Work-life balance Inspiracje

Jak być szczęśliwym przedsiębiorcą?

Małgorzata Trzaskowska

Jak być szczęśliwym, skoro bycie przedsiębiorcą nie zawsze Cię uszczęśliwia? Z jednej strony same wspaniałości: wolność, autonomia, niezależność, ale z drugiej pełna odpowiedzialność za podejmowane decyzje, ryzyko, niepewność i nienormowany czas pracy.

Nie pomaga też papierologia, wciąż zmieniające się przepisy, podatki, ZUS-y i kontrole. Zdarza się, że po dniu pełnym frustracji tęsknisz za ciepłą posadką, kiedy to zamykając o 17:00 drzwi swojego biura, zostawiałeś za nimi pracę.

Oczywiście później przypominają Ci się te wszystkie ograniczenia związane z pracą na etacie i jednak czujesz dumę, że postawiłeś na własną firmę. Bo Ty ją stworzyłeś i nadal kreujesz, jesteś jej twarzą i motorem. Tak – to ogromny prestiż, ale też duże obciążenie.

Czujesz się przytłoczony? Chciałbyś częściej odczuwać radość i satysfakcję? Zastanawiasz się, co zrobić, żeby być szczęśliwym?

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jak przestać odczuwać presję i zacząć bardziej cieszyć się tym, co robisz,
  • co może Ci ułatwić życie i spowodować, że będziesz z niego bardziej zadowolony,
  • co możesz zmienić w sobie, aby móc powiedzieć, że jesteś szczęśliwym przedsiębiorcą.


Przypomnij sobie, jakie jest Twoje „dlaczego”

Jeżeli pragniesz być szczęśliwym przedsiębiorcą, ważne byś widział w swojej pracy sens. Jakie jest Twoje „dlaczego”? Po co robisz to, co robisz? Jaka była Twoja motywacja do założenia firmy?

Czy tylko chęć zarobienia większych pieniędzy? Wolność i niezależność? Chęć pracy na własny rachunek? A może ucieczka z etatu, bo miałeś dosyć upierdliwego szefa i postanowiłeś być sam dla siebie sterem, żeglarzem i okrętem?

Warto zadać sobie pytania: Po co? Dlaczego? Jaka jest moja motywacja? Bo wtedy jesteś w stanie zobaczyć, czy do czegoś dążysz, czy przed czymś uciekasz. A jeżeli dążysz i jeszcze widzisz w tym głęboki sens, praca przestaje być ciężarem. Cieszysz się wtedy, że działasz w zgodzie ze swoimi wartościami, realizujesz swoją pasję i zarażasz wszystkich dookoła determinacją i entuzjazmem.

Dostrzegaj to, co dobre!

To, na czym skupiasz swoją energię, rośnie. To na czym się koncentrujesz, pojawia się w Twoim życiu w większej ilości. Jeżeli czasem czujesz się sfrustrowany, odetchnij i zobacz to, co dobre! Nie skupiaj się tylko na problemach, dla równowagi dostrzeż też pozytywy.

Czy znasz kogoś, kto nie lubi być doceniany? Kto nie chciałby, aby jego wkład i wysiłek został dostrzeżony? Ludzie w większości bardzo tego pragną. Twoi ludzie też.

Wyrób w sobie nawyk doceniania. Dostrzegaj w innych zalety, zobacz, co robią dobrego. Nie mów tylko o błędach i niedociągnięciach, doceń zaangażowanie, wysiłek i czas. Warto się tego uczyć, bo ludzki mózg w sposób naturalny skupia się na niedoróbkach i potencjalnych ryzykach, które mogą stanowić dla niego zagrożenie. Natomiast przechodzi do porządku dziennego nad tym, co jest dobre, bo traktuje to jako „oczywistą oczywistość”. Zauważaj to, co pozytywne. Rozprzestrzeniaj pozytywne emocje, dziel się osobistymi i firmowymi sukcesami, chwal osoby, które miały w nich swój udział. Okazuj wdzięczność pracownikom.

Dostrzeganie dobra, skupianie się na pozytywach i dzielenie dobrymi emocjami poprawia atmosferę w firmie i sprawia, że łatwiej nam radzić sobie z kryzysami i nie dać się frustracji.

I najważniejsze: doceniaj również siebie! Zwłaszcza w chwilach, gdy coś idzie nie tak. Gdy jesteś zniechęcony, wkurzony lub zmartwiony. Doceń swoją odwagę i kreatywność. Pochwal w sobie zdolność do podejmowania ryzyka, śmiałość w wystawianiu się na ocenę otoczenia i odwagę w mierzeniu się z niepewnością oraz trudnymi wyzwaniami.

  • Bądź dla siebie łagodny i życzliwy.
  • Traktuj siebie z wyrozumiałością.
  • Przypomnij sobie swoje sukcesy.
  • Pomyśl o tym, gdzie już doszedłeś i ile osiągnąłeś.

Niech to będzie Twój niezbędnik w momentach zwątpienia lub wtedy, gdy przytłaczają Cię problemy.

Znajdź czas dla siebie

Są takie chwile, kiedy masz ochotę „rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady”. Każdy czegoś od Ciebie chce, drzwi do Twojego biura się nie zamykają, ludzie ciągle potrzebują Twojej decyzji, chcą usłyszeć Twoje zdanie albo zasięgnąć Twojej rady.

