Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie? Jak promować swój biznes tak, aby wyróżnić się na tle konkurencji? Pytań o lepszą efektywność i skuteczność w prowadzeniu firmy można zadać naprawdę bardzo wiele. Jeżeli trafiłeś tutaj i myślisz, że istnieje jeden złoty środek – to naprawdę muszę Cię rozczarować. Wszystko wymaga ciężkiej, rzetelnej i długotrwałej pracy. To nie bajka, gdzie wszystko dzieje się tak łatwo, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki...
Czarodziejska różdżka nie istnieje, ale na 99% masz na biurku lub w kieszeni urządzenie, które realnie pomoże Ci w promocji Twojego biznesu, przyciągnięciu nowych klientów i zwiększeniu sprzedaży.
Dobrze myślisz, mówię tutaj o smartfonie. Tylko spokojnie, dziś nie będzie służył nam do dzwonienia. Jeżeli posiadasz w swoim telefonie w miarę przyzwoitej jakości kamerę, możesz zdecydować się na krok, dzięki któremu zaczniesz w fantastyczny sposób komunikować się ze swoją społecznością i potencjalnymi klientami, promując tym samym swój biznes.
Transmisje LIVE – dlaczego warto?
Jak już wspomniałem, nie będziemy z niego dzwonić, a wykorzystamy go do przeprowadzania transmisji LIVE. Pewnie doskonale wiesz, czym są popularne LIVE-y, a jeżeli dodatkowo prowadzisz komunikację na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, w zasadzie możesz ruszyć już teraz.
No dobra, ale dlaczego w ogóle warto gadać do tej kamery? I w zasadzie, co ja właściwie mam mówić?
Transmisje LIVE warto przeprowadzać z kilku powodów:
- Generują najlepsze zasięgi . Algorytm mediów społecznościowych zmienia się dosyć często. Ostatnio Facebook zaserwował użytkownikom portalu kolejne zmiany, obniżając zasięgi stronom firmowym. W jednym jednak marketerzy i eksperci są zgodni: to właśnie LIVE-y generują najlepsze zasięgi. Według ostatnich badań, transmisje na żywo na Facebooku są oglądane trzy razy dłużej i wywołują 10 razy więcej komentarzy, niż zwykłe video. Żywotność takich postów jest naprawdę bardzo długa. Dzięki temu możesz przekazać swojej społeczności trzy razy więcej!
- Możliwość budowania silnych relacji z odbiorcami. Jeżeli troszczysz się o swoją społeczność i zależy Ci na budowaniu trwałych i silnych relacji – transmisje LIVE Ci w tym pomogą. Będąc na żywo jesteś w stanie rozmawiać ze swoimi odbiorcami, zwracać się bezpośrednio do nich, czy odpowiadać na ich konkretne problemy. Badania dowodzą, że 85% osób częściej ogląda transmisje na żywo na Facebooku niż telewizję, właśnie dlatego, że mają możliwość zaangażowania się i wchodzenia w interakcję. Właśnie to najbardziej kocham w LIVE-ach – dwukierunkową komunikację, która sprawia, że do każdego mogę zwracać się personalnie.
- Podwójne korzyści. Kolejną silną zaletą transmisji LIVE jest fakt, że taka treść pracuje podwójnie. Oprócz dołączania do LIVE-ów bezpośrednio w trakcie ich trwania, możesz po ich zakończeniu pozostawić je nadal w serwisie, dzięki czemu będą zdobywały kolejnych oglądających. Wszyscy, którzy nie zdążyli być z Tobą online, mogą nadrobić zaległości w każdej chwili. Taki materiał możesz również pobrać na swój dysk i np. umieścić w innych serwisach.
A to wszystko za pomocą smartfona! Owszem, możesz zainwestować pieniądze w droższy sprzęt, lecz uwierz, że na samym początku jest to zupełnie zbędne. Mało tego. Jeżeli dopiero stawiasz pierwsze kroki w LIVE-ach, to droższy sprzęt będzie tak naprawdę przeszkodą w ich stworzeniu. Na samym początku warto zdecydować się na prostotę: smartfon, jakaś lampa i statyw (nie musisz od razu go kupować, swój pierwszy statyw zrobiłem z pudełka i gumki recepturki – spisał się idealnie).
O czym mówić podczas transmisji LIVE?
LIVE-y są na tyle uniwersalną formą komunikacji, że w zasadzie… możesz mówić o wszystkim. Unikaj może jedynie tematów typu: PO czy PiS albo wpływu wiatrów wiejących w stratosferze na zmianę klimatu. Tak na poważnie – faktycznie możesz poruszać wszystkie te tematy, które są w jakimś stopniu związane z Twoim biznesem. Oczywiście, wiele zależy od tego, czym zajmuje się Twoja firma.
