„Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów” – mówi stare chińskie przysłowie. Ta mądrość była znana ludziom już kilkaset lat temu. Jak przekłada się na realia dzisiejszego biznesu? Czy firmy posiadające dobre zdjęcia, dbające o wizualny aspekt swoich produktów i usług rzeczywiście sprzedają więcej?
Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:
- czy fotografia reklamowa/komercyjna jest dla Ciebie,
- co wpływa na decyzję zakupową klienta,
- co składa się na „zdjęcie idealne”.
O cyferkach słów kilka…
Według badań przeprowadzonych w tym roku przez agencję ViSenze, wspierającą rynek e-commerce, na świecie 62% użytkowników pokolenia Z i generacji millenialsów szuka treści graficznych, a w miejscu, w którym je znajdzie, dokonuje zakupu usługi bądź produktu. Dodatkowo udowodniono, że w 80% pamiętamy to, co zobaczymy, a tylko w 20% to, co przeczytamy.
Wyniki mówią więc same za siebie. No dobra, ale jakie to ma przełożenie na Twój biznes? Odpowiedź jest prosta – ogromne!
Dla kogo jest fotografia reklamowa?
Niezależnie od tego, czy jesteś małą, lokalną firmą oferującą swoje usługi wąskiemu gronu osób (fryzjer, dentysta, kosmetyczka, restauracja) czy ogólnokrajowym przedsiębiorstwem sprzedającym produkty w całej Polsce lub Europie – jedno jest pewne: chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, musisz zadbać o wizualną stronę swojego biznesu.
Lokalny salon fryzjerski…
…zyska zdecydowanie więcej klientów, jeżeli przedstawi na swojej stronie internetowej (bądź fanpage’u) zdjęcia profesjonalnego zespołu, efekty jego pracy oraz miejsce, w którym pracuje, i sprzęt, z którego korzysta.
Każda osoba szukająca usług z tej konkretnej profesji prędzej zaufa salonowi i uda się do miejsca, co do którego wie, czego może się spodziewać – bo przecież widziała to już na zdjęciu – niż do miejsca, o którym nic nie wiadomo.
Lokal gastronomiczny
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku restauracji /lokali gastronomicznych (zwłaszcza tych sprzedających swoje dania na wynos). Oryginalne zdjęcia kulinarne to pozycja wręcz obowiązkowa w „menu” każdej firmy tego typu. Nic nie oddziałuje na wyobraźnię „wygłodniałego” klienta tak, jak apetyczne, zachęcające do natychmiastowej konsumpcji zdjęcie kulinarne.
Dobra fotografia kulinarna to taka, na widok której nasze ślinianki rozpoczną wzmożoną pracę. Wiele firm decyduje się pójść na skróty i skorzystać z gotowych fotografii jedzenia, zakupionych w banku zdjęć (np. AdobeStock). Oczywiście lepiej jest mieć takie fotografie niż żadne, pamiętajmy jednak, że traci się wtedy na unikalności i możliwości wyróżnienia swojej oferty (zwłaszcza jeżeli serwuje się naprawdę wyjątkowe dania, których nie mają inni!).
Przykład zdjęcia kulinarnego w indywidualnej aranżacji:
Sklep internetowy
Sklep internetowy stanowi świetny przykład miejsca, w którym posiadanie profesjonalnych zdjęć jest wręcz „obowiązkiem”. Klienci kupują oczami – to fakt niezaprzeczalny i znany większości sprzedawców.
O ile w sklepie stacjonarnym mamy możliwość dokładnego sprawdzenia produktu, który chcielibyśmy zakupić, o tyle w Internecie mamy do dyspozycji tylko zdjęcia oraz filmy. Mając zatem świadomość, że finalna decyzja Klienta zależy w dużej mierze od tego, czy spodoba mu się to, co zostało mu przedstawione – warto pokusić się o to, aby na zdjęciu pokazać najlepsze cechy sprzedawanego produktu.
Istotną rzeczą jest również spójna prezentacja całej kolekcji. W sklepie stacjonarnym (np. z obuwiem) pracownicy dbają (a przynajmniej powinni) o wygląd każdego regału, układają buty w równej linii, doglądając jednocześnie, aby niczego nie brakowało spójności kompozycji i była ona zawsze zachowana.
