Książki dla przedsiębiorców i książki o przedsiębiorczości – czy warto je czytać? Czasem możesz spotkać się z przekonaniem, że to nie ma sensu, bo piszą je teoretycy, którzy nic nie wiedzą o prawdziwym życiu i prowadzeniu firmy, ale to… nieprawda!
Bez względu na to, jak duże masz doświadczenie, intuicję czy wyczucie rynku – opłaca Ci się dużo czytać! Dobre książki biznesowe tworzą praktycy, którzy zęby zjedli na prowadzeniu firmy, sprzedaży czy zarządzaniu ludźmi. Obecnie mamy do czynienia z nieprawdopodobnie szybkim przyrostem nowej wiedzy, dlatego szkoda czasu na wyważanie otwartych drzwi, jeśli ktoś już coś odkrył.
Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się, co wybrać, jeśli chodzi o:
- książki o sprzedaży,
- książki o zarządzaniu i książki o przywództwie,
- książki o motywacji,
- książki o wypaleniu zawodowym,
- książki o finansach,
- książki o nawykach i książki o rozwoju,
- książki o negocjacjach,
- książki o copywritingu,
- książki o prowadzeniu firmy,
- książki – biografie biznesmenów i ludzi sukcesu,
- książki o marketingu,
- książki o sukcesie w biznesie i nie tylko.
Lektury przedsiębiorców
Książka dla przedsiębiorcy – jaką wybrać? Wiemy, że jako właściciel firmy jesteś bardzo zajęty i trudno Ci przebijać się przez gąszcz tytułów, np. w poszukiwaniu piekielnie dobrej książki o sprzedaży. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten artykuł, w którym przyporządkowaliśmy polecane przez nas książki dla przedsiębiorców do kategorii tematycznych.
Uwaga: jeśli chcesz wiedzieć, o czym dokładnie jest każda z tych książek dla przedsiębiorców, kliknij w link umieszczony przy interesującej Cię pozycji. Zostaniesz przeniesiony na blog Coraz Lepszej Firmy do zakładki Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy, gdzie znajdziesz recenzję wybranej publikacji.
W przygotowanych przez nas recenzjach dokładnie omawiamy tematykę każdej książki z wyszczególnieniem najbardziej istotnych i przydatnych treści do prowadzenia biznesu. Znajdziesz tu wartościowe lektury zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i tych bardziej zaawansowanych.
Książki o sprzedaży
Wysoka sprzedaż to główny cel większości przedsiębiorców. Każdy chce sprzedawać więcej, drożej i szybciej. Ale jak to zrobić, żeby osiągnąć sukces?
Nie musisz odkrywać Ameryki na nowo – skorzystaj z wiedzy genialnych sprzedawców, którzy podbili światowe rynki i zdecydowali się podzielić swoim doświadczeniem z innymi przedsiębiorcami.
Która książka o sprzedaży jest najlepsza? Naszym zdaniem, to najbardziej pomocne lektury dotyczące tej dziedziny:
- John Warrillow, Stworzona do sprzedaży. Zbuduj firmę, która przetrwa bez ciebie,
- Anthony Iannarino, Jedyny podręcznik sprzedaży, jakiego potrzebujesz,
- Justin Roff-Marsh, Machina sprzedażowa.
- Matthew Dixon i Brent Adamson, Sprzedawaj jak Challenger.
Książki o zarządzaniu i książki o przywództwie
Książki o zarządzaniu ludźmi mogą Ci bardzo pomóc w prowadzeniu biznesu. Nie jest bowiem tajemnicą, że zarządzanie zasobami ludzkimi to pięta Achillesowa wielu przedsiębiorstw. Zwykle wygląda to tak:
Zatrudniasz nowych pracowników, tworzysz dla nich osobny zespół i czekasz na spektakularne rezultaty. Tymczasem pojawiają się konflikty, brak motywacji, słaba efektywność w pracy. A to tylko wierzchołek góry lodowej… Żeby poznać lepiej potrzeby swoich pracowników i stać się pracodawcą marzeń, najpierw zadbaj o swoją wiedzę, sięgając po książki o zarządzaniu zespołem i przywództwie.
Skorzystaj z doświadczenia profesjonalistów. Czasem jedna książka o zarządzaniu może Ci pomóc być lepszym liderem i sprawniej kierować swoim zespołem. Z korzyścią dla całej firmy!
