Zarządzanie zespołem Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy – Everest lidera, Anna Sarnacka-Smith

Justyna Królak

Tym razem wybierzemy się w niezwykłą podróż... Będzie to wspinaczka na bardzo wysoką górę... Trzeba się będzie do niej solidnie przygotować... W miarę wspinania się będziemy poznawać nowe rzeczy, zdobywać nowe narzędzia, które pomogą nam wchodzić coraz wyżej i widzieć coraz więcej... A po zdobyciu szczytu może się okazać, że daleko na horyzoncie pojawi się kolejny, jeszcze większy szczyt… A my będziemy iść dalej... Tak właśnie wygląda wspinaczka na Everest bycia skutecznym liderem. Jesteś gotowy wyruszyć w drogę?

Naszym górskim przewodnikiem będzie Anna Sarnacka-Smith – autorka książki pt. Everest lidera. Jest trenerem i konsultantem biznesu (ukończyła Szkołę Trenerów Biznesu INTRA), właścicielką firmy EFFECTIVENESS, przez 12 lat związana z branżą PR. Obecnie pomaga swoim klientom w diagnozowaniu ich potencjału i wykorzystaniu go do stawania się liderem dla swojego zespołu (jako szef) i liderem dla swoich klientów (jako ekspert w swojej branży).

Na kartach książki Everest lidera autorka dzieli się z nami radami i spostrzeżeniami, które wynikają z jej własnych doświadczeń – sama kiedyś mierzyła się z trudnościami stawania się efektywnym liderem i budowaniem silnego zespołu. Ponosiła na tym polu porażki i odnosiła liczne zwycięstwa, dlatego dostaniesz od niej sprawdzone strategie działania. Jednocześnie to, o czym pisze Anna Sarnacka-Smith, jest uniwersalne dla każdego zespołu, bez względu na branżę. Co ważne – nie jest to książka tylko dla szefów – będzie ona równie cenna także dla pracowników, którzy tworzą zespół. To książka o zespole i dla zespołu.

W naszej wspinaczce na Everest wsparciem i wiedzą będą się również dzielić doświadczeni, znani i mniej znani liderzy, którzy zbudowali duże firmy lub są liderami kierującymi wydajnymi i zgranymi zespołami. Pierwszą część książki stanowią wywiady (niezbyt długie) z liderami (polskimi i zagranicznymi), którym udało się wspiąć wysoko. Z tych bardziej znanych są to np. prof. Andrzej Blikle, Marcin Ochnik czy Robert Korzeniowski. W wywiadach opowiadają między innymi o tym, co dla nich jest najważniejsze w podejściu do pracowników, na czym oni się opierają, budując zespoły w swoich firmach.

Kolejne punkty naszej wspinaczki to:

