Oto kilka informacji znalezionych w różnego rodzaju mediach, które mogą Cię biznesowo zainspirować. Zanim jednak przejdę do meritum, mam 2 uwagi.
Czym jest przedsiębiorczość?
Dla statystycznego Kowalskiego nieszczęście to nieszczęście. Susza to katastrofa, powódź to dramat, a epidemia to koszmar.
Dla człowieka przedsiębiorczego niemal każdy problem to okazja w przebraniu.
Mam tu oczywiście na myśli ludzi etycznych, a nie tych, którzy próbują cynicznie żerować na nieszczęściu innych (choć i tacy „przedsiębiorcy” się niestety czasami zdarzają).
Człowiek przedsiębiorczy to ktoś, komu inni ludzie są skłonni zapłacić za rozwiązanie ich problemów. A skoro mowa o płaceniu...
Na czym zarabia przedsiębiorca?
Na zmianie.
Na pragnieniu zmiany.
Wyobraź sobie świat, w którym nie zachodzą żadne zmiany. Wszyscy ludzie robią to samo i potrzebują tego samego. Każdy cieszy się z tego, co ma. Każdy ma to samo, co sąsiad. Nic nigdy się nie psuje i nie zużywa. Jednym słowem: zero różnicy potencjałów.
W takim świecie nikt niczego nie potrzebuje. Biznesowy koszmar, prawda?
Na szczęście taki świat nie istnieje. Żyjemy otoczeni przez różnice potencjałów. Jedni mają więcej, inni mniej. Jedni są piękniejsi, inni mniej. Jedni są mądrzejsi, inni mniej. A co najciekawsze, prawie nikogo nie zadowala obecny stan posiadania.
Każdy marzy o zmianie. Nawet człowiek, który ma wszystko, chce mieć odrobinę więcej. To właśnie chęć doświadczenia zmiany jest tym, co napędza przedsiębiorczość pod każdą szerokością geograficzną.
Przejdźmy więc do pomysłów na biznes.
1. Susza na południu w długiej perspektywie
Podczas lipcowych pożarów na Rodos w jednej z komercyjnych stacji telewizyjnych usłyszałem komentarz mówiący o tym, że południe Europy z czasem zmieni się w pustynię.
Nie wiem, na ile takie wizje są realne w perspektywie najbliższych kilkudziesięciu lat, ale zakładając taki scenariusz, już teraz widać ogromny czynnik zmiany, która czeka mieszkańców tamtych terenów.
Jeśli więc zmiana jest paliwem przedsiębiorczości, to powyższa informacja powinna uruchomić ogrom biznesowych działań.
Potrzebne będą mieszkania dla przybyszów z południa, systemy oszczędzania wody dla pozostających na tamtych terenach, technologie wodooszczędne w rolnictwie itp.
Zadanie dla Ciebie:
Wyobraź sobie, że od jutra Twój sklep przestawia się na klientów pochodzących z rozpalonego wysokimi temperaturami południa Europy. Co miałbyś do zaoferowania takim ludziom?
2. Edukacja włączająca, czyli zmiana, której rozmiarów nie można sobie dziś wyobrazić
Jedni twierdzą, że to krok w zdecydowanie dobrą stronę. Drudzy, że to początek końca edukacji, jaką znamy i że pod płaszczykiem szczytnych idei kryje się coś niezbyt fajnego.
Sam pochodzę do tego tematu z dużą dozą ostrożności (jak do wszystkiego, co jest odgórnie narzucane milionom ludzi na całym świecie).
Zadanie dla Ciebie:
Poczytaj o zaletach i wadach edukacji włączającej. Zwłaszcza o tych drugich. Pomyśl, jak można byłoby wykorzystać to zjawisko do wzbogacenia się. Zastanów się, którą ze stron tego sporu chciałbyś wspierać?
3. Zmiana techniki patrzenia na nocne niebo
Czasami pomysły na biznes są ukryte w miejscach, w których nikt się ich nie spodziewa. Tak było z wywiadem, podczas którego zaprezentowany został pewien niszowy produkt, czyli amatorski teleskop w przystępnej cenie, który mógłby znaleźć nabywców na całym świecie.
Warto obejrzeć tę rozmowę, ponieważ, moim zdaniem, ten pomysł zdecydowanie jest „do wzięcia”. Informację o nim znajdziesz w końcowym fragmencie wywiadu.
Zadanie dla Ciebie:
Wyjdź dziś wieczorem z domu i popatrz na gwiazdy i planety. A potem zastanów się, ile dałbyś, żeby móc zobaczyć je bez większego trudu – z bliższej odległości.