Polecamy następujące książki o zarządzaniu zasobami ludzkimi:
- Stanisław Chełpa, Tomasz Witkowski, Psychologia konfliktów,
- Anna Sarnacka-Smith, Siła różnic w zespole,
- Seth Godin, Tribes. We need you to lead us,
- John C. Maxwell, Bądź liderem! 2.0,
- Ray Immelman, Dobry szef, martwy szef,
- Inga Bielińska, Zofia Jakubczyńska, Jeden na jeden. Odważne rozmowy z pracownikami,
- Simon Sinek, Liderzy jedzą na końcu,
- Anna Sarnacka-Smith, Everest lidera,
- Robert St. Bokacki, Leadership toolbox,
- Andrzej Jeznach, Szef, który ma czas,
- Ken Blanchard, John P. Carlos, Alan Randolph, Empowerment. Odkryj ukrytą moc Twoich pracowników!,
- Patrick Lencioni, Cztery obsesje wyjątkowego szefa,
- Ken Blanchard, Renee Broadwell, Servant leadership w praktyce,
- Ken Blanchard, Hal Burrows, William Oncken, Jednominutowy Menedżer spotyka małpę,
- Jason Fried, David Heinemeier Hansson, Remote,
- Patrick Lencioni, Pięć dysfunkcji pracy zespołowej – recenzja,
- Patrick Lencioni, Trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu,
- Jon M. Huntsman, Zwycięzcy nie oszukują,
- Miłosz Brzeziński, Głaskologia.
Książki o motywacji
Dobra książka o motywacji ma tę zaletę, że przydaje się nie tylko w biznesie, lecz także w życiu osobistym. Czasem wystarczy lektura jednej książki motywacyjnej, żeby zmienić spojrzenie na swoją karierę o 180 stopni. Ale nie obawiaj się. Nie chodzi tu o rzucanie wszystkiego i ucieczkę w Bieszczady.
Celem jest samodoskonalenie, lepsza znajomość własnej psychiki i zrozumienie celu, sensu w pracy i biznesie. A mogą w tym pomóc książki motywacyjne. Gotowy na zmiany w życiu?
Poniżej lista książek o motywacji, które skierują Twoje myśli na nieznane wcześniej tory. Sam zdecyduj, która z nich, to najlepsza pozycja dla Ciebie:
- Susan Fowler, Dlaczego motywowanie ludzi nie działa… I co działa,
- Victor Frankl, Człowiek w poszukiwaniu sensu,
- David A. Carbonell, W pułapce niepokoju. Jak przechytrzyć własny mózg i przestać się zamartwiać,
- Chris Anderson, TED TALKS. Oficjalny poradnik TED. Jak przygotować wystąpienie publiczne,
- Greg McKeown, Esencjalista,
- Seth Godin, The Dip,
- Ray Dalio, Zasady.
Książki o finansach
Konta bankowe, kredyty, faktury, podatki, dochód, przychód, ulgi podatkowe… lista jest długa i większość przedsiębiorców w obawie przed pomyłkami zleca prowadzenie księgowości specjalistom.
Jednak finanse to nie tylko księgowość. To także lepsze spojrzenie na zyski Twojej firmy. Dlatego w Twojej biblioteczce powinna znaleźć się niejedna lektura o finansach.
Warto poznać książki o finansach dla początkujących, o finansach i inwestowaniu czy te o finansach osobistych (jeśli masz jednoosobową działalność gospodarczą, to pieniądze prywatne często przenikają się z firmowymi).
Niezależność finansowa i duże pieniądze nie przychodzą same. Jeśli chcesz sporo zarabiać, musisz lepiej poznać pieniądze! Zdobywaj wiedzę od najlepszych:
- Franciszek Migaszewski, Finansowanie dla startupów. Jak negocjować z inwestorem,
- Chris Guillebeau, Niskobudżetowy startup. Zyskowny biznes i życie bez frustracji,
- Mike Michalowicz, Po pierwsze: ZYSK,
- Jarek Szczepański, Złota strategia marki. Droga do przewagi rynkowej i wyższych zysków.
Książki o nawykach i książki o rozwoju
Wstajesz późno, ciągle się spóźniasz i przez większość dnia przeglądasz media społecznościowe, a ważne zadania odkładasz w nieskończoność? Cóż… nic dziwnego, że Twoja firma nie ma się zbyt dobrze. Książka o nawykach to Twoje „must have”.
