„Szefie, chciałbym więcej zarabiać”. Niektórym przedsiębiorcom takie zdanie mrozi krew w żyłach. Dla wielu to bardzo niekomfortowa sytuacja. Zdarza się nawet, że unikają rozmów ze swoimi ludźmi, jeśli podejrzewają, że tematem może być prośba o pieniądze.
Dla drugiej strony – dla pracowników, taka konfrontacja to z kolei najczęściej… koszmar. Długo noszą się z zamiarem poruszenia tego tematu, układają sobie w głowie to, co powiedzą, wyobrażają różne scenariusze tego, jak rozmowa się potoczy.
Niestety obawy obu stron są uzasadnione. Rzeczywiście zdarza się, że sytuacja podczas rozmów o podwyżce wymyka się spod kontroli. Niektóre kończą się katastrofą i albo oburzony pracownik trzaska drzwiami, rezygnując z pracy, albo szef, ulegając presji, podejmuje pochopną, niekorzystną dla siebie i firmy decyzję.
Dokładnie tak, jak podczas rozmowy, którą możesz zobaczyć w pierwszym odcinku naszego nowego formatu wideo – Biznesowe ABC.
Jakie błędy można popełnić, rozmawiając z pracownikiem o podwyżce?
Najczęściej zdarza się, że szefowie:
- Po pierwsze, reagują emocjonalnie.
- Po drugie, wdają się w bezsensowną dyskusję.
- Po trzecie, podejmują nieprzemyślaną decyzję.
W konsekwencji borykają się potem z nowymi wydatkami lub z zepsutymi relacjami z pracownikiem czy też z brakiem pracownika.
Na szczęście rozmowa o podwyżce może też potoczyć się bez nerwów i stresu. I to również zobaczysz w pierwszym odcinku Biznesowego ABC.
Jakie zasady warto zastosować, rozmawiając z pracownikiem o podwyżce?
- Po pierwsze, podziękuj mu za to, że otwarcie powiedział, czego potrzebuje. To na pewno doda mu odwagi i ośmieli do tego, żeby mówić szczerze.
- Po drugie, zbierz od pracownika maksymalnie dużo informacji, pytaj, zamiast komentować, bądź ciekawy i zainteresowany jego sytuacją. Dzięki temu uzyskasz sporo danych, które pomogą Ci podjąć decyzję i dasz pracownikowi do zrozumienia, że jego sprawa jest dla Ciebie ważna.
- Po trzecie, nie daj się ponieść emocjom. To powinna być rzeczowa rozmowa oparta na faktach i argumentach.
- Po czwarte, nie podejmuj decyzji podczas pierwszej rozmowy. Daj sobie czas na spokojną analizę.
- Po piąte, ustal zasady, wedle których jest w Twojej firmie określana wysokość pensji. Dzięki temu będziesz mógł się do nich odwołać podczas rozmów o podwyżce.
Trzymanie się tych kilku prostych wskazówek sprawi, że pracownik wyjdzie od Ciebie z poczuciem, że może szczerze i otwarcie z Tobą rozmawiać. Ty z kolei przekonasz się, że podczas trudnych rozmów radzisz sobie doskonale.
Nie wierzysz? Obejrzyj wideo i przekonaj się, jak diametralnie różnie wyglądały 2 rozmowy o podwyżce. Pierwsza, podczas której szef popełnił kilka kardynalnych błędów, i druga, podczas której zastosował kilka prostych zasad.
I daj nam koniecznie znać w komentarzu na naszym youtube’owym kanale, co o tym myślisz, jakie masz doświadczenia, co najlepiej sprawdza się podczas takich rozmów z Twoimi pracownikami.
A poza tym…
Zapamiętaj
Gdy pracownik przychodzi po podwyżkę, warto się zastanowić, czy rzeczywiście pieniądze są przyczyną jego frustracji. Bardzo często okazuje się, że to tylko objaw głębszego problemu związanego z motywacją do pracy, którego żadne pieniądze nie rozwiążą.
Jeśli chciałbyś się przekonać, co może być przyczyną braku motywacji u Twoich pracowników, rozwiąż nasz 2-minutowy test dla przedsiębiorców. Po wypełnieniu go dostaniesz raport, który wskaże Ci największego zabójcę motywacji pracowników w Twojej firmie i pomoże go wyeliminować.
Sprawdź, co zabija motywację
Twoich pracowników
Rozwiąż quiz i problemy ze swoimi ludźmi
Dowiesz się:
- dlaczego Twoi pracownicy wymigują się od obowiązków,
- dlaczego nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za pracę,
- dlaczego zajmują się tylko tym, co pokażesz im palcem,
- i co konkretnie zmobilizuje ich do świetnej pracy (uwaga – to nie pieniądze).
Martyna Kosienkowska
Redaktor bloga Coraz Lepszej Firmy. Wcześniej redaktor prowadzący w wydawnictwach biznesowo-marketingowym i medycznym. Prowadziła kilka blogów internetowych, m.in. o e-handlu i zdrowiu. Współpracowała z wydawnictwami uniwersyteckimi, dbając o wysoki poziom językowy książek.
Michał Bugno
Przez 15 lat pracował jako dziennikarz sportowy – najpierw w Wirtualnej Polsce, a później w telewizji Polsat Sport. Jako reporter obsługiwał liczne wydarzenia najwyższej rangi, m.in. w piłce nożnej, sportach walki i sportach zimowych. Był korespondentem podczas igrzysk olimpijskich w Pjongczangu w 2018 roku. Przez 5 lat prowadził cykl wywiadów wideo „Sektor Gości” ze sportowcami. Obecnie realizuje projekty wideo w Coraz Lepszej Firmie. W wolnym czasie lubi żyć aktywnie – biegać, jeździć na rowerze lub na nartach i zdobywać górskie szczyty.