Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Indywidualny program MBA Josha Kaufmana – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Martyna Kosienkowska

Indywidualny program MBA Josha Kaufmana to propozycja przede wszystkim dla zabieganych przedsiębiorców, czyli zapewne dla… 95% właścicieli firm.

Bo brak Ci czasu, prawda? I czujesz, że powinieneś wiedzieć o biznesie więcej, że być może gdzieś w książkach są rozwiązania Twoich problemów – ale nie masz pojęcia, od czego miałbyś zacząć. Przecież jest tego tyyyle, a Ty masz taaaki napięty grafik.

Oto prosta rada: zacznij od czegoś, co da Ci solidne podstawy w tych obszarach, z którymi borykasz się na co dzień, jak chociażby: pracownicy, klienci, rynek, finanse, strategia, marketing czy systemy. Indywidualny program MBA Kaufmana dotyka wszystkich tych kwestii.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • kim jest Josh Kaufman i dlaczego warto sięgnąć po jego autorski program MBA,
  • co robić, żeby być w biznesie coraz lepszym,
  • jakie zasady pomogą Ci skłonić klientów do działania,
  • jakie błędy odstraszają od Ciebie kupujących,
  • jak delegować zadania pracownikowi, by chciał je wykonać.


Zacznijmy od dobrych wiadomości. Kaufman wielokrotnie podkreśla, że…

Nie musisz wiedzieć wszystkiego

„Nie musisz uczyć się wszystkiego, co ludzkość wie o biznesie, żeby rozwinąć swoje umiejętności – opanowanie podstaw będzie wystarczająco dużym krokiem naprzód”.


Przyznam, że tym zdaniem rozpalił nieco moją nadzieję, a kiedy jeszcze dodał:

„Nawet jeśli jesteś zupełnym żółtodziobem, nie przejmuj się. Inaczej niż w przypadku większości pozostałych książek biznesowych lektura tej nie wymaga posiadania uprzedniej wiedzy na temat biznesu ani doświadczenia w tym zakresie”

…zdobył moje serce. Choć trochę się obawiałam, że szybko je złamie, gdy przekonam się, że biznesowe terminy są opisane w sposób tak zawiły i skomplikowany, że nie zdołam szybko ich zrozumieć i wykorzystać.

Niepotrzebnie się martwiłam.

Kaufman wie bowiem doskonale, że…

Czas przedsiębiorcy jest cenny

To dlatego w książce nie ma wodolejstwa, niepotrzebnych słów, napompowanych wątpliwą mądrością trudnych pojęć. Język jest oszczędny, konkretny, a każdy akapit zdecydowanie zasługuje na to, żeby przynajmniej przebiec po nim wzrokiem.

W Indywidualnym Programie MBA znajdziemy podstawowe wiadomości na temat niemal wszystkich zagadnień, które prędzej czy później wkradają się w życie każdego przedsiębiorcy.

Spójrz tylko:

  1. Kreowanie wartości
  2. Marketing
  3. Sprzedaż
  4. Dostarczanie wartości
  5. Finanse
  6. Ludzki umysł
  7. Praca ze sobą
  8. Praca z innymi
  9. Rozumienie systemów
  10. Analizowanie systemów
  11. Doskonalenie systemów

Jak powstało takie kompleksowe opracowanie?

Już na drugim roku college’u jego autor objął kierownicze stanowisko w Procter & Gamble. Po studiach, w 2005 r., został zastępcą managera marki w jednym z działów tej firmy, zarządzając 40-osobowymi zespołami pracowników. Wtedy podjął jedną z najważniejszych decyzji: zamiast iść na studia MBA, postanowił stworzyć własny program MBA. Wkrótce samokształcenie zamieniło się w obsesję czy – mówiąc łagodniej – w pasję.

Co przez lata odkrył Kaufman?

Nie warto działać tylko dla pieniędzy, ale warto sprawdzić, co się opłaca

Pierwszy rozdział pt. Kreowanie wartości dotyczy tych zagadnień, które wiążą się z rozpoczynaniem działalności i oceną tego, czy dany biznes, produkt lub usługa przyciągną odpowiednią liczbę klientów.