W sklepach internetowych jest to kwestia mocno bagatelizowana, która schodzi często na dalszy plan. Skutkiem tego zdjęcia są wstawiane w różnych rozmiarach, z innymi rodzajami tła, a także posiadają inną perspektywę i ułożenie w przypadku poszczególnych produktów. Całość sprawia wtedy wrażenie dużego nieporządku, a nawet chaosu.
Pułapki
Należy pamiętać o tym, że za pomocą zdjęć łatwo można osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego i zamiast przyciągnąć klienta – odstraszyć go! W jaki sposób? Na przykład pokazując zdjęcia kiepskiej jakości, wykonane na szybko telefonem, bez ładu i składu. Wtedy przeglądający stronę zamiast wrażenia profesjonalizmu bijącego od Twojej firmy, wyraźnie odczuje niechlujność i pośpiech, co niestety może wpłynąć na jego decyzję. Poszuka po prostu bardziej atrakcyjnej z jego punktu widzenia oferty – u konkurencji.
Jak zatem przygotować „zdjęcie idealne”?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czym powinno cechować się idealnie wykonane zdjęcie komercyjne, ponieważ inne aspekty dotyczą fotografii produktowej, reklamowej, kulinarnej czy wizerunkowej. Dodatkowo każdy biznes posiada swoją indywidualną specyfikę, a co za tym idzie – indywidualne wymagania. Niemniej jednak wspólną cechą każdej idealnej fotografii jest wysoka jakość i profesjonalne wykonanie.
Fotografia produktowa – zdjęcia packshot
W fotografii produktowej najczęściej realizowane są zdjęcia na białym tle (tzw. packshoty). Wykorzystuje się je głównie w sklepach internetowych, na portalach sprzedażowych oraz w katalogach produktowych i gazetkach reklamowych.
Czym cechują się packshoty idealne? Jakie warunki powinny zostać spełnione?
- Produkty przed sfotografowaniem powinny zostać odpowiednio przygotowane, tj. wyczyszczone, wyprasowane, odpowiednio ułożone – tak aby zapewnić ich najlepszą prezencję.
- Należy dobrać odpowiedni set oświetleniowy, tło oraz podkład.
- Każde ujęcie powinno być powtarzalne – dzięki czemu zachowany zostanie stały schemat, układ, a także perspektywa dla całej kolekcji.
- Należy uwzględnić poprawne odzwierciedlenie na zdjęciu kolorów, ukazać naturalną barwę produktów.
- Końcowym etapem realizacji idealnego zdjęcia powinna być profesjonalna postprodukcja, która w swoim procesie uwzględni takie elementy jak: korekta tonalna, usunięcie zanieczyszczeń, kadrowanie oraz zapis do odpowiedniego formatu.
Przykłady zdjęć katalogowych dla zegarka (packshot):
Fotografia reklamowa – zdjęcia aranżowane
W fotografii reklamowej najważniejsza jest kreatywność! Tutaj liczy się umiejętność stworzenia indywidualnej aranżacji, w której głównym bohaterem będzie produkt. Kompozycja powinna być na tyle unikalna, aby zapaść w pamięć potencjalnego klienta i zbudować więź pomiędzy nim a produktem.
Należy więc zwrócić uwagę na:
- odpowiedni dobór elementów aranżacyjnych – spójnych z fotografowanym produktem i specyfiką branży klienta,
- odpowiedni dobór tła i podkładu, z którego zostanie stworzona indywidualna kompozycja,
- odpowiednie doświetlenie produktu – czasami dobre ułożenie światła to 50% aranżacji,
- stworzenie kompozycji dopasowanej do finalnego odbiorcy zdjęcia – nakierowanie na konkretną grupę zakupową produktu.
Przykładowa kompozycja reklamowa stworzona dla zdjęcia skarpetek:
Fotografia kulinarna – zdjęcia jedzenia
W fotografii kulinarnej największą rolę odgrywa odpowiednie przygotowanie produktu do zdjęcia. Profesjonalne sesje odbywają się często z udziałem stylistów jedzenia. Wszystko po to, aby ułożone potrawy prezentowały się możliwie najbardziej apetycznie.
