Być może zatrudniasz w swojej firmie ludzi w różnym wieku – bardzo młodych, ale też i przedstawicieli starszego pokolenia.
Jak sądzisz, którym bardziej zależy na tym, żebyś doceniał ich pracę?
To pytanie zadaliśmy w pierwszym odcinku Biznesowego Quizu. Obejrzyj wideo i sprawdź, czy wybrałeś poprawnie spośród 4 odpowiedzi.
A może chwalenie ludzi w ogóle nie jest dobrym pomysłem? W końcu przewraca im się od tego w głowie, prawda?
No właśnie – co jest prawdą?
Co się dzieje, gdy nie doceniasz pracy swoich ludzi?
Według badania przeprowadzonego przez instytut Gallupa pracownicy zgłaszający, że NIE są odpowiednio doceniani w pracy, trzykrotnie częściej deklarują, że odejdą z niej w ciągu najbliższego roku1.
Podobnie jest zresztą i poza pracą, na przykład w związkach.
Profesor John Gottman, który przez kilkanaście lat badał zachowania par i który wielokrotnie był za swoją pracę nagradzany, doszedł do ciekawych wniosków.
Otóż udowodnił, że szansę na przetrwanie mają te związki, w których pojawiały się częściej pozytywne niż negatywne komunikaty. I nie chodziło tylko o pochwały, ale także o wzajemny szacunek, próbę zrozumienia drugiej strony, czy częste używanie zaimka „my”, zamiast „ja”.
Jak przytacza Miłosz Brzeziński w swojej książce Głaskologia, badacz ustalił, że pięć pozytywnych komunikatów w stosunku do jednego negatywnego znacznie zwiększa szansę na przetrwanie relacji. Najgorzej wypadały związki, w których było więcej złych słów lub w których proporcja wynosiła 1:1 czy 2:1. Były to pary bliskie rozstania. Sytuacja zmieniła się na korzyść dopiero, gdy pojawiały się co najmniej trzy pozytywne komunikaty w stosunku do jednego negatywnego.
A co się dzieje, gdy okazujesz uznanie?
Twoi pracownicy pracują lepiej. Pozytywne interakcje z przełożonymi i współpracownikami wpływają na lepszą wydajność w pracy, większą elastyczność i odporność na przeciwności losu, czy większe zasoby społeczne i ogólne lepsze funkcjonowanie.2
Wróćmy zatem do naszego pytania:
Czy znasz prawidłową odpowiedź? I czy wiesz, jakie to ma konsekwencje dla Twojej firmy?
Obejrzyj Biznesowy Quiz, a potem w komentarzu na naszym youtube’owym kanale daj nam koniecznie znać, jak Ci poszło.
Zapamiętaj
Pewne jest jedno, komunikowanie się z pracownikami w dużej mierze wpływa na sukces albo porażkę Twojej firmy – nie ignoruj więc tego tematu.
A jeśli chcesz nauczyć się robić to na tyle dobrze, by Twoi ludzie pracowali dokładnie tak, jak tego oczekujesz, to koniecznie musisz trzymać się w komunikacji 5 złotych zasad.
Dokładnie omówiliśmy je w bezpłatnym (0 zł) poradniku, który znajdziesz pod tym tekstem.
To esencja wiedzy o tym, jak rozmawiać z pracownikami, by zbudować zaufanie i uniknąć zbędnego stresu – u Ciebie i u nich.
Jeśli zatrudniasz pracowników, te wskazówki będą dla Ciebie ogromnym ułatwieniem.
Darmowy (0 zł) poradnik:
Jak zbudować zespół marzeń? 5 złotych zasad komunikacji z pracownikami
A w nim:
- na co poświęcić 1 godzinę w miesiącu, by Twój pracownik zaczął pracować dokładnie tak, jak chcesz,
- nieoczywisty zabieg, który pozwoli uspokoić rozmowę nawet z najbardziej wzburzonym pracownikiem,
- szkodliwy mit, przez który przedsiębiorcy nie potrafią się porozumieć ze swoim zespołem.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
1 Robison, J. (2006, 9 listopada). In Praise of Praising Your Employees. Gallup: Workplace. https://www.gallup.com/workplace/236951/praise-praising-employees.aspx
2 Losada M. (1999). The complex dynamics of high performance teams. Mathematical and Computer Modelling 30(9–10), 179–192; Losada M, Heaphy E. (2004). The role of positivity and connectivity in the performance of business teams: A nonlinear dynamics model. American Behavioral Scientist. 47(6):740–765.
Martyna Kosienkowska
Redaktor bloga Coraz Lepszej Firmy. Wcześniej redaktor prowadzący w wydawnictwach biznesowo-marketingowym i medycznym. Prowadziła kilka blogów internetowych, m.in. o e-handlu i zdrowiu. Współpracowała z wydawnictwami uniwersyteckimi, dbając o wysoki poziom językowy książek.
Michał Bugno
Przez 15 lat pracował jako dziennikarz sportowy – najpierw w Wirtualnej Polsce, a później w telewizji Polsat Sport. Jako reporter obsługiwał liczne wydarzenia najwyższej rangi, m.in. w piłce nożnej, sportach walki i sportach zimowych. Był korespondentem podczas igrzysk olimpijskich w Pjongczangu w 2018 roku. Przez 5 lat prowadził cykl wywiadów wideo „Sektor Gości” ze sportowcami. Obecnie realizuje projekty wideo w Coraz Lepszej Firmie. W wolnym czasie lubi żyć aktywnie – biegać, jeździć na rowerze lub na nartach i zdobywać górskie szczyty.