Rework to książka autorstwa Jasona Frieda i Davida H. Hanssona – założycieli firmy 37signals (dzisiaj Basecamp) i twórców takich narzędzi jak: Highrise (aplikacja do zarządzania kontaktami), Basecamp (aplikacja do zarządzania projektami), Campfire (komunikator internetowy), Ruby on Rails (platforma do rozwijania aplikacji internetowych) i kilku innych…
… WRRRÓĆ!
Być może w tym miejscu zacząłeś zastanawiać się, czy eksperci IT mogą znać się na kwestiach związanych z usprawnianiem pracy – w dodatku takich kwestiach, które można przełożyć na inne branże. I słusznie.
Pozwól, że odpowiem Ci na to pytanie tutaj, w recenzji książki Rework.
Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:
- na czym polega koncepcja opisana w książce Rework,
- dlaczego jeszcze dziś powinieneś wysłać pracowników do domów i…
- … co Jason Fried i David H. Hansson mają na myśli poprzez bycie „good enough”.
Rework, czyli dlaczego powinieneś wysłać pracowników do domów
Zacznę od tego, że Jason Fried i David H. Hansson w swojej książce stawiają na głowie tradycyjne podejście do zarządzania i prowadzenia firmy, nie boją się głośno mówić o rzeczach, które dla niektórych (szczególnie tych mało nowoczesnych przedsiębiorców, którzy mentalnie utknęli gdzieś na początku lat 90-tych i którzy twardo trzymają się przestarzałych sposobów prowadzenia firmy i nie w głowie im zmienianie „jedynego słusznego” spojrzenia na biznes) mogą uchodzić wręcz za herezje.
W Rework przeczytamy o tym, dlaczego nie powinno się organizować spotkań, że praca w biurze wcale nie powoduje, że ludzie w ogóle pracują, że wydajniej jest dać pracownikowi wolną rękę i pozwolić mu wybrać miejsce i czas wykonywania obowiązków, że ustalanie budżetów i wieloletnich planów finansowych w przypadku małych firm jest totalnie bezsensowne.
Dość odważnie, prawda?
A to dopiero początek…
Jason Fried, David H. Hansson o byciu „Good enough”
Jason Fried i David H. Hansson w Rework opisują swój sposób na osiągnięcie sukcesu w biznesie. Sami doprowadzili do tego, że z małej firmy, która nie mając za wiele pieniędzy na rozwój, nie mówiąc już o funduszach na marketing i reklamę, urośli tak bardzo, że z ich rozwiązań korzystają miliony użytkowników na całym świecie.
Co jednak jest niezwykle interesujące w podejściu autorów – nadal mentalnie uważają się za mały biznes, ciągle świadomie wybierają najprostsze rozwiązania i ograniczają funkcjonalności swoich produktów według filozofii „good enough” (czyli „dosyć dobry wystarczy”).
To niezwykłe podejście, które zdejmuje z firmy ciśnienie bycia najlepszym i najbardziej innowacyjnym na rynku, takim, który zaspokoi wszystkie potrzeby klientów – to właśnie jest znakiem rozpoznawczym podejścia twórców Basecampa do prowadzenia firmy. Według nich, akceptując wszystko, sami strzelamy sobie w kolano, bo lepiej ograniczyć rzeczy do minimum, niż potem zastanawiać się, jak utrzymać firmę:
„Wielu osobom wydaje się, że ich problemy wymagają skomplikowanych rozwiązań. (...) Lepiej znajdź takie rozwiązanie, dzięki któremu mógłbyś osiągnąć jak najlepszy rezultat przy minimum wysiłku.
To są reguły, według których walczą judocy. Rozwiązanie godne judoki polega właśnie na tym – na osiągnięciu najlepszych efektów przy minimum trudów. (...) Jeśli wystarczy coś zrobić dosyć dobrze, zrób tak. Lepsze to niż marnowanie zasobów, albo jeszcze gorzej – unikanie wykonania zadania z powodu braku środków na kompleksowe rozwiązanie.
Pamiętaj, że to ,co teraz jest wystarczająco dobre, później możesz zmienić na lepsze.”
Brzmi jak niewiarygodny przepis na sukces, prawda?
A to dopiero początek rewolucji, którą przygotowali dla nas autorzy Rework...