Co zatem wpływa na „idealne zdjęcie kulinarne”?
- Przemyślane ułożenie produktu na planie zdjęciowym, na odpowiednio dobranym podkładzie (np. talerz, misa, deska itp.).
- Odpowiednie wyeksponowanie składników danej potrawy.
- Odpowiednie dopasowanie kadru i perspektywy (np. zdjęcie wykonane z frontu, z góry itp.).
- Skupienie się na elementach, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na wyobraźnię klienta (np. ciągnący się ser, parująca zupa, chrupkie pieczywo).
- Postprodukcja – retusz high end – skuteczne zamaskowanie wszystkich niedoskonałości.
Oto kilka tricków stosowanych przez stylistów jedzenia i fotografów kulinarnych:
A to przykład opisanego powyżej retuszu high end dla zdjęcia kulinarnego:
Fotografia wizerunkowa – zdjęcia korporacyjne
W tej konkretnej kategorii skupiamy się na wizerunku (firmy, marki, osoby, usługi). Przeważnie ten rodzaj fotografii realizowany jest w firmie zlecającego (wyjątkiem może być sesja biznesowa wykonywana w profesjonalnym studio). Zdjęcia korporacyjne dają możliwość bliższego poznania całego przedsiębiorstwa (ludzi, procesów, miejsca pracy itp.), dzięki czemu mają znaczący wpływ na budowę pozytywnych relacji pomiędzy firmą a potencjalnym klientem.
Co zrobić, aby uzyskać najlepszy efekt zdjęcia wizerunkowego?
- Stawiamy na naturalność – zdjęcia zespołu (pracowników, kierowników, zarządu) oraz otoczenia powinny budzić pozytywne emocje.
- Tworzymy koncepcję odpowiednią dla specyfiki danej branży. Inny charakter będą miały zdjęcia realizowane dla grupy informatyków (styl luźny), a inne dla kancelarii adwokackiej (styl formalny).
- Wyróżniamy najważniejsze aspekty dla danej działalności. W jednym przypadku może to być sprzęt, w innym np. ludzie lub procesy.
- Zdjęcia kreują wizerunek – powinny być więc profesjonalne, przemyślane i jak najlepszej jakości.
Fotografia reklamowa – istotne narzędzie marketingu biznesu stacjonarnego i internetowego
Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, sprzedajesz produkty na Allegro, Amazonie, eBayu, czy świadczysz usługi na lokalnym rynku – w każdym przypadku pierwszy kontakt klienta z firmą odbywa się z reguły za pośrednictwem zdjęcia!
Dobrej jakości fotografia produktu, usługi czy wizerunku nie tylko zatrzyma klienta na stronie, ale może także wpłynąć na jego zainteresowanie oraz pozytywny odbiór całej witryny internetowej.
Badania mówią, że podczas kontaktu z nową osobą kluczowe są pierwsze sekundy. Podobne procesy zachodzą w Internecie. Strona internetowa, nawet z najlepszymi cenami i opisem oferty, nie zagwarantuje chęci klienta do zapoznania się z jej treścią. Mogą to natomiast zrobić profesjonalne i niepowtarzalne zdjęcia reklamowe.
Pobierz Strategiczną Kartę Wyróżnienia
Ze Strategiczną Kartą Wyróżnienia zyskasz za darmo (0 zł):
- 7 prostych pomysłów, które uczynią z Ciebie branżowego giganta,
- 18 inspirujących przykładów, jak sprytnie wyprzedzić konkurencję,
- specjalnie przygotowane narzędzie, dzięki któremu klienci przestaną patrzeć tylko na cenę.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Michał Dziadek
Ekonomista ze specjalizacją marketing w biznesie oraz handlu międzynarodowym. Współzałożyciel spółki Snapshot Studio. Na co dzień odpowiada za promocję i budowanie wizerunku firmy. W biznesie i w życiu kieruje się filozofią Kaizen.
Uczestnik Programu Rozwoju Coraz Lepszej Firmy.