  1. Zaczynamy od fundamentów, czyli od szukania odpowiedzi na podstawowe pytanie: kim właściwie jest prawdziwy lider? Czy to po prostu szef i nic więcej? Czy chodzi tylko o zajmowane stanowisko, czy to raczej ktoś bardzo charyzmatyczny, kto jest w stanie pociągnąć za sobą tłumy? Kim dla Ciebie jest lider? Za co cenisz osobę, którą uważasz za silnego lidera? W tym rozdziale znajdziesz dużo inspirujących i głębokich treści związanych z odpowiedzią na te pytania. Dowiesz się również dlaczego tak duże znaczenie w byciu prawdziwym liderem mają: postawa wobec współpracowników i klientów, styl pracy, rozpoznanie swoich mocnych stron, wartości, jakimi się kierujesz i to, co daje Ci osobistą satysfakcję.
  2. Kolejny ważny punkt na liście do odhaczenia dla prawdziwego lidera to umiejętność zachowania spokoju nawet w najbardziej kryzysowej sytuacji. Tu przeczytasz o sposobach, które pozwalają zapanować nad emocjami i je wyciszyć, zwłaszcza w sytuacji, gdy jako lider masz tendencję do przesadnego reagowania emocjonalnego wobec pracowników lub w ogóle innych ludzi.
  3. Dlaczego lider nie może pozostać w swojej strefie komfortu i koniecznie musi się nauczyć z niej wychodzić? Dlaczego warto wejść do zimnej wody? Na tym odcinku wspinaczki poznasz 3 elementy, które są ważne w skutecznym wychodzeniu ze strefy komfortu.
  4. Jeśli lider chce się wspiąć na szczyt, musi wiedzieć, w czym tkwi jego siła, jakie są jego mocne strony, w czym jest naprawdę dobry i co może dać zespołowi i klientom. W tym rozdziale autorka poleca model TEAMS – narzędzie, które bada role zespołowe.
  5. Kolejnym ważnym punktem, którego adept szkoły skutecznego przywództwa nie może ominąć, jest przyjmowanie postawy asertywności. Bardzo dużo mówi się dzisiaj o tym, żeby być asertywnym, tylko tak do końca nie bardzo wiadomo, co to znaczy. Możemy wpaść tutaj w dwie pułapki: w pułapkę uległości lub agresji. Niektórym asertywność może się kojarzyć z byciem zbyt pewnym siebie, a innym z urażeniem kogoś. Autorka wyjaśnia więc, jak prawidłowo powinniśmy rozumieć tę postawę, czym się różni od postawy agresywnej czy uległej. Bardzo ciekawe są tu też wskazówki dotyczące tego, jak asertywnie odmawiać. Autorka podaje przykład, jak odmówić klientowi, który chce od Ciebie czegoś, czego nie ma w umowie, a Ty nie chcesz się na to zgodzić.
  6. Podczas tak trudnej wspinaczki może nam się powinąć noga, możemy popełnić jakiś błąd, który opóźni dojście na szczyt. Dlatego kolejne wskazówki będą dotyczyć podejścia do błędów jako naturalnego elementu rozwoju, uczenia się tego, żeby zacząć kolekcjonować lekcje, jakie z błędów wyciągamy, a nie skupiać się na samych błędach, zgodnie z myślą: Przestań już uprawiać tę grządkę z poczuciem winy, a zacznij tworzyć ogród i dbać o piękne kwiaty.
  7. Jeden z liderów udzielający wywiadu w pierwszej części książki – dr Maciej Wieczorek – wypowiedział ciekawe zdanie: Liderzy XXI wieku to rycerze, bez mieczy i tarcz, ale uzbrojeni we współczesne narzędzia. Ten punkt naszej wspinaczki będzie bardzo spójny z tym zdaniem, a to dlatego, że dotyczy on bardzo ważnej postawy, jaką powinien przyjąć ktoś, kto chce stawać się i być prawdziwym liderem. A można ją podsumować słowami: Bądź wojownikiem, nie ofiarą! Osoba, która przyjmuje rolę ofiary, zawsze będzie szukać winnych. Tymczasem prawdziwy przywódca to ktoś, kto bierze odpowiedzialność za sytuację, jest proaktywny – przejmuje inicjatywę i szuka rozwiązania. Silny zespół potrzebuje wojowników, nie ofiar.
  8. Kolejne punkty wspinaczki będą dotyczyć już samego zespołu. Tu znajdziesz dużo inspirujących rad dotyczących tego, jakie znaczenie ma Twoja obecność w zespole w roli lidera, co Ty możesz dać od siebie zespołowi jako szef lub jako pracownik, jaki jest poziom Twojego zaangażowania. Tutaj poznasz też 5 elementów, jakimi powinien cechować się efektywny zespół.
  9. Na koniec kilka ciekawych rad i wskazówek dotyczących takich sytuacji w zespole, jak:
  • Jak dać się poznać zespołowi?
  • Jak delegować zadania?
  • Jak udzielać pracownikom konstruktywnej informacji zwrotnej?
  • Jak chwalić pracowników, by było to efektywne?
  • Jak krytykować pracowników, by chcieli stawać się lepsi?
  • Dlaczego tak ważne jest, by rekrutować do pracy tych, których potrzebujesz, a nie tych podobnych do siebie?
  • Jak sensownie podejść do pracowników z pokolenia millenialsów?
  • Jak podejść do tematu zwalniania pracowników, szczególnie w sytuacji, gdy z zespołu odchodzi ktoś, z kim wiązałeś duże nadzieje?
  • Jak komunikować w zespole zmianę (jak wiecie, to jedyna stała w biznesie :–))? Jak ją „ugryźć” i przeprowadzić, by osiągnąć zamierzony cel wobec bardzo różnych postaw pracowników (np. „To się na pewno nie uda”, „I tak nic z tego nie wyjdzie”)? Jak przejść ten proces bez lamentowania i biadolenia?

Książka nie jest sztywnym, naukowym podręcznikiem opisującym elementy stawania się skutecznym liderem. Jest napisana przez osobę, która sama doświadczyła wszystkiego, o czym pisze, a autorka stawia się w niemal przyjacielskiej relacji do czytelnika, co bardzo ułatwia przyswajanie czytanej treści.

Na koniec warto przypomnieć raz jeszcze słowa dr. Macieja Wieczorka: Liderzy XXI wieku to rycerze, bez mieczy i tarcz, ale uzbrojeni we współczesne narzędzia. A więc masz w ręku bardzo wiele narzędzi do zmiany, bardzo dużo rad i wskazówek doświadczonych liderów, którzy wspięli się na szczyt i zobaczyli, co jest dalej. Autorka zachęca: Chcę, abyś znalazł w sobie odwagę, by sięgać naprawdę wysoko, abyś chciał zdobyć swój „Everest”. A Ty chcesz zdobyć swój Everest? Teraz piłeczka jest po Twojej stronie...

Everest lidera

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Justyna Królak

Pasjonatka lektur rozwojowych, biznesowych i ciągłego doskonalenia. Przez wiele lat szefowa Klubu Książki Tolle.pl. Prywatnie jest szczęśliwą żoną Coraz Lepszego Szefa.