Networking to dziś must have dobrze rozwijającej się firmy, bo sukces w biznesie nie zawsze zależy wyłącznie od własnych zasobów i umiejętności. W prowadzeniu firmy bardzo ważne jest też zbudowanie sieci trwałych kontaktów z partnerami i kontrahentami biznesowymi, którzy mogą okazać się bardzo pomocni. Spotkania biznesowe, których celem jest wyłącznie podpisanie kontraktów, to już przeszłość. Dziś pod wiele kontraktów grunt zostaje przygotowany właśnie przez networking. Co to zmienia w rzeczywistości biznesowej?
Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:
- co to jest jest networking,
- jakie są złote zasady networkingu,
- jakie są najważniejsze błędy popełniane przez przedsiębiorców w trakcie prowadzenia działań networkingowych.
Czym jest networking?
Networking to nawiązywanie i utrzymywanie relacji między przedsiębiorcami w celu wymiany wiedzy i doświadczeń. Często prowadzi do podjęcia współpracy, w trakcie której realizowane są cele firmowe przy wsparciu partnerów, a strony czerpią z tego obopólne korzyści. B2B Networking opiera się na wzajemnym zaufaniu partnerów i gotowości do udzielania wsparcia w sprawach zawodowych.
Słowo networking nie ma odpowiednika w języku polskim, funkcjonuje jako zapożyczenie i odnosi się do kontaktów przez sieć pomiędzy przedsiębiorcami. Czasem też bywa utożsamiane z pojęciem social networking, które jest jednak szersze. Dla porządku więc wyjaśnijmy, czym jest social networking.
Social networking – co to jest?
Social networking to korzystanie z serwisów społecznościowych (tzw. social networking sites, jak: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram), w celu nawiązywania i podtrzymywania kontaktów pomiędzy firmami, ich współpracownikami oraz klientami, ale też utrzymywania i rozwijania kontaktów prywatnych: z rodziną czy przyjaciółmi.
Jak widzisz, pojęcie social networking jest nieco szersze od pojęcia networkingu w tym sensie, że obejmuje również kontakty prywatne, podczas gdy w przypadku tego drugiego definicja wskazuje na kontakty i relacje biznesowe, choć nie muszą one pochodzić wyłącznie z internetu.
Wiesz już, co to jest networking i kogo dotyczy to pojęcie. Ale na temat networkingu rozpowszechniło się kilka mitów, które niepotrzebnie zniechęcają wiele osób do budowania sieci kontaktów. Zobacz, dlaczego.
Business networking – czym nie jest?
Warto wiedzieć i rozumieć, że:
- Networking to nie kolesiostwo. Znajomości zawiera się tu po to, żeby wzajemnie sobie pomagać, a celem networkingu absolutnie nie jest tworzenie porozumień niezgodnych z prawem.
- Networking to nie tylko krótkie spotkanie biznesowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby regularnie spotykać się z partnerami biznesowymi przy innych okazjach, np. na piwie czy na zawodach sportowych.
- W networkingu nie liczy się tylko to, kogo znasz, ale też to, co wiesz (nie polega on na samym zdobywaniu kontaktów). Warto podkreślić jeszcze raz, że jest to proces wymiany informacji, zasobów i możliwości, więc Twój potencjalny partner nie jest zainteresowany tylko Tobą, ale przede wszystkim tym, co zyskuje, utrzymując z Tobą znajomość. Obowiązuje tu zasada givers gain – dający dostają. Dlatego musisz dokładnie wiedzieć, co masz do zaoferowania swoim partnerom biznesowym.
Zalety networkingu
Wielu przedsiębiorców z całego świata przekonało się, że networking otwiera przed firmą wiele nowych możliwości. Najważniejsze korzyści z networkingu to:
- Wyraźniejsze zaznaczenie obecności biznesu na rynku. Firma, która jest polecana przez pracowników, ma większe szanse na znalezienie kolejnych zleceń i nawiązanie długotrwałej owocnej współpracy z innymi kontrahentami.
- Oszczędność czasu i pieniędzy na szukanie klientów i partnerów. Networking jest jednym z najmniej kosztownych sposobów promowania biznesu, a rekomendacja zaufanej osoby warta jest więcej niż niejedna reklama.
- Zwiększenie wiarygodności firmy w oczach klientów. Współpraca z wieloma podmiotami wzbudza większe zaufanie wśród potencjalnych klientów.
