Jeśli czegoś nie ma na Facebooku (albo innym Instagramie / TikToku / YouTubie / Lasso – niepotrzebne skreślić), to prawdopodobnie nie ma tego również poza nim.
Tak w skrócie mogłabym podsumować ewolucję mediów społecznościowych i to, do czego w efekcie doprowadziła. Bo prawda jest taka, że social media stały się z czasem nieodłącznym uczestnikiem naszego życia. Dosłownie – bo jak inaczej podsumować randki z Tindera, Instagramowe ankiety z cyklu „zaplanuj mój dzień” czy inne live’y z porodówek?
Smartfony już dawno temu przyrosły nam do rąk i najwyższa pora się z tym pogodzić… A przy okazji trochę lepiej zrozumieć media, które wciągnęły nas w swój cyfrowy nurt (i nauczyć się płynąć z ich prądem).
Właśnie dlatego zamierzam polecić Ci dziś najciekawsze książki o social mediach. Zaczniemy od czegoś przyjemnego.
Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:
- czego nauczy Cię literatura o social mediach,
- które książki o mediach społecznościowych warto przeczytać, jeśli chcesz prowadzić firmowy fanpage,
- co przeczytać, by wiedzieć, jak giganci social mediów funkcjonują od środka.
1. Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google, Scott Galloway
Wielka czwórka pojawiła się już na naszym blogu jako jedna z obowiązkowych lektur przedsiębiorcy. I nic dziwnego, bo to jedna z tych książek o social mediach (i nie tylko – bo poza rozebraniem Facebooka na części pierwsze, autor bierze też na tapetę Apple, Amazona i Google’a), która wciąga bez reszty.
I przy okazji uczy – tego, jak największy gigant social mediów funkcjonuje od środka, jaką ma strategię działania i czego można spodziewać się od niego w przyszłości.
Według mnie to absolutny must-read zarówno dla użytkowników Facebooka, którzy chcieliby zrozumieć, jak działają media społecznościowe (i jak bronić się przed ich sztuczkami), jak i dla tych, którzy stoją po drugiej stronie barykady i chcą nieco lepiej zrozumieć motywy działania jednej z największych platform internetowych na świecie.
A skoro jesteśmy już przy społecznościowych gigantach...
2. Snapchat story. Sukces twórcy Snapchata i rewolucja w social mediach, Billy Gallagher
Snapchat story to książka o mediach społecznościowych, którą spokojnie możesz potraktować jako naturalną kontynuację lektury Wielkiej czwórki – i to co najmniej z 3 powodów.
- Po pierwsze: historia sukcesu twórcy Snapchata – Evana Spiegla – jest jedną z tych inspirujących opowieści, po której zakończeniu myślisz sobie: „Wow, ja też tak mogę”... I rzeczywiście od razu bierzesz się z entuzjazmem do pracy. Jest więc inspiracją.
- Po drugie: książka opisuje proces związany z powstaniem wielomiliardowego biznesu – krok po kroku, począwszy od luźnego pomysłu rzuconego gdzieś podczas studenckiej imprezy, na sześciomiliardowej wycenie pełnowymiarowej firmy w chwili jej wejścia na giełdę skończywszy. Jest więc również (nietypowym, ale jednak) podręcznikiem biznesowym.
- A po trzecie: Billy Gallagher w prosty sposób wyjaśnia czytelnikom Snapchat story mechanizmy rządzące komunikacją w mediach społecznościowych. Przypomina, że w życiu chodzi nie tylko o lajki i serduszka, ale o realny, osobisty kontakt z drugim człowiekiem. Jest więc tarczą, która pozwala obronić się nieco przed wpływem social mediów na nasze życie… Zresztą ten temat porusza nie tylko Snapchat story.
Porozmawiajmy o tym.
3. The End of Marketing: Humanizing Your Brand in the Age of Social Media and AI, Carlos Gil
Rozwój mediów społecznościowych zmienił nie tylko naszą codzienność i wydłużył czas, jaki spędzamy na randkowaniu z uroczą panią o imieniu Prokrastynacja… On zmienił również oblicze marketingu.
