Jeśli wydaje Ci się, że nie masz wpływu na to, że:
- Twoi pracownicy kombinują, zamiast pracować,
- Twoje dzieci doprowadziły sztukę zdawkowych odpowiedzi do perfekcji,
- Ty dajesz z siebie wszystko, a inni tego nie doceniają...
...to masz rację – wydaje Ci się.
Ta książka sprowadza czytelnika do parteru i pokazuje, na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć, żeby przestać oszukiwać samego siebie.
Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:
- co ma wspólnego to, co myślisz o sobie, z tym, co myślisz o innych,
- na czym polega klatka wzajemnego obwiniania i jak z niej skutecznie wyjść,
- co jest przyczyną, a co skutkiem bycia w klatce,
- a przede wszystkim, jak duży wpływ na otoczenie ma Twoja zmiana i jak daleko idące rezultaty możesz dzięki temu osiągnąć.
Sprzedaż tej książki stale rośnie od jej pierwszego wydania w 2000 r., a jej treść nigdy nie straci na aktualności. Wciąż bowiem pojawiają się na rynku pracy kolejne pokolenia ludzi, których nikt nie uczy stawiać w centrum zainteresowania człowieka, by w ten sposób osiągać sukces.
W Coraz Lepszej Firmie robimy to na co dzień i wciąż słyszymy, że jesteśmy wyjątkowi, ale marzy nam się świat, w którym taka właśnie zasada jest normą. W którym wysokie efekty i prawdziwe skupienie na człowieku jest nie tylko możliwe, ale oczywiste.
Masz problem
Książka Przywództwo i oszukiwanie samego siebie ma ciekawą formę. Jest zapisem rozmowy wdrażającej nowego managera zarządzającego dużym zespołem w strategię firmy. Ku jego zdziwieniu strategia ta leży w najprostszej i najtrudniejszej zarazem sprawie, która określana jest tajemniczym mianem „problem ludzki”.
Niestety pierwsze zdanie, jakim szef firmy zbija z tropu człowieka, który przeszedł skomplikowany proces rekrutacyjny i właśnie osiąga pierwsze rezultaty w firmie swoich marzeń, brzmią: „masz problem”. Co ważne, słyszy też, że nie on jeden.
Na kolejnych stronach książki krok po kroku, zdanie po zdaniu dowiesz się:
- jak samemu odkryć problem w sobie, żeby przestać zauważać je w innych oraz zacząć wreszcie naprawdę być dla nich motywującym i egzekwującym zarazem liderem
- i jaką przyjąć postawę, aby inni chcieli dla nas zrobić więcej i by byli dumni z tego, że mogą to zrobić.
Przede wszystkim dostajesz zaś na tacy zapis procesu odkrywania tego wszystkiego przez człowieka, który kompletnie nie był do tego przygotowany. Tak jak my wszyscy, zanim świadomie nie podejmiemy kroków, aby wyjść z pułapki.
Czym jest owa pułapka? To moment, w którym nieświadomie zamykasz się na drugiego człowieka, usprawiedliwiając siebie, a doszukując się winy w nim. A jak szukasz, to znajdziesz. Wtedy też oceniana osoba zaczyna się bronić i odwzajemnia Ci się tym samym. To klatka wzajemnego obwiniania. To rodzaj walki z wiatrakami. Dlatego „problem ludzki” wydaje się tak trudny dla wielu managerów. Dlatego niszczy także relacje w życiu prywatnym.
Strategia, której uczony jest bohater książki, pokazuje, że problemy z ludźmi, które większość z nas wiąże z brakiem umiejętności, wcale z niego nie wynikają. Są skutkiem sprzeniewierzania się sobie. Niestety człowiek sam nie jest w stanie tego dostrzec, póki ktoś mu w tym nie pomoże.
Kolejne rozdziały są jak zimny prysznic, a Ty wraz z bohaterem rozmowy dotkniesz życiowych problemów i uświadomisz sobie, jak łatwo mogą Cię doprowadzić do porażki, jeśli w porę nie otworzysz oczu i serca. Zobaczysz, jak kłopoty, które do tej pory były, Twoim zdaniem, wywoływane przez innych ludzi, nagle znikają, a w zamian wreszcie zaczynasz dostrzegać konkretnych ludzi, którzy te problemy rozwiązują.