- Większa elastyczność biznesu. Dzięki utrzymywaniu różnorodnych kontaktów zwiększa się szansa na to, że firma nie będzie uzależniona od innego biznesu (np. od dostawcy).
Powyższe zalety można podsumować następująco: networking pozwala na wszechstronny rozwój biznesu. Natomiast przedsiębiorcy, którzy nie chcą uczestniczyć w tym procesie, zamykają przed swoją firmą wiele dróg rozwoju.
Złote zasady skutecznego networkingu
Roman Wendt uważa, że przepis na skuteczny networking biznesowy to: „70% nastawienia, 20% umiejętności, 10% szczęścia”. Jednak fakt, że sukces w networkingu aż w 70% zależy od właściwego nastawienia, nie oznacza, że umiejętności w tej dziedzinie nie mają żadnego znaczenia. Twoje szanse na zbudowanie trwałej sieci kontaktów wzrosną, jeśli w swoich działaniach networkingowych będziesz przestrzegał pewnej grupy reguł.
Networking – zasady:
- Dobre zrozumienie istoty networkingu. Sukces na tym polu nie będzie możliwy bez zrozumienia, o co tak naprawdę w tym chodzi (a chodzi – przypomnijmy – o zbudowanie sieci trwałych i wzajemnie wartościowych kontaktów).
- Określenie celu networkingu. Musisz wiedzieć, co chcesz dzięki networkingowi osiągnąć, czyli kogo chcesz wciągnąć do swojej sieci kontaktów i jakie korzyści możesz odnieść dzięki zbudowanym relacjom. Polecamy Ci tworzenie jak najbardziej różnorodnej bazy kontaktów, bo w każdej chwili możesz potrzebować pomocy w najmniej spodziewanej sprawie.
- Stworzenie planu działań w networkingu. Jeśli wiesz, co chcesz osiągnąć, musisz zastanowić się, w jaki sposób to zrealizować, czyli jak zbudować sieć kontaktów.
- Stosowanie różnorodnych technik budowy sieci kontaktów. Jak już wspominaliśmy, networking nie ogranicza się do konwencjonalnych spotkań biznesowych. Przy budowie trwałej sieci kontaktów bardzo pomocne jest utrzymywanie koleżeńskich relacji z partnerami. Nie warto też prowadzić działań networkingowych wyłącznie w internecie, ale do tego wrócimy za chwilę.
- Trwałe podejmowanie działań networkingowych. Nie da się utrzymać sieci kontaktów, działając od przypadku do przypadku. Skuteczny networking polega na działaniach długofalowych. Nie licz też, że Twoje starania przyniosą efekty w sekundę – na zdobycie zaufania często pracuje się latami.
- Pomaganie innym. Przypominamy zasadę givers gain – żeby otrzymać pomoc, trzeba też pomagać ludziom. Networking polega na wzajemności – nie zbudujesz trwałej sieci kontaktów, jeśli nie będziesz nikomu pomagał.
- Pozwalanie, aby inni nam pomogli. To druga strona medalu – jeśli ktoś chce Cię w jakiś sposób wesprzeć, to staraj się nie odrzucać pomocnej dłoni. Daj szansę swoim partnerom!
Mam nadzieję, że teraz rozumiesz już, dlaczego networking może nie przynosić u Ciebie oczekiwanych efektów. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy nie stosujesz powyższych zasad lub źle z nich korzystasz.
Błędy w networkingu – najczęściej popełniane i najbardziej kosztowne
Stworzenie własnej bazy trwałych kontaktów często zajmuje dużo czasu. W trakcie tego procesu można popełnić proste błędy, które obrócą wniwecz cały wysiłek włożony w pozyskanie partnerów biznesowych. Do najważniejszych błędów popełnianych w networkingu należą:
- Brak celu albo niewłaściwe cele networkingu. Jeśli sprowadzisz ten proces tylko do kolekcjonowania wizytówek, od kogo popadnie, nie zawsze przełoży się to na pozyskanie wartościowych partnerów.
- Ograniczanie networkingu do działań w internecie. Obecnie jest to najbardziej rozpowszechniona forma budowy sieci kontaktów, głównie dzięki wyspecjalizowanym portalom (np. GoldenLine czy LinkedIn). Warto być jednak otwartym na inne formy działalności chociażby dlatego, że stosując różnorodne techniki zdobywania kontaktów, zyskuje się więcej możliwości dotarcia do interesujących nas osób. Spotkania biznesowe online nie wyczerpują możliwości. networkingu.
