Zarządzanie zespołem Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, Patrick Lencioni – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Monika Madejska

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej jest książką, którą po prostu trzeba znać.

Jej autor – Patrick Lencioni – to znakomity ekspert i praktyk w dziedzinie zarządzania zespołami oraz budowania organizacji, w których ludzie chcą, a nie muszą pracować. Lencioni jest autorem 6 książek prezentujących sprawdzone i praktyczne rozwiązania w zakresie między innymi pracy zespołowej, przywództwa czy prowadzenia spotkań biznesowych.

Każde z podejmowanych przez niego zagadnień przedstawiane jest w formie opowieści. Ich bohaterowie doświadczają znanych każdemu z nas problemów i odkrywają najlepiej sprawdzające się rozwiązania. Krótko mówiąc – jego książki świetnie się czyta (a jeszcze lepiej słucha się audiobooków) i naprawdę trudno się od nich oderwać.

Zobacz, co jeszcze mam do powiedzenia na temat najgłośniejszej książki Lencioniego pod tytułem Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, która znalazła się na liście bestsellerów New York Timesa w 2011 roku.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • na czym polega pięć dysfunkcji pracy zespołowej,
  • co Patrick Lencioni ma do powiedzenia o przewadze konkurencyjnej i...
  • … po czym możesz poznać, że ludzie w Twoim zespole mają do siebie zaufanie?


Kim jest Patrick Lencioni i co sądzi o pracy zespołowej?

Patrick Lencioni (jako ekspert i konsultant) pracował z tysiącami przedsiębiorców i menadżerów wyższego szczebla – przedstawicielami wielkich firm z listy Fortune 500, młodymi założycielami start-upów technologicznych czy liderami organizacji non-profit. Miał do czynienia z szefami różnych zespołów, w różnych branżach, z różnymi budżetami i możliwościami rynkowymi.

I z tego doświadczenia wyciągnął jeden konkretny wniosek:

„To nie finanse ani strategia, ani technologia, ale właśnie praca zespołowa jest decydującym czynnikiem przewagi konkurencyjnej – zarówno dlatego, że jest tak potężna i wszechmocna, jak i dlatego, że występuje tak rzadko.”

I książka jest właśnie o tym, jak wiele można zyskać dzięki właściwej pracy zespołowej i jak wiele można stracić, kiedy w zespole występuje 5 typowych dysfunkcji.

Nota bene, moim zdaniem Lencioni trafił w dziesiątkę – opisywane przez niego dysfunkcje obserwowałam za czasów, kiedy byłam menedżerem, a teraz widzę je w codziennej pracy z przedsiębiorcami.

Przyjrzyjmy się im bliżej!

Patrick Lencioni i jego 5 dysfunkcji pracy zespołowej

Zacznijmy od tego, że pierwszą i najważniejszą dysfunkcją, o której pisze Lencioni jest brak zaufania w zespole.

Jeśli zaufania nie ma, to ludzie zamiast spokojnie pracować, marnują swoją energię i czas na ukrywaniu uchybień i słabości. Boją się podejmowania decyzji i wyrażania swojego zdania na forum. Przy takiej postawie osoba zarządzająca zespołem traci szansę na uzyskanie cennych wskazówek od pracowników, które dotyczą prowadzonych projektów, zadań czy ogólnie funkcjonowania firmy.

A po czym właściwie można poznać, że ludzie w zespole sobie ufają?

Choćby po tym, że potrafią przyznać się do błędu i poprosić o pomoc. Że są sobą i zachowują się naturalnie w kontaktach z innymi – nie udają supermenów, tylko uczciwie mówią, co stanowi dla nich wyzwanie. Nie ukrywają porażek, tylko ujawniają je na forum, aby znaleźć rozwiązanie problemu – mają ten komfort, że nie zostaną za to ukarani. Zaufanie to również świadomość, że jeśli umówiłam się na coś z kimś z zespołu, to zostanie to wykonane i wiem, że ta osoba nie zawiedzie. A jeśli będzie jakieś ryzyko niedotrzymania ustaleń, to mi o tym otwarcie powie i wspólnie, bez pretensji czy ocen, znajdziemy rozwiązanie.

Jeśli nie ma zaufania między ludźmi w firmie, to w zasadzie nie ma szans na pokonanie kolejnych dysfunkcji pracy zespołowej, na przykład strachu przed konfliktami.

Lencioni w swojej książce podkreśla, że strach przed potencjalnym sporem wśród członków zespołu to nic innego, jak konsekwencja braku zaufania. W takiej sytuacji pracownicy nie wyrażają swojego zdania, szczególnie jeśli jest ono odmienne w stosunku do zdania innych. Obawiają się konfrontacji, unikają komentarzy lub wyrażają się na dany temat wymijająco, przytakują lub uciekają od tematu.

Z kolei obawa przed konfliktem i bierna akceptacja narzuconych warunków współpracy skutkuje brakiem zaangażowania w powierzone obowiązki. Ludzie nie czują się emocjonalnie związani z misją i celami firmy. Deklarują i oficjalnie okazują chęć do pracy, ale tak naprawdę nie wkładają w nią serca. Wykonują swoją pracę „poprawnie”, ale nie utożsamiają się z firmą i zespołem w wystarczający sposób.

Ten rodzaj dystansu do pracy i zespołu skutkuje unikaniem odpowiedzialności. Ludzie, którzy nie czują i nie rozumieją celu swoich działań, zwyczajnie się z nimi nie identyfikują. Nie biorą tym samym odpowiedzialności za ten „cudzy” cel. To przecież nie mój cel czy rozwiązanie, tylko „wasze” czy „zespołu”. Ludzie, którzy unikają odpowiedzialności, niechętnie podejmują się rozwiązywania problemów. Skoro to nie mój cel, to też nie mój problem…

Ostatnią, piątą dysfunkcją, jest niska dbałość o wyniki lub jej brak. Od wyników wykonywanych projektów zależy los każdej firmy, jednak brak dbałości o przebieg pracy skutkuje słabymi osiągnięciami lub porażką. Jeśli członkowie zespołu kierują się interesami własnymi, a nie firmy czy zespołu, to porażkę mamy gwarantowaną.

Czy warto przeczytać książkę „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”?

Opowieść zawarta w książce Pięć dysfunkcji pracy zespołowej szczegółowo obrazuje przyczyny, przebieg i konsekwencje opisanych 5 dysfunkcji pracy zespołowej. Konfrontuje się z nimi Kathryn, nowo przyjęta dyrektor generalna, która bierze „na klatę” każdy z problemów i powoli doprowadza do zbudowania prawdziwego Zespołu Marzeń.

Chcesz wiedzieć, jak konkretnie to robi?

Przeczytaj (lub przesłuchaj) Pięć dysfunkcji pracy zespołowej Patricka Lencioniego.

Patrick Lencioni – o autorze
Amerykański przedsiębiorca, założyciel i prezes The Table Group, która specjalizuje się doradztwem biznesowym z zakresu „zdrowia korporacyjnego”. Autor 9 książek, w tym bestsellerowej pozycji Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, która doczekała się licznych wydań poza granicami kraju.

Ken Blanchard, autor książki Jednominutowy menedżer spotyka małpę określił go Lencioniego mianem „osoby definiującej następną generację myślicieli zajmujących się przywództwem”.

5 dysfunkcji pracy zespołowej

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Monika Madejska

Ekspert rozwoju talentów - pomaga małym i średnim przedsiębiorcom odkrywać ich mocne strony i na ich bazie budować skuteczne firmy. Rozwiązuje problemy z zarządzaniem sobą oraz ludźmi w biznesie. Specjalistka w dziedzinie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.