Jak to się dzieje, że jednych pracowników nie musisz zachęcać do pracy, a drugich musisz zmuszać? Dlaczego kary i nagrody działają na Twoich ludzi tylko przez chwilę? Co ich motywuje i dlaczego nie są to pieniądze? Co zrobić, żeby angażowali się w pracę? Na te i wiele innych pytań odpowiada książka Susan Fowler pt. Dlaczego motywowanie ludzi nie działa... I co działa. Najnowsze metody przywództwa, dodawania ludziom energii i ich angażowania.
Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:
- dlaczego kary i nagrody negatywnie wpływają na motywację Twoich pracowników,
- jakie są 3 główne potrzeby psychologiczne, które napędzają motywację,
- dlaczego powinieneś dążyć do osiągnięcia optymalnej motywacji u swoich pracowników.
Przeczytaj też: Siła różnic w zespole, Anna Sarnacka-Smith – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy
Książka Dlaczego motywowanie ludzi nie działa... I co działa ma za zadanie pomóc Ci, drogi Czytelniku, w rozwijaniu zdolności przywódczych. Bo przywództwo to nie stanowisko albo zadanie, to przede wszystkim praktyka – aby wzbudzać motywację w swoich ludziach, powinieneś ćwiczyć się w warsztacie lidera. Po lekturze tej książki przekonasz się, że żadne premie, system kar i nagród w pracy nie wykrzeszą z Twoich pracowników trwałej motywacji – możesz to zrobić tylko Ty.
Ziarna, premie i nagrody
Profesor psychologii i jeden z twórców behawioryzmu B.F. Skinner przeprowadził kiedyś ciekawy eksperyment dotyczący roli nagrody i kary w procesie uczenia się.
Podczas eksperymentu „motywował” tresowanego gołębia do wykonywania obrotów, a każde jego pozytywne zachowanie nagradzał ziarenkiem. Następnie poszedł o krok dalej i nagradzał gołębia za wykonywanie różnych innych czynności. Pewnie się nie zdziwisz, że Skinner był w stanie dzięki nagrodom zmusić gołębia do niemal każdego zachowania.
Na podstawie wyników tego eksperymentu behawioryści uznali, że w podobny sposób można motywować ludzi – wystarczy ich tylko nagradzać za robienie określonych rzeczy, a wtedy jesteśmy w stanie zmusić ich prawie do wszystkiego.
Przez wiele lat funkcjonowaliśmy w takim błędnym przekonaniu... Okazało się bowiem, że cały ten mechanizm motywowania przez kary i nagrody to jedna wielka ściema... Pozwól, że oddam głos autorce książki, Susan Fowler:
„Stosowanie nagród – metaforycznego ziarna – w celu zmotywowania pracowników do wykonywania różnych nielubianych przez nich zadań stało się powszechną praktyką. Powstał cały przemysł, który dostarczał złożonych rozwiązań, obejmujących odpowiednio skonstruowane systemy wynagrodzeń, nagrody, konkursy, plakietki, odznaki i inne sposoby honorowania najlepszych. Coraz więcej i więcej ziarna.
Dane wskazują jednak na całkowitą nieskuteczność paradygmatu dziobiącego gołębia. Rezultaty tysięcy badań z całego świata dowodzą jednego: nawet jeśli ludzie chętnie przyjmą oferowane pieniądze i nagrody, to korelacja między nimi a wydajnością w pracy będzie ujemna. Innymi słowy, wszystkie te zewnętrzne nagrody mają negatywny wpływ na poziom energii, żywotności oraz poczucie spełnienia i dobre samopoczucie – niezbędne, aby ludzie mogli osiągać cele, dążyć do doskonałości i utrzymywać wysiłek przez dłuższy czas”.
Dlaczego motywowanie nie działa?
Jedną z głównych przyczyn jest to, że ślepo wierzymy, iż motywacja to coś, co się ma albo czego się nie ma. Autorka książki dowodzi niezbicie, że motywacja to umiejętność, której po prostu można się nauczyć.
No dobrze, ale jak to zrobić?
Zacznijmy od początku…
3 potrzeby psychologiczne
Ludzie mają 3 zasadnicze potrzeby psychologiczne – potrzebę autonomii, relacyjności i kompetencji. Bez względu na płeć, rasę czy kulturę te potrzeby są niezbędne, żebyśmy jako ludzie mogli się rozwijać. To właśnie te 3 potrzeby napędzają nas do rozwoju i to właśnie one motywują nas do działania.
- Potrzeba autonomii – to potrzeba świadomości, że mamy wybór, że jesteśmy źródłem naszych działań, a to, co robimy, wynika z naszej woli.
- Potrzeba relacyjności – to potrzeba troszczenia się o innych, to pragnienie poczucia bliskości oraz tego, że przynależymy do czegoś większego niż my sami.
- Potrzeba kompetencji – to pokazywanie, na co nas stać, to poczucie rozwoju i rozkwitu.
Zauważ, dorosłego i świadomego człowieka nie zmusisz do tego, żeby zrobił coś wbrew swojej woli, żeby miał poczucie związku z innymi ludźmi albo żeby rozwijał się i uczył. Możesz jedynie wzbudzić w nim takie uczucia, które napędzą go do działania i sprawią, że będzie miał ochotę to zrobić.
I to jest właśnie sekret motywacji – a nie siła i odgórnie narzucone kary, nagrody, nakazy i zakazy. Co więcej – gdy pracownicy rozkwitają, liderzy nie muszą ich w żaden sposób napędzać do działania.
Susan Fowler nazywa to podejście optymalną motywacją.
„Optymalna motywacja oznacza taką ilość pozytywnej energii, witalności i dobrego samopoczucia, jaka niezbędna jest, aby móc dążyć do realizacji celów i je osiągać, przy jednoczesnym rozwijaniu samego siebie”.
Czego jeszcze dowiesz się z książki?
- Odkryjesz prawdziwą naturę ludzkiej motywacji.
- Dowiesz się, w jaki sposób można aktywować optymalną perspektywę motywacyjną w Twoich pracownikach.
- Dowiesz się, w jaki sposób przeprowadzić rozmowę o perspektywach motywacyjnych (tzw. rozmowa MOC-y).
- Zrewidujesz dotychczasowe przekonania i wartości dotyczące motywowania pracowników.
- Na końcu książki odnajdziesz bardzo inspirujące historie mistrzów motywacji oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące motywacji i motywowania.
- Znajdziesz tu także posłowie Kena Blancharda, autora książek z zakresu zarządzania, takich jak Jednominutowy menedżer spotyka małpę oraz Empowerment. Odkryj ukrytą moc Twoich pracowników!
Kim jest autorka?
Susan Fowler od ponad 30 lat zajmuje się badaniami nad samoprzywództwem. Pracowała jako konsultant i coach w ponad 30 krajach. Wspólnie z Kenem Blanchardem napisała 3 bestsellery: Jednominutowy menedżer oraz zarządzanie sobą, Przywództwo wyższego stopnia oraz Empowerment. Jest także współautorką kilku innych książek z zakresu motywacji, osiągania wolności osobistej i przywództwa.
Chcesz wejść na wyższy poziom? Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku
Co zyskasz:
- spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
- prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
- pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Anna Pudło
Nadzoruje realizację strategii Coraz Lepszej Firmy i doradza Klientom w zakresie zwiększania efektywności i wydajności ich pracy. Uwielbia patrzeć, jak działania Coraz Lepszej Firmy realnie pomagają przedsiębiorcom i zmieniają ich firmy w dobrze naoliwione maszyny.