- Nachalność. Jeśli będziesz zbyt intensywnie zabiegał o kontakt, możesz zrazić do siebie potencjalnego partnera, bo wszystko, co brzmi jak nachalne sprzedawanie, odstręcza od nas klientów. Zupełnie inaczej ludzie odbierają natomiast chęć udzielenia im pomocy i od takiej osoby wolą w przyszłości kupować.
- Autoprezentacja. W networkingu ważne są obie strony. Jeśli robisz zbyt dużo szumu wokół siebie, skupiasz się głównie na promowaniu swoich usług i sprzedaży, możesz zniechęcić do siebie innych partnerów. Pamiętaj, że networking to budowanie sieci kontaktów i niekoniecznie właśnie osoba, z którą rozmawiasz, musi stać się Twoim klientem; ale może polecić Cię komuś ze swojej sieci kontaktów.
- Słomiany zapał. Nie czekaj, aż ktoś zaproponuje Ci dołączenie do sieci kontaktów. Lepiej samemu wyjdź z inicjatywą. Nie wahaj się też poprosić o referencje pracodawcy lub firmy, z którą współpracowałeś. Przydadzą Ci się w budowaniu sieci kontaktów.
Networking jest potężną siłą, którą wykorzystuje mnóstwo firm z całego świata. A Ty, kiedy zaczniesz? Zobacz, jakie to może być proste i przyjemne…
Networking – Forum Coraz Lepszych Przedsiębiorców
Pewnie się zastanawiasz, gdzie najlepiej prowadzić działania networkingowe. Otwarte fora biznesowe, Twitter, Facebook, LinkedIn – to miejsca, w których networking rozwija się bardzo prężnie. Bez trudu możesz znaleźć tam wiele interesujących kontaktów. Chcemy jednak opowiedzieć Ci o naszym Forum Coraz Lepszych Przedsiębiorców na Facebooku, które jest prawdziwą kopalnią kontaktów do działań networkingowych.
Obecnie w naszej społeczności Coraz Lepszych Przedsiębiorców jest ponad 1200 firm (i liczba ta ciągle wzrasta!), reprezentujących niemal wszystkie gałęzie biznesu. Nic dziwnego, że niejedna rozmowa na tym forum przerodziła się już w efektywne spotkanie biznesowe.
Forum CLF powstało po to, aby przedsiębiorca taki jak Ty nigdy nie był już pozostawiony sam sobie. Dobrze wiemy, jak trudno jest zmagać się w samotności z problemami firmy. Nierzadko okazuje się przecież, że nasi dobrzy znajomi, nieprzedsiębiorcy, po prostu nie rozumieją naszych problemów. Nie są, w związku z tym, partnerami do rozmowy. A rodzina? Czy nie jest tak, że nasi bliscy często mają serdecznie dość tej naszej firmy, bo odbiera żonie męża czy dziecku ojca?
Jako przedsiębiorca nie musisz jednak podążać biznesową drogą samotnie, możesz – dołączając do społeczności CLF – znaleźć się w otoczeniu osób, które mają podobne problemy jak Ty, ale też takich, które miały takie problemy, lecz już je rozwiązały i chętnie podzielą się z Tobą swoimi doświadczeniami. Nierzadko mogą Cię ochronić przed wejściem na minę, bo mają na dany temat głębszą wiedzę i chętnie Ci pomogą.
Dlaczego jeszcze warto dołączyć do Forum CLF? W naszej społeczności są właściciele firm, którym bliskie są zasady, takie jak chociażby etyka w biznesie, którzy pragną się rozwijać i interesuje ich współpraca. Członkowie społeczności CLF to wyjątkowi ludzie, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami; służą pomocą innym i są nastawieni na współpracę.
- Na forum możesz również znaleźć wiele propozycji na podejmowanie wspólnych działań
- Będąc członkiem naszej społeczności, możesz niemal natychmiast otrzymać odpowiedź na ważne dla Ciebie pytania. Nie są to odpowiedzi czy porady od teoretyków biznesu, lecz od osób, które są specjalistami w swoich dziedzinach. Normalnie musiałbyś poświęcić kilka godzin na przeszukanie internetu, aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie lub eksperta, który dostarczyłby Ci ją odpłatnie. Będąc na forum, masz dostęp do wiedzy specjalistycznej z kilkuset branż za darmo.