Jeśli nigdy nie miałeś przyjemności spojrzenia przez teleskop na przykład na pierścienie Saturna albo księżyce Jowisza, to mogę Ci powiedzieć jedno: wrażenie, jakie wywołuje to bezpośrednie dotknięcie głębi kosmosu, jest absolutnie nieziemskie!
4. Zmiana podejścia do edukacji (dzięki AI)
Edukacja włączająca to jedna rewolucja. Druga jest chyba o wiele bardziej doniosła. Mam tu na myśli przejęcie funkcji nauczyciela przez narzędzia AI. O tym, w którym kierunku może to pójść, przekonasz się, odwiedzając „szkołę Elona Muska”.
Ponieważ sam działam teraz w branży edukacyjnej i lada dzień zacznę uczyć dzieci przeróżnych przedmiotów, przyglądam się temu zjawisku z uwagą i... zupełnym spokojem.
Owszem, narzędzia AI robią piorunujące wrażenie swoją „inteligencją”, ale wierzę, że w edukacji pierwiastek ludzki wciąż ma i będzie miał decydujący głos.
Zadanie dla Ciebie:
Zastanów się, czego brakuje np. ChatowiGPT, żeby mógł stać się zamiennikiem żywego nauczyciela. Być może ten element jest tym składnikiem, który opatentujesz w swojej firmie?
5. Zmiany na rynku telewizyjnym i gier:
Okazuje się, że rynek produkcji telewizyjnych będzie w najbliższych czasach rósł o ponad 5% rocznie i za kilka lat jego wartość osiągnie niebotyczną wartość finansową. Rynek gier wideo – ma rosnąć o ponad 7% rocznie (w 2027 roku 40% ludzi na świecie ma grać w gry wideo).
To niesłychanie pozytywna wiadomość na przykład dla twórców muzyki do seriali i gier.
Dla kogo jeszcze? Dobre pytanie! Na pewno dla ludzi kreatywnych.
Więcej na ten temat – tutaj.
Zadanie dla Ciebie:
Zastanów się, czy produkty lub usługi (albo ich części składowe), które dostarczasz klientom, mogłyby mieć postać gier?
6. Zmiana długości życia (w stronę nieśmiertelności)
Przeczytałem ostatnio artykuł o tym, jak bogaci ludzie z Doliny Krzemowej marzą o swojej nieśmiertelności. Ich perspektywa jest następująca: osiągnęli bardzo wiele, znaczą jeszcze więcej, dlatego boją się to stracić.
Chcą przedłużyć swój stan władzy posiadania na kolejne lata. Najlepiej – na zawsze.
Czytając ten tekst, zdałem sobie sprawę, że moja perspektywa jest zupełnie inna.
Z mojego punktu widzenia ludzie ci przypominają gąsienice, które marzą o tym, żeby główka kapusty, którą teraz przemierzają, nigdy się nie skończyła. Albo dzieci w łonie matki, które chciałyby tam pozostać na zawsze, bo czują się tam bezpiecznie i niczego im więcej do szczęścia nie potrzeba.
Zadanie dla Ciebie:
Zastanów się, czy produkty lub usługi, które dostarczasz klientom, mogłyby w jakiś sposób przedłużać ludziom życie? Czy można byłoby komunikację o nich „opakować” w taki właśnie sposób?
7. Zmiana sposobu nauczania matematyki:
Naukową część internetu podbił ostatnio filmik streszczający w kilkunastominutowym skrócie spory zakres zagadnień matematycznych: Filmik można obejrzeć tutaj.
Gdzie tutaj pomysł na biznes? Nie mam (chwilowo) zielonego pojęcia. Bardziej widzę tutaj pomysł na viralowe reklamy, na prezentowanie swojej oferty w nieszablonowy sposób. A Ty? :)
8. Zmiana modelu biznesowego sieci sklepów
Czasami pomysłem na biznes nie musi być wynalezienie czegoś „nie z tej Ziemi”. Czasami wystarczy wziąć działający model i pousuwać z niego jego wady. Dokonać co najmniej jednej zmiany w działającym już mechanizmie.
Przykładem mogą być uwagi dotyczące funkcjonowania jednej z sieci sklepów spożywczych. Celowo nie podaję nazwy ani linka do filmiku (chcę jeszcze trochę pożyć) :)
Zadanie dla Ciebie:
Weź dowolną sieć sklepów spożywczych? Co w nich najbardziej Cię denerwuje? Co ulepszyłbyś tam od razu, z dnia na dzień?
9. Zmiana, która może zetrzeć nas z powierzchni Ziemi
Kolejny pomysł jest jeszcze (na szczęście!) na tyle trudny, że możemy go rozpatrywać w kategoriach scenariuszy science fiction.
Wyobraźmy sobie, że nadchodzi dzień, w którym powstaje broń izomerowa. O tym, jak straszny byłby to dzień, można przekonać się, oglądając poniższy filmik.