Co jeszcze?
Widzisz, czytając książkę Jasona Frieda i Davida H. Hanssona zanotowałam kilka najważniejszych lekcji, które sama chciałabym wdrożyć w swojej codziennej pracy.
Zebrałam je dla Ciebie poniżej:
- Nie obawiaj się dążyć do utrzymania działalności na małą skalę. Każdy, kto prowadzi rentowną i zrównoważoną firmę – małą czy wielką – ma powód do dumy.
- Pracoholicy (i perfekcjoniści!) nie są bohaterami. Nie poprawiają sytuacji, tylko pracują cały dzień. Prawdziwy bohater w tym czasie jest już w domu, ponieważ znalazł szybszy sposób na wykonanie swoich obowiązków.
- Pomysły nic nie kosztują i można ich mieć tysiące. Rozważanie różnych koncepcji ma niewielkie znaczenie w biznesie. Ważne jest dopiero to, jak dobrze potrafisz je wprowadzić w życie.
No i najważniejsze...
Przekuj słowa w czyn, albo zamilcz
Zanim uderzysz w smętne tony o niewystarczających środkach, przekonaj się, jak daleko możesz zajść, wykorzystując istniejące zasoby.
Pamiętaj, że mody przemijają. Jeśli skoncentrujesz się na trwałych cechach produktu, Twoje wyroby nigdy nie wyjdą z mody.
Jeśli poświęciłeś jakiemuś projektowi zbyt wiele czasu, odpuść sobie. Nie możesz odzyskać straconego czasu. Największy błąd, jaki możesz popełnić w takiej sytuacji, to zmarnować dodatkowe godziny pracy.
Rework : hit czy kit?
W życiu bywa tak, że jedno zdanie, a czasem nawet i jedno kluczowe słowo działa niczym wytrych otwierający drzwi do nowej percepcji zdarzeń i trwale zmienia nasze postrzeganie. Mam takie poczucie, że z tą książką jest podobnie.
Jest ona takim wytrychem – punktem wyjścia do głębszych rozważań. Znajdziesz w niej wiele dobrych i pewnie już Ci znanych rad, jednak to na Tobie leży ciężar zaplanowania i wcielenia ich w życie.
Zauważ, że tak jest ze wszystkim – nikt tego za Ciebie nie zrobi, a to, że coś wiesz, wcale nie oznacza, że to z powodzeniem stosujesz. Polecam Ci zatem tą książkę, ale mocno podkreślam, że samo jej przeczytanie nic Ci nie da. Przeczytaj, zastananów się, zaplanuj i wdróż – wtedy poświęcony na jej przeczytanie czas zwróci Ci się wielokrotnie. Zainwestuj go teraz i odzyskaj, gdy wprowadzone zmiany uproszczą i odmienią Twój biznes.
Taki deal naprawdę się opłaca.
Do roboty!
PS Zamieszczam link do wystąpienia Jasona Frieda pt. Why work doesn't happen at work na TEDx. Ciekawa jestem, co myślisz…
Jason Fried i David H. Hansson – o autorach
Jason Fried jest współtwórcą i prezesem firmy Basecamp (dawniej 37signals), która specjalizuje się w tworzeniu różnego rodzaju narzędzi internetowych. W portfolio spółki znajdują się takie produkty, jak Highrise, Backpack i Ta-da List.
David Heinemeier Hansson jest duńskim programistą, partnerem biznesowym w firmie Basecamp i twórcą popularnego frameworka Ruby on Rails (na którym obecnie opierają się największe aplikacje na świecie, wliczając w to Twittera, Shopify i Airbnb). Poza informatyką zajmuje się również pisaniem, a na swoim koncie ma takie tytuły jak Rework, Geting Real, Remote oraz It Doesn't Have to Be Crazy at Work.
Chcesz wejść na wyższy poziom? Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku
Co zyskasz:
- spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
- prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
- pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Anna Pudło
Nadzoruje realizację strategii Coraz Lepszej Firmy i doradza Klientom w zakresie zwiększania efektywności i wydajności ich pracy. Uwielbia patrzeć, jak działania Coraz Lepszej Firmy realnie pomagają przedsiębiorcom i zmieniają ich firmy w dobrze naoliwione maszyny.