- Czy łatwiej podjąć z kimś współpracę, będąc na Forum Coraz Lepszych Przedsiębiorców? Bez wątpienia tak, bo właściwie wystarczy, jeśli pokażesz się na forum jako ekspert, który gotów jest pomóc innym. Sam pomyśl, spotkawszy kogoś takiego w zaufanym miejscu, szukałbyś gdzie indziej partnera biznesowego?
- W obrębie społeczności Coraz Lepszych Przedsiębiorców funkcjonuje też coś, co nazywamy CLF Deals, czyli wzajemne oferowanie sobie usług i produktów w specjalnej cenie lub z czymś ekstra.
- Nasze forum jest także miejscem, gdzie przedsiębiorcy dzielą się swoimi pomysłami, dyskutują nad ich sensownością, podpowiadają sobie rozwiązania. W dodatku trafiasz do kręgu wzajemnych poleceń, wykraczających także poza społeczność.
- I jeszcze jedna ważna zaleta forum. Znajdziesz tu zrozumienie i wsparcie, takie ludzkie, po prostu. Gdy powinie Ci się noga, staniesz przed biznesowym dylematem czy zjada Cię stres i niepewność, możesz napisać o tym na forum i otrzymasz wsparcie, które po prostu doda Ci skrzydeł. To lepsze niż oficjalne spotkania B2B, gdzie często brakuje czasu lub rozmawianie o takich sprawach jest nie na miejscu.
A jak dostać się na naszej społeczności internetowej? Forum Coraz Lepszych Przedsiębiorców jest zamknięte, a należą do niego wyłącznie uczestnicy naszego Programu Rozwoju, do którego i Ciebie serdecznie zapraszamy!
Wszystkie pokazane tu przykłady dotyczą działań networkingowych w internecie. Ale biznesowe relacje z forum często przenoszą się poza sieć i to nie tylko w postaci wzajemnie świadczonych sobie usług B2B. Tu zaczynają się znajomości i przyjaźnie, które wykraczają poza prowadzenie firmy.
Buduj sieć kontaktów i promuj się nietypowo
Rozwijanie sieci kontaktów jest nie do przecenienia. Pomocne mogą być w tym również nietypowe działania promujące Twoją firmę, które pozwolą zwrócić na Ciebie uwagę i sprawią, że będziesz zauważonym. Ale jak to zrobić?
Najskuteczniejsze działania marketingowe są często sprytnym połączeniem starych i sprawdzonych pomysłów. Ale pewnie nie masz czasu, by to analizować. Nie martw się, zrobiliśmy to za Ciebie.
Przygotowaliśmy dla Ciebie listę 100 pomysłów na działania marketingowe, które przy minimalnym lub zerowym koszcie z Twojej strony zapewnią Ci promocję Twojego biznesu. Korzystając z nich, pozyskasz nowych klientów, ale także będziesz mógł poszerzyć sieć swoich biznesowych kontaktów.
Poniżej znajdziesz prosty formularz – podaj swojego maila, a wyślemy Ci zestaw 100 pomysłów na duży rozgłos bez wydawania dużych pieniędzy, wraz z instrukcją, jak je wykorzystać.
Zrób to od razu i niech będzie o Tobie głośno, bez kosztownej reklamy.
Pobierz DARMOWY (0 zł) PORADNIK:
„100 pomysłów na duży rozgłos
bez wydawania dużych pieniędzy”
Znajdziesz w nim m.in. odpowiedzi na pytania:
- Tanio, łatwo czy szybko? Czym najłatwiej zrazić do siebie klientów? Odpowiedź Cię zdziwi
- Co działa na klientów znacznie lepiej niż rabaty? (strona 3)
- Jak raz na zawsze zmniejszyć do zera liczbę klientów niezadowolonych z Twoich produktów? (strona 4)
- Kiedy warto przyznać rację awanturującemu się klientowi (nawet gdy to on się myli), by zdobyć dzięki temu więcej nowych klientów? (strona 6)
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Maciej Bielak
Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej.
Ewa Rot-Buga
Prowadzi własny biznes, ale – jak mówi – jej serce jest w Coraz Lepszej Firmie. Tworzy teksty, które inspirują do zmiany i rozwijania siebie. Ukończyła filologię polską i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Jako doktor nauk humanistycznych czytuje rękopisy, starodruki i naprawdę dobre książki. Prywatnie pasjonatka podróży i jeździectwa – łączy te dwie pasje, realizując marzenia o wyprawach konnych po najdzikszych zakątkach świata.