Znajdziesz w nim 10 sposobów oceny rynku, przeczytasz o 12 formach wartości, na których będziesz mógł zarobić, poznasz wiele reguł, dzięki którym łatwiej ocenisz, czy dany pomysł ma szanse powodzenia i zminimalizujesz ryzyko porażki.

Jedna z zasad wydała mi się szczególnie uniwersalna. Autor pisze:

„[…] nie zaczynaj działalności tylko dla pieniędzy. Dlaczego? Bowiem założenie i prowadzenie firmy zawsze kosztuje więcej wysiłku, niż się spodziewamy. […] Stworzenie lub ukończenie czegoś wymaga wielokrotnego zaczynania od nowa, więc nie ignoruj rzeczy, które cię pociągają”.


A skoro już jesteśmy przy pociąganiu, Kaufman doskonale wie, że…

Istnieją zasady, które pomogą Ci skłonić klientów do działania

W rozdziale pt. Marketing autor pokazuje, jak przyciągnąć uwagę klienta i sprzedać mu to, co przygotowałeś. Jedną z ciekawszych podpowiedzi jest ta dotycząca wizualizacji.

„Najskuteczniejszym sposobem na doprowadzenie do tego, by ludzie czegoś zapragnęli, jest skłonienie ich do wizualizacji – wyobrażenia sobie, jak będzie wyglądało ich życie, kiedy przyjmą Twoją ofertę”.


Pomyśl: co jest jednym z najlepszych sposobów sprzedaży samochodów na całym świecie? Oczywiście, że umożliwienie jazdy testowej.

Załóżmy, że potrzebujesz nowego auta i odwiedzasz kilka salonów. W jednym diler opowiada Ci o cechach samochodu, zachwala osiągi, wygodę i cenę. Propozycja wydaje się korzystna, ale z łatwością postanawiasz wyjść z pustymi rękami, żeby sprawdzić inne możliwości.

W drugim salonie sprzedawca również podaje niezbędne informacje, ale robi też coś więcej – proponuje przejażdżkę. Zasiadasz za kierownicą, czujesz przyjemny zapach nowej skórzanej tapicerki, moc silnika, wyobrażasz sobie, co pomyślą sąsiedzi, gdy zobaczą takie cacko na podjeździe.

Tym razem wyjście z salonu bez kluczyków staje się znacznie trudniejsze, prawda?

Dokładnie to samo, jak pokazuje Kaufman, możesz zrobić w przypadku prezentowania własnej oferty. Jak? To autor wyjaśnia w części pt. Ludzki umysł.

Kaufman doskonale zdaje sobie też sprawę, że…

Możesz sprzedawać więcej, jeśli usuniesz kilka błędów

W rozdziale zatytułowanym Sprzedaż znajdziesz porady dotyczące kształtowania cen i metod sprzedaży, zwiększające szanse na sukces, oraz odkryjesz przeszkody, przez które wciąż nie możesz wejść na odpowiedni poziom.

Weźmy na przykład „zmęczenie wyborem”. Słyszałeś o tej zasadzie?

Niedawno sprawdziłam ją na żywym organizmie – swoim. Chciałam zaprenumerować pewne czasopismo. Kiedy weszłam na odpowiednią stronę internetową, okazało się, że mam co najmniej 10 możliwości do wyboru: prenumeraty roczne i miesięczne, elektroniczne i drukowane, w pakiecie ze szkoleniami lub książkami albo bez tych dodatków, z dostępem do archiwum, połączone z innymi numerami albo pojedyncze. Co zrobiłam?

Wyszłam z tego sklepu czym prędzej. Nie wiedziałam, która opcja będzie najkorzystniejsza, zmęczyłam się liczeniem i w efekcie zupełnie zrezygnowałam z zakupu.

Dlatego uważaj: „Każdy wybór, którego musi dokonać klient, zmniejsza prawdopodobieństwo zawarcia transakcji”. Jak tego uniknąć? Sprawdź na stronie 187.

A potem czytaj dalej, bo Kaufman wie też…

Jak zarządzać pracownikami

Rozdział pt. Praca z innymi odnosi się do tego obszaru prowadzenia biznesu, na który przedsiębiorcy często się skarżą – czyli do kwestii pracowników. Znajdziesz tam wiele zasad, które pomogą Ci odpowiednio zarządzać ludźmi i delegować zadania.