Strategia rozwiązania problemu
Z każdym kolejnym punktem zapisywanym na tablicy podczas wdrażania bohatera, dowiesz się nie tylko, jak dokonać własnej przemiany, jak nauczyć się samemu angażować innych, ale też jak poprowadzić rozmowę z pracownikiem, aby i on dalej niósł to zaangażowanie do ludzi, którymi zarządza.
Czy już wiesz, dlaczego nie wymienię tutaj tych kilku prostych punktów? Bo niezależnie od tego, kim jesteś – masz problem. Tak jak każdy z nas. Tak jak bohater tej książki musisz sam przejść przez proces odkrywania przed sobą swojego cichego wewnętrznego wroga – oszukiwania samego siebie.
Słyszałeś kiedyś, że „ryba psuje się od głowy”? Zatem wiesz już, że jeśli Twoja firma ma problemy, a Ty jesteś jej głową, to problem... jest w Tobie. Na szczęście wcale nie tak trudno go odnaleźć i choć może to być bolesne – naprawdę warto.
Najpierw człowiek
Za cenę jednego nieprzyjemnego wieczoru, jeśli pozwolisz sobie być z sobą szczerym, możesz odzyskać kontrolę nad problemami, które wymykały Ci się z rąk.
Jeśli bierzesz odpowiedzialność w swoje ręce, masz odwagę stanąć w prawdzie z sobą samym i ucząc tego swoich pracowników, przyjąć strategię „najpierw człowiek”, to w tej książce znajdziesz przepis na to, jak przeprowadzić ważną rozmowę, która wszystko zmienia. Najpierw wejdź w buty jej bohatera i porozmawiaj sam ze sobą, a potem – voilà – korzystaj z przepisu do woli. Rezultaty Cię zaskoczą.
Teraz Ty
Autorzy polecają 5 możliwości wykorzystania książki:
- Proces rekrutacji
- Przywództwo i budowanie zespołów
- Rozwiązywanie konfliktów
- Budowanie systemu odpowiedzialności w organizacji
- Rozwój osobisty i wzrost wpływu na własne życie
Mnie ta lektura w przystępny sposób pokazała, co konkretnie należy zrobić, aby budować biznes i życie oparte na głębokich relacjach, szczerości oraz prawdzie. Polecam ją każdemu przedsiębiorcy.
Jestem bardzo ciekawa, do czego przyda się Tobie? Który z tych obszarów jest teraz dla Ciebie najważniejszy? W którym musisz szybko poprawiać swoje wyniki? Tak, „poprawić wyniki", bo to, czego nauczysz się z tej książki, może realnie wpłynąć na rezultaty, jakie osiąga Twoja firma. Dlatego jej czytanie spokojnie dopisz do codziennego grafiku biznesowych obowiązków.
The Arbinger Institute – o wydawcy
The Arbinger Institute zajmuje się problemem samooszukiwania się. Pomaga ludziom, społecznościom i organizacjom na całym świecie. Prowadzą go jego założyciele: James Ferrell, Duane Boyce, Paul Smith i Terry Warner. Siedziba znajduje się w Stanach Zjednoczonych, jednak Instytut działa w obu Amerykach, Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Indiach, Oceanii i Azji.
Chcesz wejść na wyższy poziom? Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku
Co zyskasz:
- spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
- prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
- pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Agata Kluczyńska
Businesswoman z dwudziestoletnim doświadczeniem, szkoleniowiec i mentor. Pomaga Przedsiębiorcom w rozwoju osobistym i biznesowym, by poczuli radość z życia i tworzenia coraz lepszych firm. Absolwentka Politologii i nauk społecznych UP, szkoły coachów Meritum, posiadaczka certyfikatów coacha ACC ICF, trenera biznesu Schenk Institute i Racjonalnej Terapii Zachowań Intuikon. Specjalistka od negocjacji międzykulturowych.