Gdzie kryje się pomysł na biznes przyszłości? W reakcji na ten wynalazek. A konkretnie – w poszukiwaniu rozwiązań chroniących ludzkość przed działaniem tej przerażającej broni.
Zadanie dla Ciebie:
Obejrzyj filmik o broni izomerowej.
10. Elektryki – więcej rejestracji niż diesli
„Po raz pierwszy w historii Unii Europejskiej procent sprzedaży samochodów elektrycznych w państwach Wspólnoty jest wyższy niż diesli. Tylko w czerwcu na terenie UE zarejestrowano w sumie milion nowych aut". Taką informację przeczytałem w jednym z serwisów internetowych.
Zadanie dla Ciebie:
Czy jesteś sobie w stanie już dzisiaj wyobrazić świat, w którym po ulicach poruszają się wyłącznie samochody elektryczne?
Czego będą potrzebować kierowcy takich pojazdów? Czego w takim świecie będą potrzebować piesi? Jakie problemy trzeba będzie rozwiązać (czytaj: na czym będzie można wówczas zarabiać)?
11. Zmiana terminu świąt Bożego Narodzenia:
Prezydent Ukrainy podpisał ustawę, na mocy której Ukraina będzie obchodzić święta Bożego Narodzenia 25 grudnia (a nie 7 stycznia, jak do tej pory). Co to może oznaczać dla przedsiębiorców w Polsce?
Zadanie dla Ciebie:
Wyobraź sobie, że od tego roku więcej osób będzie w jednym terminie przygotowywać się do świąt Bożego Narodzenia, odwiedzając różnego rodzaju sklepy. Co to może oznaczać dla Twojej firmy?
12. Zapadliska w Trzebini:
Tak jak pisałem na wstępie – przedsiębiorca to osoba, dla której każdy problem jest tak naprawdę okazją w przebraniu. Przedsiębiorca to ktoś, kto za pieniądze rozwiązuje problemy innych ludzi. I najważniejsze: to ktoś, kto ma rozwiązanie na każdą ewentualność.
Jak pewnie wiesz, Trzebinia, niewielkie miasto w Małopolsce zasłynęło ostatnio z zapadlisk. Sytuacja jest niewesoła, mieszkańcy żyją w nieustannej niepewności.
Zadanie dla Ciebie:
Zastanów się, jak ta sytuacja może wpłynąć na tamtejszy rynek nieruchomości? Czy grunty najpierw stanieją, a potem, jeśli sytuacja ulegnie poprawie – zdrożeją? Weź pod uwagę, że chodzi o tereny pomiędzy Małopolską a Śląskiem, czyli między dwiema „lokomotywami” gospodarczymi południowej części Polski.
13. Kontrole smażalni nad Bałtykiem
Jak znaleźć wyróżnik dla swojego biznesu? Czasami rozwiązanie jest podane (nomen omen) – na tacy. Przykładem mogą być ostatnie wyniki kontroli przeprowadzonych przez sanepid w nadmorskich smażalniach ryb.
Takie wyniki to nic innego jak gotowa lista słabych punktów konkurencji. Gdzie tu pomysł na biznes? Mówiąc ogólnikowo, znając bolączki branży, można komunikować swoją działalność jako taką, która danych problemów nie posiada.
Zadanie dla Ciebie:
Czy znasz bolączki Twojej konkurencji? Czy wiesz, co nie działa w firmach działających w Twojej branży? A jeśli tak, to czy komunikujesz klientom, że Twój biznes jest wolny od tych wad?
14. Ptasia grypa i jej wpływ na inne zwierzęta
Mając w pamięci, jak zareagował świat biznesu na wyzwania wygenerowane przez ostatnią pandemię, można zadać sobie pytanie: co się stanie, jeśli ptasia grypa zacznie przenosić się na inne zwierzęta? Co się stanie, jeśli w pewnym momencie przejdzie na człowieka?
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Zadanie dla Ciebie:
Wyobraź sobie, że znowu wybucha światowa pandemia. Choroba jest przenoszona na ludzi przez zwierzęta domowe. Jak reaguje na to Twoja firma? Co oferujesz swoim klientom?
15. Zoo ze zwierzętami-hologramami
Czytając artykuł o ogrodzie zoologicznym w australijskim mieście Brisbane, w którym rolę zwierząt pełnią hologramy, najbardziej utkwił mi w głowie cytat:
„Centra rozrywki z hologramem to fantastyczny sposób na teleportację do miejsc, których normalnie nie można odwiedzić i doświadczenie rzeczy, których normalnie nigdy byś nie zobaczył”.