Trudno Ci się na czymkolwiek skupić, popracować nad strategią, sięgnąć do swojej kreatywności. Nie da się, jeżeli wciąż gasisz pożary. Nic dziwnego, że po dłuższym czasie funkcjonowania w ten sposób masz poczucie, że „to nie tak miało być”. Czujesz się wypalony, zirytowany, rozedrgany.

Gorąco namawiam, abyś w ciągu dnia zarezerwował sobie czas na tzw. pracę własną, tak by nikt Ci nie przeszkadzał. Zamknij drzwi do swojego gabinetu, wywieś kartkę „Nie wchodzić”, wyłącz telefon i powiadomienia w komputerze. Najpierw posiedź chwilę w ciszy, poczuj swoje ciało, odetchnij głębiej kilka razy. Jeżeli czujesz napięcie w karku albo ramionach, przeciągnij się, rozmasuj kark albo przejdź się po pokoju. Możesz wyjrzeć przez okno i skoncentrować się przez chwilę na czymś innym niż to, co masz jeszcze do załatwienia. Potem wróć do biurka i popracuj nad tematami, nad którymi zwykle nie masz czasu się skupić.

Złap balans

Jeżeli czytając powyższy fragment, pomyślałeś „Wszystko pięknie, tylko że ja nie mogę sobie na taki czas pozwolić. Przecież robota sama się nie zrobi”, zapytaj siebie, czy nie za dużo na siebie wziąłeś. Jeżeli tak jest, trudno Ci będzie cieszyć się swoim biznesem i życiem. W ciągłym zabieganiu i poirytowaniu nie jesteśmy w stanie odczuwać satysfakcji ani radości z tego, co robimy, bo wydłużająca się lista zadań do zrobienia i nieustanna presja czasu skutecznie to uniemożliwiają.

Uwierz, że możesz zaufać innym. Tak! Pozwól sobie na to. Deleguj część obowiązków, automatyzuj procesy, odpuszczaj kontrolę, oddawaj odpowiedzialność i pozostawiaj sobie więcej przestrzeni na ważne i strategiczne dla firmy działania.

Mniejsze obciążenie pozwoli Ci też zwiększyć szanse na zachowanie równowagi między byciem w pracy a życiem osobistym, co w przypadku przedsiębiorców jest szczególnie trudne! Nie da się czasem całkowicie odseparować tych sfer, zwłaszcza kiedy pracujesz nad nowym projektem albo wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę. Dlatego tak ważne jest, by zdjąć z siebie zadania, które spokojnie może wykonać ktoś inny i zyskać więcej czasu dla siebie i dla rodziny.

Pamiętaj, że jeśli Ty o siebie nie zadbasz, nikt o Ciebie nie zadba. Spędzaj czas z bliskimi i przyjaciółmi, miej chwilę na poczytanie książki, na swoje hobby, na sport czy zadbanie o swój wygląd. Ładuj baterie, kiedy tylko się da. To pomoże Ci w chwili, kiedy w firmie zrobi się gorąco i życie prywatne będzie musiało chwilowo zejść na drugi plan.

Jak być szczęśliwym przedsiębiorcą? Rozwijaj się

Wielu właścicieli firm twierdzi, że prowadzenie własnego biznesu to najlepszy kurs rozwoju osobistego, w jakim kiedykolwiek uczestniczyli.

Życie przedsiębiorcy wymaga wielu umiejętności, których być może nie potrzebowałeś, pracując na etacie. Samodyscyplina, umiejętność motywowania siebie i innych, komunikacja, zarządzanie sobą w czasie, odporność na stres – warto te umiejętności kształcić. Czytać, rozwijać się, poszerzać swoje kompetencje. Albo skorzystać z pomocy trenera, coacha czy mentora, który może podpowiedzieć gotowe rozwiązania, ułatwiające życie ze skutkiem natychmiastowym.

Dbaj o rozwój firmy i swój, troszcz się o swoje dobre samopoczucie, zachowuj równowagę między pracą a życiem osobistym i przede wszystkim zrozum, że nie musisz robić wszystkiego sam. Korzystaj z pomocy, ułatwiaj sobie życie i przede wszystkim bądź w zgodzie ze sobą.

Kiedy prowadzisz firmę w spójności z tym, co dla Ciebie ważne, Twoi klienci też to czują. I chcą u Ciebie kupować i do Ciebie wracać.

10 sposobów na stres
dla przedsiębiorcy

Pobierz za darmo (0 zł) i odetchnij z ulgą



Sprawdź:

  • co zrobić, gdy gonitwa myśli nie pozwala Ci zasnąć,
  • jak się zachować, by stres Cię nie zjadł, kiedy pojawią się problemy,
  • jak sobie poradzić, gdy emocje Cię rozsadzają, a „musisz” być twardym szefem.

stres-form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Małgorzata Trzaskowska

Coach, trenerka rozwoju osobistego, autorka książki „Jesteś wartościowa! 10-tygodniowy trening doceniania siebie”. Propagatorka życia w zgodzie ze sobą, autorka bloga ogrodprzemian.pl i licznych artykułów o tematyce rozwojowej, mówczyni.

Po kilkunastu latach pracy menedżerskiej w międzynarodowych korporacjach rozpoczęła nowy etap swojej zawodowej drogi. Obecnie wspiera kobiety, prowadząc indywidualne sesje coachingowe i warsztaty oraz dzieląc się wiedzą i inspiracją na swoim fanpage’u.