Nie czekaj i zacznij zmianę od siebie, sięgając po książki na temat rozwoju osobistego. Zdziwisz się, jak zmiana nawyków może pomóc Ci rozwijać własną firmę! Dobre nawyki w pracy to podstawa osiągnięcia sukcesu. Po prostu to zrób. Nie wiesz jak? Przeczytaj książki napisane przez światowych ekspertów, którzy dzięki pracy nad sobą osiągnęli spektakularne sukcesy zawodowe:
- Brendon Burchard, Skuteczne nawyki. Jak zwyczajni ludzie osiągają nadzwyczajne rezultaty,
- Brad Stulberg, Steve Magness, Pełnia Twoich możliwości,
- Cal Newport, Praca głęboka,
- Tony Schwartz, Taka praca nie ma sensu,
- Marshall Goldsmith, Mark Reiter, Wyzwalacze. Nowe zachowania, trwałe nawyki, lepsze życie,
- Jon Acuff, Zrobione! Naucz się kończyć to, co zacząłeś,
- Daniel H. Pink, Kiedy. Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu,
- Leo Babauta, Zen To Done,
- Nick Littlehales, Śpij dobrze,
- Robert Cialdini, Noah Goldstein, Steve Martin, Świat na tak,
- Marilee Adams, Myślenie pytaniami.
Książki o negocjacjach
Najlepsza książka o negocjacjach nie zastąpi umiejętności, ale od czegoś trzeba zacząć, prawda?
Dobry przedsiębiorca nie boi się negocjacji. Każda nowa umowa z klientem, producentem czy dostawcą jest na to szansą. Skuteczne negocjacje pozwalają zaoszczędzać ogromne kwoty, podpisywać korzystne umowy i stale rozwijać firmę. To cenna umiejętność, która umożliwia wyznaczanie dobrych relacji biznesowych, a jednocześnie zwiększa zyski Twojej firmy.
Wniosek? Chcesz negocjować jak szef FBI? Przeczytaj poniższe pozycje ekspertów o negocjacjach w biznesie:
- Chris Voss, Tahl Raz, Negocjuj, jakby od tego zależało twoje życie!
- Marek Skała, Manipulacja odczarowana! 777 skutecznych technik wpływu,
- Franciszek Migaszewski, Finansowanie dla startupów. Jak negocjować z inwestorem,
- Grzegorz Załuski, Negocjacyjne ZOO,
- Avinash Dixit, Barry Nalebuff, Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu prywatnym.
Książki o copywritingu
Odpowiednio dobrane słowa mogą sprzedać niemal wszystko. Jak pisać, żeby klienci chcieli czytać? Jak zatrzymać ich na stronie, by zechcieli kupić produkt lub skorzystać z Twoich usług? Są na rynku książki dla copywriterów i dla osób, które chcą nimi zostać. Jak pisać? Tego dowiesz się od mistrzów słowa:
- Dariusz Puzyrkiewicz, Biblia copywritingu,
- Claude Hopkins, Scientific advertising,
- Claude Hopkins, Tajniki warsztatu legendarnego copywritera,
- Miles Young, Ogilvy o reklamie w epoce cyfrowej.
Książki o wypaleniu zawodowym
Wypalenie zawodowe może dosięgnąć każdego. Jeśli ktoś pracuje na etacie, to dłuższy urlop lub zmiana pracy mogą być bardzo pomocne. Ale co ma zrobić przedsiębiorca, który prowadzi własną firmę? Przecież nie możesz się zwolnić, iść na miesięczny urlop czy tak po prostu rzucić pracę…
Co więc zrobić? Jak znaleźć szczęście na swojej ścieżce zawodowej i uniknąć tego nieprzyjemnego stanu, jakim jest wypalenie zawodowe? Dobra książka, może Ci w tym pomóc. Zobacz, jaka jest prawda o wypaleniu zawodowym i co piszą na ten temat specjaliści:
- Patrick Lencioni, Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia,
- Tony Schwartz, Taka praca nie ma sensu.
Książki o prowadzeniu firmy
Książka o prowadzeniu firmy to rzecz, po którą sięga każdy początkujący przedsiębiorca. Bo każdy może założyć firmę (obecnie zajmuje to jeden dzień), jednak nie każdy potrafi ją prowadzić i na niej zarabiać. Osiągnięcie sukcesu w biznesie zaczyna się od stworzenia dobrej strategii i planu działania. Bez tych umiejętności będziesz błądzić we mgle i zazdrościć konkurencji.
