Zarządzanie zespołem

Jak zwolnić pracownika? Obejrzyj WIDEO z cyklu BIZNESOWE ABC. Porady ekspertów Coraz Lepszej Firmy

Martyna Kosienkowska
Michał Bugno


Stało się.

Podjąłeś decyzję, że tego człowieka musisz zwolnić.

Niezależnie od tego, jaki jest powód, sama rozmowa raczej nie będzie najprzyjemniejsza.

Powiedzmy sobie szczerze, zwolnienie pracownika, to jedno z najtrudniejszych zadań, z jakimi musi się zmierzyć przedsiębiorca.

Mówi się, żeby zatrudniać powoli, a zwalniać szybko, ale tak naprawdę oba zadania warto po prostu wykonywać mądrze.

Dlatego zanim postanowisz kogoś zwolnić, dokładnie przeanalizuj, czy to rzeczywiście najlepsza dla firmy decyzja. Możesz sobie też zadać pytanie pomocnicze: czy zatrudniłbyś tego człowieka ponownie.

Jeśli uznasz, że zwolnienie to jedyna słuszna droga, tak przygotuj się do rozmowy, by nie była traumatyczna ani dla ciebie, ani dla zwalnianego człowieka.

W przeciwnym wypadku potoczy się tak, jak w pierwszej scenie kolejnego odcinka Biznesowego ABC.

Jakie błędy można popełnić, zwalniając pracownika?

Szefowie wpadają w kilka prostych pułapek:

  • Po pierwsze, dają się ponieść emocjom, tracą panowanie nad sobą i oceniają pracownika, a nie jego zachowanie.
  • Po drugie, nie biorą odpowiedzialności za decyzję. Próbują się wykręcać, kluczyć, udają, że zmuszają ich do zwolnienia czynniki zewnętrzne.
  • Po trzecie, wdają się z pracownikiem w dyskusję. Argumenty po obu stronach się wtedy mnożą i niepotrzebnie zaogniają sytuację.
  • Po czwarte, nie przygotowują się do rozmowy od strony formalnej, nie wiedzą, jaki ma być kolejny krok po rozmowie zwalniającej.
  • Po piąte, nie przekazują pracownikom informacji zwrotnej, co oznacza, że ich ludzie mogą być zaskoczeni decyzją o zwolnieniu. Nie wiedzą, że pracują źle, więc nie spodziewają się takiego ciosu.

Oczywiście rozmowa zwalniająca nie musi przebiegać tak dramatycznie, co możesz zobaczyć na własne oczy w drugiej scenie Biznesowego ABC.

Jakich zasad warto się trzymać, zwalniając pracownika?

Jeśli czeka Cię taka rozmowa:

  • Po pierwsze, umów się na nią, zarezerwuj czas, powiadom pracownika z jedno- lub dwudniowym wyprzedzeniem. Nie powinien dowiadywać się o zwolnieniu przypadkiem czy przy okazji.
  • Po drugie, zanim kogoś zwolnisz, solidnie przemyśl decyzję i przeanalizuj sytuację. Upewnij się, że wcześniej przekazywałeś pracownikowi informację zwrotną i miał szansę poprawić swoje wyniki.
  • Po trzecie, panuj nad emocjami, nie daj się zmanipulować ani wyprowadzić z równowagi. Może Ci w tym pomóc strategia zdartej płyty. Szef w 2 odcinku Biznesowego ABC często powtarzał: „Rozumiem, ale podjąłem już decyzję i jej nie zmienię”.
  • Po czwarte, ustal, jakie mają być kolejne kroki i dokładnie poinstruuj pracownika, co i jak ma zrobić.
  • Po piąte, nie próbuj na siłę chwalić pracownika i łagodzić sytuacji, bo tylko wprowadzisz tym niepotrzebne zamieszanie.
  • Po szóste, okaż sympatię, ale bądź stanowczy w swojej decyzji.
  • Po siódme, unikaj przerzucania się argumentami. Dyskusja jest dobra podczas rozmowy korygującej. Na tym etapie nie ma żadnego sensu, a prowadzi do coraz większych emocji.

Trzymając się tych zasad, świetnie sobie poradzisz!

Wiesz, co Ci pomoże, gdy staniesz przed tym niezwykle obciążającym psychicznie zadaniem?

Bardzo dokładne przygotowanie się – fizyczne, mentalne, formalne i techniczne. Skorzystaj ze specjalnej checklisty. Znajdują się w niej wszystkie punkty, które należy odhaczyć przed rozmową zwalniającą, w trakcie jej trwania, a nawet już po zakończeniu.

Ta checklista jest jak nawigacja. Dzięki niej nawet w stresie nie zabłądzisz, oszczędzając nerwów i sobie, i pracownikowi. Wpisz adres mailowy i pobierz ją bezpłatnie (0 zł).

Pobierz wideo i checklistę
Jak zwalniać pracowników

Zastosuj praktyczną instrukcję działania w trudnym momencie


Zwolnienie będzie łatwiejsze i dla Ciebie, i dla pracownika, jeśli:

  • poznasz 2 dokładne scenariusze prawidłowo przeprowadzonego zwolnienia,
  • zrozumiesz, jak reagować, kiedy pracownik prosi o drugą szansę,
  • dowiesz się, o czym nie możesz zapomnieć, kiedy już się pożegnacie.

check_zwoln_form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Martyna Kosienkowska

Redaktor bloga Coraz Lepszej Firmy. Wcześniej redaktor prowadzący w wydawnictwach biznesowo-marketingowym i medycznym. Prowadziła kilka blogów internetowych, m.in. o e-handlu i zdrowiu. Współpracowała z wydawnictwami uniwersyteckimi, dbając o wysoki poziom językowy książek.

Michał Bugno

Przez 15 lat pracował jako dziennikarz sportowy – najpierw w Wirtualnej Polsce, a później w telewizji Polsat Sport. Jako reporter obsługiwał liczne wydarzenia najwyższej rangi, m.in. w piłce nożnej, sportach walki i sportach zimowych. Był korespondentem podczas igrzysk olimpijskich w Pjongczangu w 2018 roku. Przez 5 lat prowadził cykl wywiadów wideo „Sektor Gości” ze sportowcami. Obecnie realizuje projekty wideo w Coraz Lepszej Firmie. W wolnym czasie lubi żyć aktywnie – biegać, jeździć na rowerze lub na nartach i zdobywać górskie szczyty.