Nie bez powodu mówi się, że żyjemy w czasach, kiedy influencerzy zgarniają większe zasięgi niż Coca-Cola (nad tym, czy słusznie, zastanawialiśmy się już przy okazji artykułu o Arianie Renee i jej sprzedażowym failu na Instagramie), a politycy stają się sławni nie dzięki dokonaniom, a internetowym memom.
I autor książki The End of Marketing doskonale to rozumie – tłumacząc czytelnikom sposoby wykorzystania komunikacji w social mediach do celów marketingowych, ucząc ich lawirowania między zmieniającymi się ciągle algorytmami widoczności na Facebooku i przypominając na każdym kroku, jak ważne jest zachowanie pierwiastka człowieczeństwa w zimnym świecie 2.0.
Mówiąc najprościej – jeśli zastanawiasz się, kto mógłby nauczyć Cię optymalizacji strategii marketingu w social mediach to „Carlos Gil” jest jedną z dobrych odpowiedzi... Podobnie, jak „David Meerman Scott”.
Zatrzymajmy się na chwilę przy nim.
4. Fanocracy: Turning Fans into Customers and Customers into Fans, David Meerman Scott and Reiko Scott
Zacznę od tego, że autorzy tej książki są najlepszym dowodem na to, że marketingowy instynkt i lekkie pióro ma się po prostu w genach. David Meerman Scott wspólnie ze swoją córką – Reiko – stworzyli bestseller poświęcony budowaniu zaangażowanych społeczności przy wykorzystaniu odrobiny wiedzy z zakresu psychologii (czyli prawie jak u Setha Godina).
Książka o mediach społecznościowych Fanocracy: Turning Fans into Customers and Customers into Fans jest więc dokładnie tym, co obiecuje tytuł. Trochę w niej o tym, jak firmy mogą rozkochać w sobie klientów, trochę o tym, jak przekuć ich lojalność w prawdziwe oddanie marce i trochę o tym, jak utrzymać ten związek, aby wszyscy żyli długo i szczęśliwie... W mediach społecznościowych, ale też poza nimi – i z tego powodu warto tę książkę mieć u siebie choćby na wszelki wypadek.
Tak samo jak...
5. Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji, Siva Vaidhyanathan
Do czegoś Ci się przyznam.
Wybrałam tę książkę, bo chcę tę listę zakończyć przekornie – publikacją, która pokazuje, jak social media wpływają na nasz świat (wliczając w to nawet nasze decyzje polityczne), jakim manipulacjom jesteśmy poddawani, aby uzależnić nas od Facebooka, i jak może wyglądać nasza przyszłość w bańce informacyjnej, jaką jest świat zdominowany przez media społecznościowe.
Nie jest to na pewno literatura z gatunku tych, które podkręcą Twoje kampanie marketingowe w social mediach – ale jeśli chcesz pewniej i bezpieczniej poruszać się w wirtualnym świecie, to prędzej czy później powinieneś do niej zajrzeć.
Te książki o social mediach Ci polecam...
...i w tym miejscu zostawię Cię z własnymi przemyśleniami. Pora, abyś wybrał z listy tytuły, które mogą przydać Ci się najbardziej i czytał, czytał, czytał…
A jeśli w międzyczasie opracujesz własną listę książek o mediach społecznościowych, które mogą odmienić czyjeś życie, strategię komunikacji marketingowej albo kampanie reklamowe, podziel się nią z nami w komentarzu do tego artykułu.
Czekam na Twoje przemyślenia!
Pobierz 30 pomysłów na 30 dni
Twój kalendarz publikacji w mediach społecznościowych
Sprawdź:
- co opublikować na Facebooku jutro, a co w kolejnych dniach,
- jakie wpisy pomogą Ci zdobyć serca klientów w różnych mediach społecznościowych,
- jaki powinien być cel Twoich publikacji.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska
Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).