Jest jednak kilka uniwersalnych szablonów i rozwiązań, które pomogą Ci w realizacji Twojego tematu:
- Przekaz + pytania. Co ciekawego i znaczącego wydarzyło się ostatnio w Twojej branży? A może chciałbyś edukować swoich klientów? Weź jakiś temat, który będzie wartością dla nich i opowiedz o tym. Jeżeli zajmujesz się np. tworzeniem szkoleń, możesz opowiedzieć o elementach dobrego kursu. Przykłady tak naprawdę można mnożyć, a ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Opowiadaj spokojnie, a przy okazji zwracaj cały czas uwagę na to, co piszą Twoi widzowie. Wchodź z nimi w interakcję, skłaniaj do wyrażania swoich opinii. Na ich pytania możesz odpowiadać na bieżąco podczas trwania LIVE-a lub też przeznaczyć na to np. ostatnie 10 minut LIVE-a.
- Sesja pytań otwartych. Pamiętaj, LIVE-ów nie prowadzisz dla siebie, ale dla swojej społeczności. Ważne jest, aby to właśnie ona była usatysfakcjonowana i zaangażowana. Jak najprościej uzyskać taki efekt? Oczywiście, odpowiadając na pytania widzów. Zrealizować to możesz na dwa sposoby. Pierwszy opisywaliśmy już przy okazji poprzedniego podpunktu. Drugi to zorganizowanie tzw. sesji pytań otwartych, gdzie w całości skoncentrujesz się jedynie na pojawiających się pytaniach, a temat samej transmisji będzie zależał tak naprawdę tylko od nich.
- Petarda wiedzy. Wyobraź sobie, że chcesz wypowiedzieć się na jakiś temat czy przekazać coś swoim odbiorcom. Do wyboru masz dwie drogi. Pierwsza to napisanie postu np. na Facebooku czy blogu, a druga to krótkie, kilkuminutowe nagranie w formie transmisji LIVE, gdzie szybko i konkretnie przedstawisz swoje przesłanie. Wtedy jednak nie zwracasz uwagi na pojawiające się pytania czy reakcje, a koncentrujesz się na tym, co chcesz przekazać. Na wszystkie ewentualne pytania możesz odpowiedzieć w komentarzach, już bezpośrednio po zakończeniu transmisji.
- Wywiady. Powiedzenie co dwie głowy to nie jedna idealnie sprawdzi się i w tym przypadku. Kto powiedział, że swoje LIVE-y musisz prowadzić sam? Zawsze możesz zaprosić do nich kogoś, kto również ma ochotę podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dodatkową zaletą jest fakt, że spora część społeczności Twojego gościa przywędruje również do Ciebie. Takiego LIVE-a w formie wywiadu możesz zrealizować zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Najważniejsza rzecz – pamiętaj o tym!
Prowadzenie transmisji na żywo po to tylko, aby sprzedać – nie jest dobrym pomysłem. Owszem, dzięki LIVE-om można bardzo skutecznie sprzedawać, ale niech będzie to jedynie dodatkiem, konsekwencją Twoich efektywnych działań. Skup się na ludziach i na niesieniu im wartości, a wtedy też zauważysz, że w parze z tym idzie promocja Twojego biznesu i zwiększenie sprzedaży.
To tylko mały zalążek tego, co oferują transmisje LIVE. Jeżeli chcesz wycisnąć z tego tematu jak najwięcej i nauczyć się robić skuteczne LIVE-y na różnym stopniu zaawansowania, polecamy nasz e-book GO LIVE. Jak zwiększyć sprzedaż dzięki transmisjom LIVE?, który Coraz Lepsza Firma objęła patronatem medialnym.
Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy.
Pobierz DARMOWY (0 zł) PORADNIK:
„100 pomysłów na duży rozgłos
bez wydawania dużych pieniędzy”
Znajdziesz w nim m.in. odpowiedzi na pytania:
- Tanio, łatwo czy szybko? Czym najłatwiej zrazić do siebie klientów? Odpowiedź Cię zdziwi
- Co działa na klientów znacznie lepiej niż rabaty? (strona 3)
- Jak raz na zawsze zmniejszyć do zera liczbę klientów niezadowolonych z Twoich produktów? (strona 4)
- Kiedy warto przyznać rację awanturującemu się klientowi (nawet gdy to on się myli), by zdobyć dzięki temu więcej nowych klientów? (strona 6)
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Adam Mrowiec
Przedsiębiorca, marketer i szkoleniowiec. Od 2007 roku pomaga budować zyskowne firmy poprzez udoskonalenie działań marketingowych oraz sprzedażowych. Obecnie rozwija markę Doodle Wolf, oferującą skuteczne video animacje.