciała wyrazić wdzięczność najlepiej, jak umie.

Mam nadzieję, że widzisz, jak potężna jest to metoda. Pamiętaj, aby używać jej mądrze i etycznie. No i może na wszelki wypadek nie spodziewaj się zawsze samochodu w nagrodę. :)

Zasada numer 2: Spraw, aby Twój rozmówca poczuł się ważny – i zrób to szczerze.

Biznesowa lekcja nr 3: Jak być świetnym liderem i zmieniać ludzi, nie zniechęcając ich

Zastanawiałeś się kiedyś, jak to, w jaki sposób wypowiadamy polecenia, wpływa na to, czy zostaną wykonane?

Posłuchaj kolejnej historii od Dale’a Carnegiego:

Kiedy Ian Macdonald, dyrektor małej fabryki w Johannesburgu, specjalizującej się w produkcji części do maszyn precyzyjnych, przyjmował pewne duże zlecenie, obawiał się, że nie będzie w stanie dotrzymać obiecanego terminu dostawy. Plan pracy w fabryce i krótki czas na wykonanie zamówienia sprawiały, że jego realizacja wydawała się niemożliwa.

Zamiast namawiać ludzi, by przyspieszyli produkcję i wzięli się za nowe zamówienie, zwołał wszystkich pracowników i wyjaśnił im sytuację, mówiąc o korzyściach płynących z tego zamówienia dla nich samych i fabryki, gdyby udało się dotrzymać terminu. Potem zaczął zadawać pytania:
„Czy jest sposób, abyśmy mogli przyjąć to zamówienie? Czy ktoś może podać jakąś nową formę organizacji pracy, która pozwoliłaby na przyjęcie zamówienia i wykonanie go w terminie? Czy wystarczą do tego zmiany w czasie i organizacji pracy?”.

Pracownicy podrzucali różne pomysły i nalegali, aby przyjął zamówienie. Przeważała postawa „damy radę”; zamówienie zostało przyjęte i zrealizowane na czas.


Ludzie o wiele chętniej wypełniają polecenie, jeśli mają udział w podjęciu decyzji o jego wykonaniu. Nie mówiąc już o tym, że pytanie czyni polecenie bardziej strawnym.

Takie podejście daje również poczucie ważności (pamiętasz, że to ważne?).

Zasada numer 3: Zadawaj pytania, zamiast wydawać rozkazy.

Więc… jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi?

Pierwszy krok: sięgnij do książki :) Przeczytaj ją całą, tak jak radzi Dale Carnegie – każdy rozdział po dwa razy, zanim przejdziesz do kolejnego. Traktuj ją jak brudnopis, podkreślaj każdą ważną myśl, dopisuj swoje spostrzeżenia.

Drugi krok: przeczytaj ją jeszcze raz, i kolejny. Zatrzymuj się tak często, jak tylko potrzebujesz i myśl o tym, jak to, co właśnie przeczytałeś, możesz wykorzystać w życiu i w swoim biznesie.

Trzeci krok: stosuj ją w praktyce. Rozwijaj w sobie umiejętności i obserwuj magię, która się dzieje.

I ponieś tę magię dalej!

.
.
.

A jaką najważniejszą rzecz wybrał sam autor? Oddaję mu głos:

Jeśli z lektury tej książki nauczysz się tylko jednego – umiejętności przyjmowania punktu widzenia innych ludzi i patrzenia na rzeczy ich oczami – jeśli wyniesiesz z lektury tylko tę jedną rzecz, może ona łatwo stać się kamieniem węgielnym pod budowę twojego nowego życia.


O autorze

Dale Carnegie był amerykańskim psychologiem i historykiem. Pisał książki o coachingu, prowadził kursy zawodowe, inspirował i motywował do pracy i życia. Uczył, jak chwycić ster swojego życia i nabrać wiatru w żagle. Jego droga do sukcesu była kręta i wyboista. Pochodził z biednej amerykańskiej rodziny i dorastał w niezbyt sprzyjających warunkach. Nie przeszkodziło mu to w nauce ani w karierze. Po ukończeniu college'u, pracował w różnych miejscach. Był sprzedawcą i autorem kursów korespondencyjnych. Największą sławę przyniósł mu poradnik Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, który stał się międzynarodowym bestsellerem i sprzedał się w ponad 50-milionowym nakładzie.

Jak

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Agnieszka Zasuń

Kulturoznawca z wykształcenia i zamiłowania. Ukończyła specjalizację Media i Kultura Popularna na UMCS, a pozyskaną wiedzę uzupełnia, przesiadując w wolnych chwilach w muzeach i galeriach sztuki. W Coraz Lepszej Firmie zajmuje się wprowadzaniem w życie wszystkich planów Działu Marketingu.