Na rynku są dostępne książki o biznesie dla początkujących, książki o rozwoju biznesu, znajdzie się też niejedna o zakładaniu firmy. Po co więc odkrywać Amerykę samemu? Poznaj sprawdzone modele biznesowe, naucz się, jak tworzyć strategię rozwoju firmy i zbudować zyskowny biznes. Ta wiedza na Ciebie czeka. Wystarczy po nią sięgnąć:
- Simon Sinek, Zaczynaj od DLACZEGO,
- Grzegorz Krzemień, Własna firma krok po kroku,
- John Warrillow, Stworzona do sprzedaży. Zbuduj firmę, która przetrwa bez ciebie,
- Chris Guillebeau, Niskobudżetowy startup. Zyskowny biznes i życie bez frustracji,
- Jim Collins, Od dobrego do wielkiego,
- Mike Michalowicz, Po pierwsze: ZYSK,
- Michael Gerber, Mit przedsiębiorczości,
- Jarek Szczepański, Złota strategia marki. Droga do przewagi rynkowej i wyższych zysków,
- Tomasz de Jastrzębiec Wykowsk, Biznes odczarowany. Sacrum: jak osiągać cele, gdy wszystko się zmienia?,
- Eliyahu M. Goldratt, Jeff Cox, Cel I: Doskonałość w produkcji,
- John Yokoyama i Joseph Michelli, Kiedy ryby latają.
Książki – biografie biznesmenów i ludzi sukcesu
Interesują Cię sylwetki ludzi sukcesu, którzy stworzyli prawdziwe biznesowe imperia? Przeczytaj, jak wyglądało ich życie, w jaki sposób rozpoczynali swoją działalność i jak rozwinęli ją na skalę światową. W tych biografiach biznesmenów znajdziesz mnóstwo pozytywnej energii i inspiracji:
- Henry Ford, Moje życie i dzieło,
- Ray Kroc, Prawdziwa historia McDonald’s. Wspomnienia założyciela,
- Stephen Hawking, Moja krótka historia,
- Ashlee Vance, Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX,
- Walter Isaacson, Steve Jobs.
Książki o marketingu
Książka o marketingu – tylko jaka? Lista publikacji na ten temat jest wyjątkowo długa. Niestety wiele „podręczników marketingu” jest nic nie wartych – możesz je przeczytać, ale będzie to tylko strata Twojego czasu. My wybraliśmy dla Ciebie naprawdę dobre książki do marketingu. Teraz już tylko musisz je przeczytać, żeby Twoja wiedza zaczęła przekładać się na sukces Twojej firmy.
- Najlepsza książka o marketingu – jak ją znaleźć? Bogatą listę książek o marketingu wraz z omówieniem znajdziesz pod tym linkiem:
Ponadto polecamy:
- Piotr Golczyk, Jak zbudować efektywny dział marketingu?,
- Jacek Kotarbiński, Sztuka rynkologii,
- Paweł Tkaczyk, Grywalizacja.
Książki o sukcesie w biznesie i nie tylko…
Innowacyjne firmy, które osiągnęły spektakularny sukces zaledwie w kilka miesięcy. Liderzy rynku, którzy stracili swoją pozycję po kilkudziesięciu latach działalności. Wzloty i upadki. Zwroty akcji, szczęśliwe zakończenia i dotkliwe porażki. Historie wielu przedsiębiorców przypominają prawdziwy rollercoaster, opowieść pełną emocji, a jednocześnie cennych inspiracji.
Przeczytaj, ucz się na błędach innych, wyciągaj wnioski i wdrażaj zmiany w swoim biznesie.
- Jim Collins, Jak upadają giganci,
- John Kotter, Holger Rathgeber, My robimy to inaczej!,
- Scott Galloway, Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google,
- Tony Hsieh, Dawaj innym szczęście,
- Jason Fried i David H. Hansson, Rework,
- Rafael Badziag, Umysł miliardera. 20 zasad bogactwa i sukcesu najbogatszych ludzi świata,
- John Brooks, Business adventures,
- Walter Isaacson, Innowatorzy. O tym, jak grupa hakerów, geniuszy i geeków wywołała cyfrową rewolucję.
Mam nadzieję, że znalazłeś tu interesujące książki dla siebie. Teraz nie ma wymówki! Jesteś gotowy na wyzwanie?
Chcesz wejść na wyższy poziom? Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku
Co zyskasz:
- spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
- prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
- pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Ewa Rot-Buga
Prowadzi własny biznes, ale – jak mówi – jej serce jest w Coraz Lepszej Firmie. Tworzy teksty, które inspirują do zmiany i rozwijania siebie. Ukończyła filologię polską i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Jako doktor nauk humanistycznych czytuje rękopisy, starodruki i naprawdę dobre książki. Prywatnie pasjonatka podróży i jeździectwa – łączy te dwie pasje, realizując marzenia o wyprawach konnych po najdzikszych zakątkach świata.