Ten cytat ma zaszyty w sobie pomysł na biznes. Wyobraź sobie firmę, która w swojej ofercie ma „miejsca, których normalnie nie można odwiedzić” oraz „rzeczy, których normalnie nie można zobaczyć”.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Zadanie dla Ciebie:
Wypisz sobie miejsca i rzeczy, których normalnie nie można zobaczyć. W jaki sposób można by je zaoferować klientom?
16. Netflix od NASA
Tak to już jest, że marka, która jako pierwsza zawładnęła umysłami klientów, staje się rzeczownikiem pospolitym. Przykłady: pampers, adidas, ksero, walkman, jeep, paczkomat, cola, ptasie mleczko. Dlatego w tytule tego artykułu najbardziej spodobała mi się fraza „tworzyć własnego netflixa”.
Określenie mówiące, że coś jest „netflixem”, również zaczyna zyskiwać na popularności. Jest już „katolicki netflix” albo „netflix dla maturzystów”.
Gdzie tutaj pomysł na biznes? Oczywiście – w próbie stworzenia klonu tego serwisu, który byłby skierowany do precyzyjnie dobranej grupy odbiorców.
Więcej na temat Netflixa od NASA można przeczytać tutaj.
Zadanie dla Ciebie:
Wyobraź sobie, że masz nieograniczone środki. Możesz stworzyć platformę wideo dla dowolnej branży, na dowolny temat. O czym byłby „Twój netflix”?
17. Ubrania za miliony monet
Najpierw zobacz ten szokujący tweet.
Gdzie tu pomysł na biznes? Jak biznes może na to zareagować? W co najmniej dwojaki sposób. Po pierwsze (i chyba gorsze), podpiąć się pod ten trend. Po drugie, i o wiele ciekawsze, wykreować trend zupełnie przeciwny.
Zadanie dla Ciebie:
Co można zaoferować młodemu człowiekowi, który chce na siebie zwrócić uwagę swoich rówieśników? Co Twoja firma mogłaby mu dać?
18. Zamiana poziomu w pion
W poniższym artykule przeczytasz o sztucznym mięsie i innych wynalazkach, które mają zrewolucjonizować nasze menu. Moją uwagę zwróciło jednak coś innego: farmy wertykalne.
To nie jest jakiś zupełnie nowatorski wynalazek. Inspirująca jest jednak sama idea, która ma w sobie coś z pivotu. Zamiast w tradycyjny sposób obsiewać poziome płaszczyzny pól uprawnych, pola te rozbudowuje się w zupełnie innym kierunku: pionowym.
Zadanie dla Ciebie:
Gdzie jeszcze można byłoby zastosować podobny manewr? Pierwszym skojarzeniem są oczywiście drapacze chmur, ale to zbyt oczywiste skojarzenie. A gdyby zamienić coś, co funkcjonuje w pionie, w pionowo ułożonych warstwach – na coś, co byłoby poziome?
19. Wyławianie pereł
Na pewno znasz pojęcie „kurator treści”. W największym skrócie: kurator treści to osoba, która z własnej woli nurkuje w otchłaniach internetu, wyławiając z niego najsmaczniejsze kąski. Takie internetowe perełki można potem publikować na przykład w branżowych newsletterach, wspierając tym samym budowanie wizerunku eksperta.
A gdyby tak przenieść ten pomysł do świata offline?
Okazuje się, że jest to nie tylko możliwe, ale i całkiem lukratywne zajęcie. Przykład takiej firmy, która zajęła się wyszukiwaniem drogocennych znalezisk w miejscu, które zdecydowanie nie kojarzy się ze splendorem, znajdziesz tutaj.
Zadanie dla Ciebie:
Poszukaj miejsc, które mają w sobie coś ze „śmietniska”. Miejsc pełnych tekstów, multimediów, przedmiotów najprzeróżniejszego rodzaju. Czy można tam znaleźć wartościowe pozycje? Czy potrafiłbyś sprawnie i na w miarę masową skalę wyławiać takie rzeczy?
Pobierz za darmo (0 zł)
Strzał w dziesiątkę
Jak znaleźć pomysł na biznes i sprawdzić,
czy na nim zarobisz
- poradnik dla przedsiębiorczych -
Chcesz założyć własną firmę? Sprawdź:
- co zrobić, żeby klienci rzucili się na Twoją ofertę,
- na jakie pytania musisz sobie odpowiedzieć, zanim zainwestujesz pieniądze,
- jak postępować na samym początku prowadzenia działalności, żeby zwiększyć szansę na sukces.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Maciej Wojtas
Pomaga rodzicom uczyć dzieci i odkrywać życiowe pasje (zobacz: Wojtas.Academy). Wydaje ebooki edukacyjne dla całej rodziny (zobacz: MaciejWojtas.pl). Chcesz czytać więcej jego tekstów? Zapisz się na ten newsletter.