Jedną z ciekawszych jest „intencja dowódcy”. Słyszałeś o niej? To nadróbmy wspólnie zaległości. Chodzi o to, że ludzie nie lubią, gdy im się mówi, co mają robić. Jeśli kompetentnemu pracownikowi drobiazgowo tłumaczysz, jak ma wykonać dane zadanie… tracisz czas i ryzykujesz, że wkrótce stracisz też tego człowieka.

W takiej sytuacji lepiej wykorzystać inną metodę delegowania.

„Kiedy przydzielasz komuś zadanie, powiedz mu tylko, dlaczego musi być wykonane. Im lepiej ta osoba zrozumie cel działań, tym bardziej będzie zdolna do adekwatnej reakcji, kiedy sytuacja się zmieni”.


Jakie jeszcze wskazówki dostajemy od Kaufmana w kontekście zarządzania ludźmi?

Między innymi:

„zwerbuj jak najmniejszą grupę ludzi, którzy mogą szybko i dobrze zrobić to, co ma być wykonane”;

„przekazuj informacje o pożądanym wyniku końcowym, o tym, kto jest za co odpowiedzialny, oraz o aktualnym statusie projektu”;

„traktuj ludzi z szacunkiem”;

„stwórz środowisko, w którym każdy będzie mógł osiągnąć maksymalną produktywność”;

„stwórz ambitny plan ukończenia projektu, ale bądź świadomy, że ze względu na niepewność i złudzenie planowania będzie on niekompletny lub niedokładny w kilku ważnych aspektach”;

„dokonuj niezbędnych pomiarów, aby sprawdzić, czy to, co robisz, działa – jeśli nie, spróbuj innego podejścia”.

Wskazówki wydają się banalne, prawda? Ale tak z ręką na sercu: ile z nich wykorzystujesz na co dzień? Jeśli tylko część, nie przejmuj się. Przecież ciągle się uczysz i w każdej chwili możesz to zmienić.

Kaufman wciąż podkreśla…

Weź odpowiedzialność za swoją biznesową edukację

Josh Kaufman w książce Indywidualny program MBA. Rozwiń praktyczne umiejętności biznesowe zamieścił taką dedykację:

„Dla milionów ludzi biznesu na całym świecie, którzy w różnej skali podejmują działania, aby uczynić życie innych lepszym”.


To piękne i bardzo bliskie Coraz Lepszej Firmie słowa. W naszej misji nieustannie przecież podkreślamy:

„Wierzymy w to, że jeśli świat wokół nas ma stać się lepszy, to dokona się to wyłącznie dzięki ludziom przedsiębiorczym, którzy – zamiast narzekać – biorą życie w swoje ręce”.


Przypadek? Nie sądzę.

Autor książki zachęca, aby wziąć własną biznesową edukację w swoje ręce. Na każdej stronie udowadnia, że aby z sukcesem prowadzić firmę wcale nie trzeba kończyć specjalnych studiów, ale podkreśla jednocześnie, że ciągle trzeba się rozwijać.

Jemu samemu największe korzyści przyniosło czytanie książek. A Ty, co przeczytałeś w tym roku?

Jeśli miałeś do tej pory problem z wyborem odpowiednich dla siebie lektur, to teraz na pewno zniknie. Zacznij od książki Kaufmana, a potem spójrz na niespodziankę, którą poniżej dla Ciebie przygotowaliśmy…

Josh Kaufman – o autorze

Twórca strony PersonalMBA.com oraz poczytnych książek na temat biznesu, zdobywania umiejętności, psychologii stosowanej, takich jak Indywidualny program MBA, The First 20 Minutes i How to Fight a Hydra.

Indywidualny program MBA

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Martyna Kosienkowska

Redaktor bloga Coraz Lepszej Firmy. Wcześniej redaktor prowadzący w wydawnictwach biznesowo-marketingowym i medycznym. Prowadziła kilka blogów internetowych, m.in. o e-handlu i zdrowiu. Współpracowała z wydawnictwami uniwersyteckimi, dbając o wysoki poziom językowy książek.